• Anonym (Orolig mamma:()

    3 åring kissar ner byxorna var och varannan dag

    Hej, jag har två söner som är 6 respektive 3,5 år.

    Yngsta pojken har under hela höstterminen på dagis kissat på sig ofta. Blev blöjfri vid 2 års ålder och sällan olyckor.

    Till saken hör mu till att han kissar ner sig mer eller mindre överallt, dagis, hemma, i affärer på bussen, i bilen och gömmer sig efteråt. Han vägrar också att byta byxor och kallingar på dagis speciellt. Han har inte uvi, det har vi redan kollat upp. Men vad ska man göra? Finns det enkla tips till både föräldrarna (jag och hans pappa) och till honom? Belöningar fungerar inte. Det är ungefär 2-4 kiss och/eller bajspåsar var dag när man hämtar honom på dagis. Han är inte förstoppad heller. Och hans storebror har inte haft dom här problemen, inte jag eller pappan heller. Men vad ska vi göra? Hur kommer vi vidare?

  • Svar på tråden 3 åring kissar ner byxorna var och varannan dag
  • Anonym (Kissschema)

    Inför ett kisschema. Kissa regelbundet med till en början 1-1,5 timmas mellanrum. Gör det gärna i samband med mat, vila, utelek etc, så får man in vanan att innan man äter så kissar man, innan man går ut så kissar man, när man kommer in så kissar man etc. Håll stenhårt på schemat men låt givetvis barnet kissa däremellan om han vill. Se till att det är lugnt och trevligt på toaletten. 

    Skuldbelägg honom inte och bli inte arg när han kissar ner sig.

    Viktigt är att ni får med förskolan på noterna, utan deras hjälp kommer det inte funka. Kissa på schema är något som sjukvården föreslår när man söker hjälp med barn som kissar på sig, så det är inget jag har hittat på själv.

  • Anonym (Orolig mamma:()

    Tack så mycket för hjälper!

Svar på tråden 3 åring kissar ner byxorna var och varannan dag