• Anonym (Löjli­gt..)
    Äldre 21 Dec 11:02
    36482 visningar
    284 svar
    284
    36482

    Tycker du att vuxna med ADHD ska få gå före i kön till Liseberg?

    Var inne på Lisebergs hemsida nu och kollade runt lite inför vårat besök.
    Såg då att en vuxen med ADHD undrade om hon fick gå före hela kön pga att hon har diagnosen ADHD.
    Vad tycker du?
    Har det inte gått lite för långt det här med att skylla på sin ADHDdiagnos för att kunna bete sig hur som helst i samhället?
    Kan tänka mig många andra sjukdomar, diagnoser och handikapp som borde ha företräde istället. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-12-21 13:54
    Obs. Gäller vuxna med ADHD.
    Barn som har ADHD har jag ingen åsikt om. Där tar föräldrarna ansvar och vet vad som fungerar.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-12-21 16:10
    Visst är det en funktionsnedsättning. Men jag utgår med min trådstart ifrån att vuxna generellt som har ADHD klarar av att stå i en kö. Men om man är gravt funktionshandikappad med tex multipla diagnoser så är det en annan sak. Då har man väl fått ett intyg och information ifrån sin läkare att man behöver en ledsagare. Och behöver inte ställa den allmänna frågan på Lisebergs hemsida om vuxna med ADHD får gå före i kö på Liseberg.
    Då skulle många gå före i kön eftersom det är en väldigt vanlig diagos.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-12-21 16:23
    Har själv en svår funktionsnedsättande neurologisk sjukdom men har aldrig kommit på tanken att kräva företräde i kö pga den. Utan anpassat mig efter situationen och väntat på min tur. God jul.

  • Svar på tråden Tycker du att vuxna med ADHD ska få gå före i kön till Liseberg?
  • Anonym (!)
    Äldre 21 Dec 11:30
    #1

    HAHA! Så jävla dumt! Pinsam fråga. ;P

  • Äldre 21 Dec 11:36
    #2

    Nej! Det måste vara ett skämt? Jag tror att det är personer i rullstol som får gå före. Om en person med ADHD ska få gå före i kön, vill jag som har en hörselskada också göra det.

  • Äldre 21 Dec 11:38
    #3

    Öh nej! Herregud alltså!

  • Äldre 21 Dec 11:38
    #4

    Om man läser Lisebergs svar så får en person med ADHD gå före. Trodde jag inte.

  • Anonym (Bps)
    Äldre 21 Dec 11:39
    #5

    Jag har borderline. Jag borde gå före i alla köer så jag inte får ett utbrott och slår ner folk?! :-/

  • Anonym (Själv­klart)
    Äldre 21 Dec 11:41
    #6
    +1

    Självklar skall dom med ADHD få gå före i kön. Det är bara dom som är obildade och inte vet vad funktionshindret ADHD är som säger något annat. Det är ett helvete att leva i en annorlunda värld och varje dag anpassa sig efter normen. Var mänskliga och bjud på den.

    Har inte själv ADHD men har en tonåring med diagnosen och den kampen jag ser att hon har varje dag önskar jag ingen.

  • Anonym (Löjli­gt..) Trådstartaren
    Äldre 21 Dec 11:41
    #7

    Tror nog bara att den som svarade på Lisebergs hemsida  försökte vara lite snäll och diplomatisk.Glad

  • Äldre 21 Dec 11:54
    #8

    Nej det tycker jag inte isf borde alla med någon medicinsk diagnos få gå före ju och det blir ju jäkla många det!

  • Äldre 21 Dec 12:02
    #9

    Nej verkligen inte! Vad är det med folk egentligen?

  • Anonym (Löjli­gt..) Trådstartaren
    Äldre 21 Dec 12:06
    #10
    Anonym (Självklart) skrev 2014-12-21 11:41:25 följande:

    Självklar skall dom med ADHD få gå före i kön. Det är bara dom som är obildade och inte vet vad funktionshindret ADHD är som säger något annat. Det är ett helvete att leva i en annorlunda värld och varje dag anpassa sig efter normen. Var mänskliga och bjud på den.

    Har inte själv ADHD men har en tonåring med diagnosen och den kampen jag ser att hon har varje dag önskar jag ingen.


    Beklagar. Men då kan jag tänka mig att du som mamma inte tar med henne till Liseberg när det är en himla massa folk. Utan väljer en annan tidpunkt på dagen och datum. Sedan vet ju jag liksom du att det finns olika grader av ADHD. Liksom att en del kanske har ANDRA diagnoser. 
Svar på tråden Tycker du att vuxna med ADHD ska få gå före i kön till Liseberg?