• Anonym (Jobbi­g make)
    Äldre 21 Dec 17:57
    2536 visningar
    15 svar
    15
    2536

    Min man styr hela vår familj

    Jag känner mig en aning besviken på min make. Jag hade hjärna sett honom vara lite mer engagerad i julplaneringen. Han har bjudit över sin släkt hem till oss på juldagen. Jättetrevligt, tycker jag! Men för skutton!-han måste ju hjälpa mig. Jag jobbar varje dag fram till juldagen. Jag jobbar julafton också! Jag har köpt all julmat och det är jag som ska laga allt. Det tar exempelvis jättelång tid att koka jul-kinkan. Inte ens julpyntet har han hjälp till med. Jag skickade honom för att hämta en gran, men han gjorde inte det. Så igår natt högg jag ner en gran från skogen och fick släpa med mig den hem.

    Det jag stör mig på är att han aldrig bryr sig. Han styr och ställer i familjen, men han gör inget handgripligt! Det är alltid jag. Han ser mig som en jävla robot här hemma. "Massera mina fötter" "hämta te, kärring", "gör si, gör så", "barnen har bajsat, byt dem", osv. Orkar inte!!!!

    Hur har ni det där hemma. Hur fan sätter ni krut på era män? Jag ska inte skilja mig. Men jag måste få igång hans jävla arshle så han gör nått vettigt här hemma!

  • Svar på tråden Min man styr hela vår familj
  • Anonym (Linne­a)
    Äldre 21 Dec 18:03
    #1

    Det bästa är nog att dra iväg några dagar. Sov hos kompisar eller något. 
    Kom hem på julafton och hoppas att han fixat allt. 

    Men hur som helst ska du väl inte ta att han kallar dig kärring och pratar med dig som om du vore hans betjänt..
    Tar du det?
    Blir du inte förbannad??

    Säger som Grynet: Ta ingen skit!!

    Ge fan i att fixa allt. Han vet ju att du gör det.. Klart han skiter i det då, när han är en mansgris.

    God jul och lycka till!

  • Anonym (Jobbi­g make) Trådstartaren
    Äldre 21 Dec 18:04
    #2
    Anonym (Linnea) skrev 2014-12-21 18:03:27 följande:

    Det bästa är nog att dra iväg några dagar. Sov hos kompisar eller något. 
    Kom hem på julafton och hoppas att han fixat allt. 

    Men hur som helst ska du väl inte ta att han kallar dig kärring och pratar med dig som om du vore hans betjänt..
    Tar du det?
    Blir du inte förbannad??

    Säger som Grynet: Ta ingen skit!!

    Ge fan i att fixa allt. Han vet ju att du gör det.. Klart han skiter i det då, när han är en mansgris.

    God jul och lycka till!


    Jag brukar acceptera och nicka när han säger "kärring" för jag orkar inte med hans tjat...och jag har vant mig. Men det är fel! Jag ska sluta med det.
  • Anonym (Linne­a)
    Äldre 21 Dec 18:11
    #3
    Anonym (Jobbig make) skrev 2014-12-21 18:04:48 följande:
    Jag brukar acceptera och nicka när han säger "kärring" för jag orkar inte med hans tjat...och jag har vant mig. Men det är fel! Jag ska sluta med det.
    ja det är din skyldighet att göra.. Dina barn kommer tro att det är så man pratar med sin partner..

    Jag antar att han har några fina sidor eftersom du inte vill separera. 

    Men för faen, Snälla, låt julmaten stå i kylen. Säg till honom att han får fixa.
    Så får han väl skämmas på julafton när du säger till hans släkt att det var han som skulle ordna det..
  • Fjäril­slarv
    Äldre 21 Dec 19:19
    #4

    Låter ju som en riktig drömprins..... eller inte!
    Jag hade skiljt mig typ igår!

  • Äldre 21 Dec 20:18
    #5

    Amen fy fan, tänk att folk väljer att dela sitt enda liv med en sån idiot.

  • Äldre 21 Dec 20:19
    #6

    Om du accepterar att han behandlar dig illa bekräftar du för honom att han är viktigare än du. Att han inte behöver uppföra sig som folk, eftersom du inte räknas.

    Jag säger som anonym (Linnéa): Dina barn kommer att tro att det där är normalt. Vill du att de ska ha det så när de är vuxna?


    42.
  • Äldre 21 Dec 20:48
    #7

    Han kommer aldrig att ändra sig. Varför skulle han, när du ändå gör allt och kommer att stanna ändå och fortsätta curla. Han har inga problem med ert liv uppenbarligen, du har det däremot. 

    Så länge han vet att du ändå gör allt och inte tänker lämna honom lär det inte hända många knop i hans liv.

    Varför tycker du att du inte är värd något bättre än det skitliv du lever nu? 

  • Anonym (Jobbi­g make) Trådstartaren
    Äldre 22 Dec 02:13
    #8

    Jag tror ändå han kan förändras. Jag vill inte skiljas bara för att han ber mig göra saker. Han måste lära sig! Jag ska prata med honom. För detta är ju inte ok! Han är ju snäll annars osv. Men jag tror på förändringar. Vi är fortfarande kära och kärleken är stark.

  • Anonym (?)
    Äldre 22 Dec 02:17
    #9

    Koka julskinkan och ge sig ut i skogen mitt i natten för att  hugga ner julgranen? Ts du kan göra det enklare för dig. Om nu inte mannen hjälper till så be släktingarna att hjälpa dig med julmaten för guds skull. Och så finns det mycket färdigt i affären.

  • Anonym (?)
    Äldre 22 Dec 02:21
    #10

    Strejka gör inget mer nu. Så får han ta hand om sin släkt.

  • Äldre 22 Dec 06:23
    #11

    Om han bjuder in släkten så är det väl hans problem att fixa julfirandet?

    Jobbar han med eller är det bara du som jobbar nu innan jul och julafton? Vad ska han göra julafton?

    Själv har jag inte plockat fram en enda advents- eller julsak i år för jag orkar inte bry mig längre. Och än så länge så har inte världen gått under


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Äldre 22 Dec 07:33
    #12

    Det låter inte klokt att han inte hjälper till mer hemma och kallar dig kärring!

    Som vanligt när jag läser sådant här, så tänker jag / vet jag, "att det finns alltid två sidor på ett mynt"

    Vad han gör hemma mer, vet bara du.

    Att ställa till med bråk precis innan jul låter inte som ett bra råd. Att strategiskt och vänligt fråga om hjälp på ett smart sätt, är en akut åtgärd.

    Sedan tycker jag som vanligt att detta är en sak du får ta tag i från grunden efter jul.

    Familjerådgivning kan vara en lösning.

    Jag har inte svaret, vill bara att ni ska ta det sakta i backen...

  • Äldre 22 Dec 09:08
    #13

    "En aning besviken"? Jag hade inte stått ut en sekund med detta bottennapp till karl. Man ska inte behöva "sätta krut" på sin partner. Min sambo tar sin del av ansvaret för hem och hushåll helt automatiskt och han är faktiskt inte unik i de avseendet.

  • Fjäril­slarv
    Äldre 22 Dec 17:47
    #14
    Anonym (Jobbig make) skrev 2014-12-22 02:13:24 följande:

    Jag tror ändå han kan förändras. Jag vill inte skiljas bara för att han ber mig göra saker. Han måste lära sig! Jag ska prata med honom. För detta är ju inte ok! Han är ju snäll annars osv. Men jag tror på förändringar. Vi är fortfarande kära och kärleken är stark.


    och så låter en partner till en som misshandlar både fysisk och psykisk.....
    kärleken är inte stark till någon man behandlar som en personlig slav nej. 
  • Äldre 22 Dec 17:50
    #15
    Anonym (Jobbig make) skrev 2014-12-22 02:13:24 följande:

    Jag tror ändå han kan förändras. Jag vill inte skiljas bara för att han ber mig göra saker. Han måste lära sig! Jag ska prata med honom. För detta är ju inte ok! Han är ju snäll annars osv. Men jag tror på förändringar. Vi är fortfarande kära och kärleken är stark.


    Ok, om du säger det så är det väl så.

    Då behöver du tänka igenom HUR den här magiska förändringen ska bli verklighet. Om du inte gör någonting utan bara hoppas på att han ska förändras liksom av sig själv, då kommer du bara slösa bort ditt liv.
    42.
Svar på tråden Min man styr hela vår familj