• Äldre 21 Dec 15:21
    403 visningar
    1 svar
    1
    403

    Behöver hjälp med att förstå betygen...

    Ja jag har för mig att jag skrivit tidigare trådar om det här men jag har fortfarande inte fått kläm på det så man får jätte gärna vara övertydlig... Jag har varit hos stuidehandledare men dom kliar sig mest i huvudet. 

    Så här: jag tog studenten 2013 är ej högskolebehörig eftersom jag bla har Ig i matte a +b samt historia. Jag var alltså sista årskullen som gick ut med ig, g, vg, mvg. 

    Vad är den grundläggande behörigheten? - alltså vilka kurser måste man ha samt hur många ign får man ha?

    För ett halvår sen gick jag på en vuxenutbildning - läser alltså massa kurser på gymnasienivå har betygsskalan f-a. 

    Om jag väljer att söka till högskola, måste jag fixa mina betyg ifrån gymnasiet? Eller räcker det med betygen ifrån vuxenutbildningen? Jag har ju godkänt i engelska och vg i svenska ifrån gymnasiet - behöver jag läsa om dom om jag söker med vuxenbetygen? 

    Om jag vill läsa om gymnasiebetygen, vist kan jag bara göra prövningar då? Finns det inget annat sätt att läsa in dom på? Jag behöver studiehjälp i matten och jag kommer aldrig klara matten genom att försöka lära mig en hel mattebok och sen skriva ett jätte prov. 

    Vi börjar med dom frågorna, jätte tacksam för svar! {#emotions_dlg.flower}


    Försök alltid förlåta, men glöm aldirg det som hänt. //// Jag skanar dig, varje dag
  • Svar på tråden Behöver hjälp med att förstå betygen...
  • Äldre 21 Dec 22:19
    #1

    Kan inte svara på allt, men;

    Olika utbildningar har olika grundläggande behörighet, det är lättast att kolla upp på antagning.se.

    Du behöver inte läsa om de kurser du redan har betyg i. Det gör inget att du har betygen från olika skolor bara du har dom. Du hamnar däremot i en annan urvalsgrupp då du inte har betygen direkt ifrån gymnasiet.

    CVL är väldigt bra på att göra individuella kursscheman om man tycker det är svårt. På CVL i min kommun har du heller inte ETT enda prov på hela boken. Utan du har flera små prov under tiden, på 1-3 kapitel i taget :)

Svar på tråden Behöver hjälp med att förstå betygen...