• Anonym (Anony­m)
    Äldre 21 Dec 13:09
    8714 visningar
    56 svar
    56
    8714

    Min svärfar är fattig,hjälp

    Min man och jag har varit gifta i många år.Och han har aldrig stått hans pappa speciellt nära.Hans pappa har jobbat hela livet och tjänat ganska bra med pengar,mycket svart.Och när han fick sjuk pension fortsatte han jobba svart för att dryga ut låg pension.Saken är den att han har spelmissbruk men han dock aldrig erkänt det,men det är nåt vi vetat i alla år.Därför äger han inget idag,har inga pengar.Hans pengar har räckt nån vecka alltid oavsett vad han haft för inkomster.Idag är han mycket äldre och lever enbart på sin pension och bostadsbidrag.Han har börjat ringa oss,har ingen mat hemma,vill låna pengar.Vi har inte råd att försörja han.Visst har vi gett han pengar ibland och även köpt mat men det håller inte.Denna gång hade han en historia om att hans konto blivit skimmat,och inte hade pengar alls.Jag känner mig väldigt arg och är trött på hans tiggeri.Han bor dessutom i en hyrd stuga på landet och det finns inga bussförbindelser eller grannar/affärer alls nära.Vilket betyder att vi får hämta/lämna när vi ska ses eller han ska iväg.Att han bor så är pga hyresskulder,han har blivit vräkt på flera bolag och privata kontakter pga obetalda hyror.Skulle ni hjälpa er pappa/svärfar och isåfall hur?Vi hade kunnat tänka oss att låta han bo här eftersom vi har plats,men jag hade inte känt mig trygg om inte vi ansvarade för hans ekonomi,vi vet ju att han kan spendera allt samma dag de kommit och vi har inte råd att försörja han för tillfället då jag varit sjukskriven ett tag.Hjälp känns fel att vända ryggen...

  • Svar på tråden Min svärfar är fattig,hjälp
  • Anonym (nope)
    Äldre 21 Dec 13:13
    #1

    Jag hade inte hjälpt honom....alla missbrukare måste nå sin botten innan dom är mottaglig för hjälp. Han har uppenbarligen inte nått sin botten.

  • Drottn­ingen7­0
    Äldre 21 Dec 13:35
    #2

    Om han inte har tilräckligt med inkomst att leva på skulle jag ta med honom till soc. Om matbristen beror på spelmissbruket så skulle jag åter ta med honom till soc.

  • Äldre 21 Dec 13:41
    #3

    Kanske gå in som god man och ta över hans ekonomi, så ekonomiska hjälpen har förutsättning att fungera

  • Anonym (Ludde­)
    Äldre 21 Dec 13:42
    #4
    Drottningen70 skrev 2014-12-21 13:35:48 följande:

    Om han inte har tilräckligt med inkomst att leva på skulle jag ta med honom till soc. Om matbristen beror på spelmissbruket så skulle jag åter ta med honom till soc.


    "Ta med honom till soc", säger du.
    Hur tar man med en äldre man till soc om han inte vill dit?

    Tycker du att han ska tvångsbeöka soc pga sitt spelmissbruk?

    Däremot att föreslå det för honom låter som en bra idé.
  • Anonym (Ludde­)
    Äldre 21 Dec 13:43
    #5
    kenneth768768 skrev 2014-12-21 13:41:21 följande:

    Kanske gå in som god man och ta över hans ekonomi, så ekonomiska hjälpen har förutsättning att fungera


    Det är inte något man bara gör i en  handvändning för att man tycker så.
  • Anonym (Fd spelbe­roende­)
    Äldre 21 Dec 14:57
    #6

    Ni ska verkligen inte hjälpa honom ekonomiskt om han spelar bort alla sina pengar! Då kan han ju fortsätta att spela eftersom han vet att ni hjälper honom.

    Nej, svärfar måste lära sig att hantera sin ekonomi eller så behöver han gå i behandling mot sitt missbruk. Ni kan aldrig tvinga honom att göra detta utan han måste själv vilja sluta spela.

  • Anonym (J)
    Äldre 21 Dec 15:01
    #7

    Jag skulle hjälpa genom att inte ge honom pengar.

    Det är ingen hjälp att se till att kan fortsätta spela.

  • Anonym (ja)
    Äldre 21 Dec 15:03
    #8

    Hjälp han kontakta soc i sånt fall. Har han pengar,men spelar bort de,är de inte ert problem.

    Min pappa är alkolist..har väldigt tajt med sin pension också..mitt syskon tar en del av vår fars pension och ser till att han får mat. Vad han gör med resten,är upp till hnm.

  • Anonym (Nej)
    Äldre 21 Dec 18:03
    #9

    Nej jag hade inte hjälpt honom. Hans missbruk är hans problem.

  • Anonym (PH)
    Äldre 21 Dec 18:32
    #10

    Min mamma dricker och får inte pengarna att räcka till. Jag ger henne 3000 i månaden. Visst kan hon fortsätta dricka om jag fortsätter ge henne pengar men det är ett naivt teoretiskt resonemang att hon skulle sluta dricka om jag inte gav henne pengar. Det skulle hon, men hon skulle sjunka långt ner i misär för att få tag på sprit, och det vill jag inte. Därför skjuter jag till pengar och håller henne flytande. Det kommer jag fortsätta med tills hon dör. Men det är jag det, mina syskon gör inte samma, och för dig och din man TS så får ni göra era egna beslut utifrån era värderingar och er verklighet.

Svar på tråden Min svärfar är fattig,hjälp