• Anna990603

    Någon som fått kontaktförbud , frågor

    Min man fick det,

    Vad ska krävas för att det ska bort igenom soc va ska han göra?

    Och kan jag göra något

  • Svar på tråden Någon som fått kontaktförbud , frågor
  • Anonym (?)
    Anna990603 skrev 2014-12-21 15:38:11 följande:

    Min man fick det,

    Vad ska krävas för att det ska bort igenom soc va ska han göra?

    Och kan jag göra något


    Jag förstår inte frågan.
  • Anonym (Liz)
    Anonym (?) skrev 2014-12-21 19:16:59 följande:
    Jag förstår inte frågan.
    Kontaktförbud för vem?
  • Anonym (Hejhej)

    Ett kontaktförbud meddelas av åklagare, inte socialen, efter att den som ska tänkas skyddas ansöker om detta. Beslutet kan överklagas till tingsrätten. Ett kontaktförbud kan meddelas om en person kan tänkas förfölja, trakassera eller begå brott mot en annan person. Personen som kontaktförbudet går emot får inte kontakta personen som ska skyddas. Ett kontaktförbud gäller i max i ett år men kan förlängas med ett år i taget. Personen som har fått kontaktförbud kommer ha  detta i sitt belastningsregister i 10 år under förutsättning att nya brott inte begås. Ett kontaktförbud kan hävas av åklagaren eller domstol om förhållandena ändras så att kontaktförbudet inte längre är nödvändigt. Om inte annat upphör kontaktförbudet som sagt  efter ett år om det inte förlängs. Överträds ett kontaktförbud kan man dömas till böter eller fängelse i högst ett år.

  • Anna990603

    Soc sa till mig att dom satt kontaktförbud på min man

    Enligt er samt polisen funkar det inte så

    Soc bad mig att göra det även hos polis, det har gått ett par dagar och jag känner ingen som helst oro att han skulle skada mig, det han gjorde va att sätta en kniv i kanten på ett kort på mig och förstörde sin data och julgran han köpt, han har aldrig ens hhöjt röst tidigare till varje mig eller barnen, han säger att kniven har inget med att jag skulle känna mig hotad, han använder den när han skär kartonger hemma, och han råkade ha ner kortet i golvet och dumt nog använde han kniven att sätta upp bilden med igen, nu blev soc orolig sa dom satt förbud, inte ens komma hem, längtar hem, vet han är ofarlig och han kommer inte ens komma dit om jag säger till han

  • Anonym (hellou)
    Anna990603 skrev 2014-12-21 20:34:19 följande:

    Soc sa till mig att dom satt kontaktförbud på min man

    Enligt er samt polisen funkar det inte så

    Soc bad mig att göra det även hos polis, det har gått ett par dagar och jag känner ingen som helst oro att han skulle skada mig, det han gjorde va att sätta en kniv i kanten på ett kort på mig och förstörde sin data och julgran han köpt, han har aldrig ens hhöjt röst tidigare till varje mig eller barnen, han säger att kniven har inget med att jag skulle känna mig hotad, han använder den när han skär kartonger hemma, och han råkade ha ner kortet i golvet och dumt nog använde han kniven att sätta upp bilden med igen, nu blev soc orolig sa dom satt förbud, inte ens komma hem, längtar hem, vet han är ofarlig och han kommer inte ens komma dit om jag säger till han


    Hur vet soc av vad som hänt? Hur vet polisen av vad som hänt? Känns som du förskönar något. Om soc ber dej ansöka om kontaktförbud, låter det ju som det har hänt iaf liiiiiiite mer än det du skriver.
  • Anna990603

    Det som hänt

    Jag skickade sms att jag ville skiljas, har 2 tillfällen tidigare försökt pratat med honom. Men han har blivit så ledsen och labil igenom att rispa sig, så jag skicka han till psykiatrin , därför valde jag den fega vägen skicka sms, tog med barnen, tänkte då är det inget jag behöver se

    Vilket resulterade i att han blev mer knäckt och angrep data, julgran, rev ur massa mediciner samt det med kortet och skar 2mimdre snitt i madrassen på sin sida, detta gjorde han när han va ensam hemma, tanken va aldrig att det skulle upplevas som hot utan han blev arg, besviken på mig att jag inte pratade med han

    Jag va till soc i ett annat ärende och passade då på ta upp Detta för en vän sa dom kan hjälpa vid skilsmässa , men resultatet blev att hon sa förbud, att jag skulle hålla barnen borta det va mitt ansvar, nåt mer vet jag ej, vet bara att min man aldrig skulle göra mig eller barnen illa,

    Jag har nu när jag vart borta tänkt en hel del vill ha ett liv med mannen som jag älskar av hela mitt hjärta, jag kan förstå nu i efterhand att han reagera, men han skadade inte oss och kniven fanns det aldrig nån tanke med, jag, barnen vill bara hem, han har sagt han vill gå prata villig gå hjälp, vi vill ha parterapi , just nu lider jag av allt, mannen jag vet aldrig Skulle röra ett hår på nån av oss får varken träffa mig eller barnen,

  • Anonym (ja)

    Det är din skyldighet som vårdnadshavare att först och främst tänka på ditt barns säkerhet. Nu vet ju soc om din situation och anser att du ska skydda ditt barn mot din man. Det gör du genom att göra en anmäla om kontaktförbud hos polisen.
    Och att flytta från din man.
    Gör du inte det har soc rätt att vidtaga åtgärder för ditt barns säkerhet.

Svar på tråden Någon som fått kontaktförbud , frågor