• Äldre 21 Dec 15:22
    1086 visningar
    2 svar
    2
    1086

    Vilken kort utbildning ger bäst chans till jobb?

    Under gymnasiet gick jag samhällsvetenskapliga (hade ingen aning vad jag ville bli när jag valde och tog det pga att det var brett och många kompisar valde det). Dock ångrar jag detta bittert nu pga att man får absolut inga jobb på bara det. Har inga användningsbara kontakter via familj vilket lett till att jag har väldigt lite arbetserfarenhet och referenser, denna sommaren var första gången jag hade ett riktigt sommarjobb som jag kan referera till.
    (Inte för att jag latat mig utan delade CVn jäkligt mycket stundvis under gymnasiet för att få extrajobb, men icke...)

    Hursomhelst, gick ur gymnasiet med hyfsat bra betyg och nu sitter jag här. Det jag vill ha mest av allt är helt enkelt ett hyggligt jobb med goda chanser till fast anställning och så. Påbörjade en längre utbildning på högskolan under hösten men det har kört sig och jag ska nog hoppa av till sommaren då jag glömt bort hur enormt dålig på matte jag är haha.

    Så har funderat på vad man kan plugga som är kort, inte allför komplicerat (helst med så lite avancerad matte som möjligt av nämnt skäl) och som ger goda chanser till jobb efteråt utan att man har så mycket kontakter? Har kikat på maskinförarutbildningar och varit sugen på det men det verkar tyvärr som om kontakter spelar en hel del roll där...
    Ja, vad har ni för tips? Är mest sugen på något "fysiskt" arbete och inte så mycket sitta bakom datorn eller något skrivbord eller så, men det spelar inte så stor roll, vill bara ge mig ut i arbetslivet så snart som möjligt och börja jobba på riktigt helt enkelt.

    Tog truckkort i höstas men inte fått något jobb på det än. Är även defintivt öppen för att jobba i Norge.

    Alla tips är hjärtligt uppskattade! :)

  • Svar på tråden Vilken kort utbildning ger bäst chans till jobb?
  • Äldre 21 Dec 17:11
    #1

    Busschaufför? Taxichaufför :)

  • Äldre 21 Dec 17:43
    #2
    kluckis skrev 2014-12-21 17:11:14 följande:

    Busschaufför? Taxichaufför :)


    Är väl åldersgräns på 21 på de yrkena samt att man ska haft körkort i åtminstone två år om jag inte missminner mig? Är 19 (glömde skriva det) och är i slutfasen av att fixa mitt körkort så det är ju tyvärr inte aktuellt nu :/ Kan dock vara något att kika på senare, tack för tipset! :)
Svar på tråden Vilken kort utbildning ger bäst chans till jobb?