• malintherese01

    Norsk-klingande namn?

    Jag vill ju inget hellre än att få en liten Harry om de blir en pojk!! :) 
    Men tyvärr är detta uteslutet då det kommer till min sambo.. Så då får vi tänka om :)

    är det någon som har förslag på norsk-klingande namn vore jag väldigt tackasam!! Då min sambo är norsk :) 

    Men dessa namn har vi hittills.. vad tycker ni? Storasyster heter Alicia :) 

    Ariel
    Annelise 
    Amanda
    Belle
    Lilja
    Athena
    Michelle
    Marielle
    Luna

    Gabriel
    Tristan
    Caspian
    Matheo
    Amadeus

    Tacksam för hjälp! :) 

  • Svar på tråden Norsk-klingande namn?
  • fluu

    Jag älskar norska namn, däremot ser jag inte hur de skulle passa ihop med vare sig Alicia eller era andra förslag, men here we go:

    Alfhild
    Auda
    Alva
    Birgit
    Disa
    Dagmar
    Daga
    Edda
    Eldrid
    Eira
    Edel(unisex)
    Frea
    Gudrun
    Gundela
    Gunda
    Gry
    Guro
    Gro
    Hilla
    Hulda
    Iseline/Iselinn
    Iben(unisex)
    Ingunn
    Ingvild
    Ingerlin/Ingeli
    Idun
    Jorun
    Liv
    Lotte
    Maren
    Nanna
    Siv
    Sunniva
    Silje
    Tiril
    Turid
    Unni
    Valda

    Sedan kan man ju norskifiera de flesta flicknamn genom att sätta e på slutet.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

    Anund/Amund
    Aksel
    Asker
    Alrik
    Arvid
    Birk
    Dag
    Emund
    Eirik
    Even
    Egil
    Einar
    Finn
    Frode
    Håkon
    Joen
    Kjettil
    Leander(norsk variant)
    Mattis
    Odd
    Odin
    Ottar
    Ragnar
    Sindre/Sondre
    Simen
    Sverre
    Signar
    Terje/Torje
    Torben
    Tyr
    Trym
    Viljar
    Vetle
    Vegard
    Vidar


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • malintherese01

    Tack! Jag gillar verkligen Gry och Sunniva :) 

    Nej jag vet, de är svårt att matcha ihop de med Alicia ... 
    Dock svårare att hitta killnamn tycker jag! Verkar som att de flesta har lättare att komma på tjejnamn än killnamn :)

  • fluu

    Era förslag:

    Ariel - Visserligen gångbart på många språk, men jag gillar det ändå inte. Eftersom så många kopplar till disney så känns det som ett "prinsessnamn". Passar med Alicia.

    Annelise  - Älskar! Germanskt och redigt. Att Anne Frank hette så gör ju inte namnet sämre. Gångbart, kanske lite krångligt, lär resultera i smeknamn. Eget, men inte konstigt.

    Amanda - Har svårt för. Dels för att det låter så mjukt och dels för att det är så vanligt i min generation och jag har dåliga kopplingar till persontypen("bimbonamn"). Annars enkelt och internationellt gångbart. Passar utmärkt med Alicia.

    Belle - Inte min grej alls. Prinsessigt, mjukt, barnsligt, smeknamn, vekt, oseriöst. Passar också med Alicia.

    Lilja - Jag vill ogilla det, men når inte ända fram ;) Det är visserligen väldigt mjukt och lite barnsligt, men jag får samma vibbar som av exempelvis Viola, dvs blommig tant och den tanken gillar jag. Enkelt namn som passar med Alicia, men ack vilket modenamn.

    Athena - Namnet i sig är mycket vackert och ståtligt. Men ganska svårt att bära upp. Det känns liksom lite för "grand". Lär också bli smeknamn. Internationellt gångbart.

    Michelle - Gillar inte. Har dåliga kopplingar till persontypen och har svårt för ljudet. Känns jäkligt gjort.

    Marielle Samma som Michelle.

    Luna - Vill gilla pga Lovegood, men gör det inte. Känns platt, vekt, barnsligt, mjukt, prinsessigt. Allt det där som jag inte gillar i ett namn.

    1. Annelise
    2. Lilja
    3. Athena
    4.  Amanda
    5. Ariel
    6. Luna
    7. Belle
    8. Michelle
    9. Marielle

    Gabriel - I sig gillar jag det. Det är bibliskt, vackert, enkelt, gångbart. "Gabbe" är dock så otroligt fult som smeknamn. Lite anonymt också. Passar utmärkt med Alicia.

    Tristan - Otroligt vackert! Men det känns också som ett sådant där namn som är väldigt svårt att bära upp. Det känns så grand, teatraliskt och svååååårt. Lite mycket modenamn också. Passar med Alicia.

    Caspian - Gillar inte. På ett litet barn är det sött, sedan bara barnsligt. Visserligen fin koppling till sagan. Lär bli smeknamn.

    Matheo - Gillar inte. Låter som en underårig strandraggare. Tycker inte om ljudet och tycker inte att det passar in i den svenska(eller norska) namn- eller språkfloran. Lär bli fult smeknamn.

    Amadeus - Visserligen tycker jag att detta också tillhör den "svååååra" kategorin av namn, men inte lika mycket som exempelvis Tristan. Det är hemskt vackert, estetiskt, mjukt. Så njaaeee. Jag gillar det liksom inte, men kan inte heller tycka illa om det. Varianten Amandus tycker jag mer om. Passar bra med Alicia.

    1. Gabriel
    2. Amadeus
    3. Tristan
    4. Caspian
    5. Matheo


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    malintherese01 skrev 2014-12-21 11:10:42 följande:
    Tack! Jag gillar verkligen Gry och Sunniva :) 

    Nej jag vet, de är svårt att matcha ihop de med Alicia ... 
    Dock svårare att hitta killnamn tycker jag! Verkar som att de flesta har lättare att komma på tjejnamn än killnamn :)
    Jag är tvärtom. Har mycket lättare för pojknamn. Troligen för att jag gillar hårda namn.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • malintherese01

    Flu : 

    Tack för din åsikt. är svårt när man är så oense som jag och min sambo när de gäller namn :P 

    Jag tycker bäst om Annelise, Ariel och Athena, Tristan och Gabriel. 
    Sambon är inte alls lika enig ;) 

    Men vet ni fler namn som är fina, så ös på!! TAcksam för alla förslag! :) 

  • malintherese01
    fluu skrev 2014-12-21 11:27:00 följande:
    Jag är tvärtom. Har mycket lättare för pojknamn. Troligen för att jag gillar hårda namn.
    Vad gillar du för pojknamn då? :)
  • fluu
    malintherese01 skrev 2014-12-21 11:34:54 följande:
    Flu : 

    Tack för din åsikt. är svårt när man är så oense som jag och min sambo när de gäller namn :P 

    Jag tycker bäst om Annelise, Ariel och Athena, Tristan och Gabriel. 
    Sambon är inte alls lika enig ;) 

    Men vet ni fler namn som är fina, så ös på!! TAcksam för alla förslag! :) 
    Går jag på era namn så ser jag andra slags namn än norska, typ:

    Emanuel, Theodor, Sakarias, Timothy, Nataniel, Ossian, Nikolai, Matteus, Maximilian, Marius, Leonard, Leonidas, Julian, Jeremias, Hector, Dominik, Adrian.
    Aurora, Angelina, Annabelle, Arabella, Danielle, Emelia, Heidi, Louisa, Isolde, Jemima, Juliette, Leanna, Leandra, Malvina, Mercedes, Natalia, Nadine, Simone.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    malintherese01 skrev 2014-12-21 11:35:20 följande:
    Vad gillar du för pojknamn då? :)
    Jag har en låååång lista med favoriter, men några är Henning, Leander, Allan, Einar, Egil, Ivar, Alvar, Evald, Unne, Toste och Tage.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Norsk-klingande namn?