• Anonym (Hjärtekrossad)

    Hur konfrontera otrohet?

    Min flickvän har varit otrogen tidigare, vi har gått vidare.

    På grund av studier har vi tidsvis bott på ganska långa avstånd från varandra. Dock under hela sommaren och halva hösten har vi bott ihop och haft det jätte bra. Vi skall nu flytta ihop i en lägenhet.

    Hennes tidigare otrohet har jag aldrig kunnat släppa helt. Dom senaste veckorna har vi bott ifrån varandra och jag har kännt en oerhörd ångest och oro varje gång hon berätttat att hon är på väg ut på några öl.

    Denna ångest tog tillsist överhand och jag gjorde något mycket fult! Hon använder samma lösenord på varje ställe och frestelsen blev för stor. Efter att ha läst några av hennes facebook-konversationer bekräftades min ångest och jag hade INTE oroat mig i onödan.

    Hon lovade dyrt och heligt att det aldrig skulle hända igen. Hon ville verkligen att det skulle fungera mellan oss och gick till en psykolog eftersom hon själv inte kunde svara på varför hon gjorde så här. Jag sa att händer det igen så finns det inget oss mera...

    Nu har det hänt med minst en annan kille men mycket tyder på att det handlar om två. Vid det ena tillfället har hon "bara" hånglat med en annan kille men det andra kan mycket väl handla om sex.

    Hur skall jag hantera det här? Hur skall jag konfrontera henne, eller skall jag försöka glömma och förlåta i tysthet?

  • Svar på tråden Hur konfrontera otrohet?
  • Anonym (Sandra)

    Jag skulle inte ens brytt mig om att konfrontera eftersom det hänt förut. Säg bara att det är slut och att det inte blir något gemensamt hem pga att hon inte kan vara trogen.

  • Anonym (man)

    Har inte du konfronterat tillräckligt snart?
    Vad tycker du själv att konfrontationer/erkännande/beslut att gå vidare/ etc hittills har inneburit?
    Om du gör precis lika igen, vad får dig tro att utfallet skulle bli det direkt motsatta denna gången,
    om du och ni fortsätter att göra lika som tidigare?
    Varför skulle utfallet bli annorlunda?

    Öppna skygglapparna.
    Lämna.
    Gå vidare i ditt nya liv.

  • Anonym (Hjärtekrossad)

    Det är så svårt när jag älskar henne över allt annat. Hon besvarar min kärlek men har ändå samvete att göra så här.

    Var ska man dra gränsen för otrohet? För mig kan ibland en blick eller beröring vid fel tillfälle kännas som otrohet. Olika personer har olika gräns, det vet jag. Jag kan erkänna att jag inte varit tydlig i alla situationer om vad jag anser vara okej och inte.

    Jag skulle vilja få henne att erkänna sin otrohet utan att jag behöver säga att jag fått veta det genom att läsa hennes facebook. Hur skall jag lyckas med detta? Vi skall flytta ihop om några dagar och hon kommer ganska långt ifrån med sitt flyttlass.

    Jag vill inte lämna henne nu före. Jag vill hellre att hon får ett straff i form av att ringa sina föräldrar och be dem komma och hämta hennes saker igen, efter att vi har bott tillsammans i några dagar.

    Någon värdighet har jag ändå trots att jag inte visat mycket av den...

  • Anonym (man)

    Ja du älskar henne så mycket så du accepterar att hon är otrogen.

    Genom att du tidigare har visat att det är ok att hon är otrogen,
    du blir visserligen lite ledsen och svartsjuk av dig, men trots allt så accepterar du hennes otrohet eftersom du alltid väljer att gå vidare trots hennes otrohet.
    Det är dessa signaler du sänder till henne.
    Hon har lärt sig att hon kan vara otrogen, det är ok att hon knullar med andra och att hon känner förälskelse till andra. Du accepterar det (under vissa små protester...) och hon vet att hon har dig och att hon alltid är välkommen tillbaka till dig. Hon kan knulla vidare med vem som helst som om inget har hänt.
    Det är vad du har lärt henne.

    Vad får dig att inbilla dig att något skulle bli annorlunda nästa gång?
    Alltså om du och ni fortsätter att göra precis lika så blir ju resultatet självfallet detsamma.
    Vad är så svårt att förstå?

    Självfallet har du rätt att acceptera och att gå vidare hur många gånger som helst. Det är ditt beslut.
    Men om du vill behålla någon som helst pytteliten värdighet är det självklart bättre för dig själv att då erkänna att du faktiskt accepterar hennes otrohet, hon får knulla med andra, hon får känna sig förälskad etc, och hon är ändå alltid välkommen tillbaka till dig.
    Det är väl ändå inget att hymla om..?

    Men om du inför dig själv vill påstå att du inte accepterar hennes otrohet gäller fortfarande:
    Öppna skygglapparna.
    Lämna.
    Gå vidare i ditt nya liv.

  • Anonym (Hjärtekrossad)

    Allt ni skriver vet jag. Allt ni skriver håller jag med om. Men jag vågar inte ta steget. Jag är så rädd att bli ensam resten av mitt liv.

    När hon var otrogen senast bad hon mig  att vara otrogen mot henne så att hon skulle förstå hur det känns. Jag vill inte göra slut fast jag vet att jag borde. Men om jag gör slut så vill jag göra det så att hon får lida för vad hon gjort. Jag anser det är rätt att hon flyttar hit och att jag sen dumpar henne. Jag vill inte dumpa henne före.

  • Johan75
    Anonym (Hjärtekrossad) skrev 2014-12-21 16:54:48 följande:

    Allt ni skriver vet jag. Allt ni skriver håller jag med om. Men jag vågar inte ta steget. Jag är så rädd att bli ensam resten av mitt liv.

    När hon var otrogen senast bad hon mig  att vara otrogen mot henne så att hon skulle förstå hur det känns. Jag vill inte göra slut fast jag vet att jag borde. Men om jag gör slut så vill jag göra det så att hon får lida för vad hon gjort. Jag anser det är rätt att hon flyttar hit och att jag sen dumpar henne. Jag vill inte dumpa henne före.


    Varför skulle du bli ensam resten av livet? Och även om så vore, skulle det vara sämre än att leva med någon som gör dig illa? 

    Du kommer ju i slutändan göra som du själv vill, men det vi andra kan göra här är att förmedla hur vi tror att vi hade agerat. Jag hade konfronterat öga mot öga. Inte via telefon, chatt eller något annat trams. Jag hade sagt att hon visste vad som gällde och ändå agerat på ett sätt som gör att det nu inte finns "något oss längre". Hon får hitta någon annan att såra. Jag skulle även bestämt be henne att aldrig höra av sig till mig igen. 

    Att försöka såra henne, eller få henne att lida för det hon gjort, genom att själv bete sig elakt bäddar bara för tjafs och att hon känner mindre skuld gentemot dig ("eftersom du tydligen var dum i huvudet ändå"). Den bästa hämden är att gå vidare med huvudet högt och visa vilket misstag hon gjort (även om det kanske inte känns så just nu). 
    Behold, i come as a thief.
  • Anonym (Hjärtekrossad)
    Johan75 skrev 2014-12-21 18:02:21 följande:
    Varför skulle du bli ensam resten av livet? Och även om så vore, skulle det vara sämre än att leva med någon som gör dig illa? 

    Du kommer ju i slutändan göra som du själv vill, men det vi andra kan göra här är att förmedla hur vi tror att vi hade agerat. Jag hade konfronterat öga mot öga. Inte via telefon, chatt eller något annat trams. Jag hade sagt att hon visste vad som gällde och ändå agerat på ett sätt som gör att det nu inte finns "något oss längre". Hon får hitta någon annan att såra. Jag skulle även bestämt be henne att aldrig höra av sig till mig igen. 

    Att försöka såra henne, eller få henne att lida för det hon gjort, genom att själv bete sig elakt bäddar bara för tjafs och att hon känner mindre skuld gentemot dig ("eftersom du tydligen var dum i huvudet ändå"). Den bästa hämden är att gå vidare med huvudet högt och visa vilket misstag hon gjort (även om det kanske inte känns så just nu). 
    Att jag skulle bli ensam resten av livet är min värsta mardröm. Jag trodde jag skulle vara lycklig nu å vill vara lycklig nu. För jag vet att jag kan vara lycklig med henne. 

    Jag skulle själv ge samma råd till någon annan och har även gjort det. Men finns det någon som lyckats reda upp ett sånt här förhållande och ser sig som lycklig i dagsläget? Jag hoppas det finns en annan lösning än att separera...
  • Anonym (B)
    Anonym (Hjärtekrossad) skrev 2014-12-21 22:31:03 följande:
    Att jag skulle bli ensam resten av livet är min värsta mardröm. Jag trodde jag skulle vara lycklig nu å vill vara lycklig nu. För jag vet att jag kan vara lycklig med henne. 

    Jag skulle själv ge samma råd till någon annan och har även gjort det. Men finns det någon som lyckats reda upp ett sånt här förhållande och ser sig som lycklig i dagsläget? Jag hoppas det finns en annan lösning än att separera...

    Det jag inte kan förstå är att du funderar på att stanna kvar hos någon du vet har sårat dig och förmodligen kommer att göra det igen. Jag kan förstå att du vill stanna kvar eftersom du älskar henne, men är det värt det?


    Varför skulle du bli ensam för resten av livet? Har du så dåligt självförtroende att du inte tror att någon annan än hon kommer att älska dig?


    Det går att komma över någon, oavsett hur mycket man älskar den personen. Det kommer att ta tid. Men det är värt det. Slösa inte livet på någon som ljuger, bedrar och behandlar dig på ett dåligt sätt.


     

  • Anonym (Hjärtekrossad)
    Anonym (B) skrev 2014-12-21 22:50:52 följande:

    Det jag inte kan förstå är att du funderar på att stanna kvar hos någon du vet har sårat dig och förmodligen kommer att göra det igen. Jag kan förstå att du vill stanna kvar eftersom du älskar henne, men är det värt det?


    Varför skulle du bli ensam för resten av livet? Har du så dåligt självförtroende att du inte tror att någon annan än hon kommer att älska dig?


    Det går att komma över någon, oavsett hur mycket man älskar den personen. Det kommer att ta tid. Men det är värt det. Slösa inte livet på någon som ljuger, bedrar och behandlar dig på ett dåligt sätt.


     


    Dåligt självförtroende har jag jo. Jag älskar henne och vill stanna kvar, fastän jag vet att jag absolut inte borde.

    Jag skall ta diskussionen med henne bara vi träffas face to face. Det är några dagar kvar. Jag vet bara inte hur jag skall inleda en sådan diskussion. Jag skulle vilja få henne att erkänna utan att jag måste säga att jag loggat in på hennes FB. Hur skall jag lyckas med det?
  • Anonym (hejej)

    Heldre ensam resten av livet än att vara ihop med någon som tar en förgivet och inte är trogen. 

    Jag lovar TS, du klarar dig bättre utan henne. Låt inte rädsla stoppa dig - du är värd bättre! {#emotions_dlg.flower}

  • Anonym (man)
    Anonym (Hjärtekrossad) skrev 2014-12-21 22:31:03 följande:
    Jag trodde jag skulle vara lycklig nu å vill vara lycklig nu. 
    Är du lycklig nu? Om inte, vad ska du då göra åt det?

    För jag vet att jag kan vara lycklig med henne. 
    Ja, under förutsättning att hon skulle bemöta dig på samma sätt som du önskar att hon ska bemöta dig.
    Men ärligt talat, vad finns det som talar för att hon självmant och på eget initiativ skulle börja göra detta? Historien upprepar sig alltid, särskilt när ni fortsätter göra allt lika som tidigare. Resultatet kan då inte bli annat än samma.

    Jag hoppas det finns en annan lösning än att separera...
    Ja det finns en annan lösning. Sannolikt den enda lösningen
    Erkänn för dig själv att du faktiskt accepterar hennes otrohet, hon får knulla med andra, hon får känna sig förälskad etc, och hon är ändå alltid välkommen tillbaka till dig.

    Det är väl ändå inget att hymla om..?
    Om du själv bestämmer dig för detta så är det ju du själv som bestämmer. Då räknas hennes knullande med andra inte ens som otrohet utan ni har ett öppet förhållande. Du har bestämt att det är ok att hon knullar med andra och då kan hon ju inte längre vara otrogen mot dig.
    Då slipper ni separera!
  • Anonym (Hjärtekrossad)

    Nu har jag satt bollen i rullning!

    Eftersom jag ännu inte vill avslöja hur jag vet allt jag vet valde jag att skicka ett meddelande via FB till den som jag misstänker att hon varit otrogen med."Det går rykten...". Till mig svarade han "?". Meddelandet han har skickat till min flickvän har jag ännu inte läst.

    Det må låta sjukt men samtidigt som jag vill gråta och spy är det lite spännande. 

  • Villintemer

    Jag var i samma sits för ett år sedan. Jag avslöjade min dåvarande sambo för tredje gången. Varje gång grät hon och skulle aldrig vara otrogen igen. Till slut mådde jag dåligt av att aldrig kunna lita på henne och slängde ut henne. Vi hade det underbart när vi var tillsammans men att leva med någon som inte går att lita på är jobbigt. Efter några månader där hon försökte svartmåla mej inför mina vänner lever jag nu ett liv där allt känns bra. I höstas träffade jag en ny flickvän och mår nu underbart. Mitt råd är att göra slut så fort som möjligt och försöka glömma tjejen. Lycka till!

  • Anonym (Varför)

    Varför är det så viktigt att hon är trogen?

    Ställ dig själv den frågan, älskar hon dig iallafall så kanske det kan funka ändå.

  • Anonym (Hjärtekrossad)
    Villintemer skrev 2014-12-25 11:44:22 följande:

    Jag var i samma sits för ett år sedan. Jag avslöjade min dåvarande sambo för tredje gången. Varje gång grät hon och skulle aldrig vara otrogen igen.


    Var hon otrogen med samma person eller var det nya varje gång?
  • Anonym (Anabolakillen)

    Blir hatisk när jag läser, känner med dig TS.
    Du måste agera som en riktig man, ge horan en lavett och förklara vilket luder hon är.

    Skulle önska att jag kunde hjälp dig att kliva över och massakrera aset som horan var otrogen med. 

  • Anonym (octypussy)

    vi befinner oss i samma situation.....
    sätt upp det på  kontot    ett till godo...
    det gjorde jag   och har utnyttjat detta

Svar på tråden Hur konfrontera otrohet?