• kirakira

    Mina föräldrar skattefifflar

    Hej alla!

    Jag har ett problem som är svår att berätta för folk. Det har gett mig vitt hår och depression och förstört vår familj.

    Mina föräldrar vann pengar på lotteri över 10 år sen. De tog pengarna utomlands och har köpt lägenheter med det. Det rör sig om flera miljoner. Trots det har de snålat för sina barn, på nivån att de inte ens ville köpa miniräknare eller ordentliga skolkläder. Nu har vi barn vuxit upp och får höra jämt hur mycket de har slitit för vår skull. Alla vi barn är i skeden i livet då vi skulle behöva pengar, dock sitter våra föräldrar och skryter hur mycket de har. Pengar de flerdubblat genom att snåla med vår uppfostran. Om man ber de om hjälp eller stöd, även om det rör sig om bara deras närvaro, får man höra att man "kräver sitt arv i förtid". De pratar om det jämt, i alla samtal. Jag har haft nästintill noll kontakt sen jag tog studenten, men ibland ringer de och förstör för mig igen. Hur ska man stå ut med så hemska föräldrar? De har ingen som helst förståelse för hur svårt deras barn har det, utan kräver oss på saker som resor utomlands och dyrbar heminredning, och kallar oss otacksamma när vi inte klarar av dessa krav.

    Jag är så arg att jag vill avslöja all deras skattefiffel så de blir av med allt, men vet inte hur jag ska bevisa detta?

  • Svar på tråden Mina föräldrar skattefifflar
  • Aniiee

    Vari ligger skattefifflet? Det är inte skattefiffel att köpa lägenheter utomlands, ha pengar på utländska banker eller att vara snål gentemot sina barn.


    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • kirakira

    Det är odeklarerade pengar som de tjänar mer och mer av, samtidigt som de får av försäkringskassan för sjukpeng och bostadsbidrag.

  • Aniiee
    kirakira skrev 2014-12-21 19:28:28 följande:

    Det är odeklarerade pengar som de tjänar mer och mer av, samtidigt som de får av försäkringskassan för sjukpeng och bostadsbidrag.


    Ja, då får du väl vända dig till FK och Skatteverket. 
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Aniiee
    kirakira skrev 2014-12-21 19:32:48 följande:

    Problemet är att jag inte kan bevisa allt de har utomlands.


    Det är inte din sak att göra. Du ska bara säga det du vet. Det är Skatteverket och FK som ska undersöka om det finns några bevis för det du berättar. Det är DERAS jobb.
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Ellie
    kirakira skrev 2014-12-21 19:32:48 följande:
    Problemet är att jag inte kan bevisa allt de har utomlands.
    Jag kan egentligen inte svara på din fråga, men det känns som att det inte är din sak att bevisa något. Gör en anmälan och berätta vad du vet om du vill, så är det upp till skatteverket att titta närmare på detta.
  • felix le chat

    Lotteri vinster är skattefria , även för 10 år sedan.
    Inget fiffel att köpa lägenhet i annat land med skattade eller skattefria pengar.

  • Anonym (Anmäl)
    kirakira skrev 2014-12-21 19:28:28 följande:

    Det är odeklarerade pengar som de tjänar mer och mer av, samtidigt som de får av försäkringskassan för sjukpeng och bostadsbidrag.


    Anmäl dom. Eller gå i terapi. Så du kan må bättre. 
  • Aniiee
    felix le chat skrev 2014-12-28 17:27:59 följande:

    Lotteri vinster är skattefria , även för 10 år sedan.
    Inget fiffel att köpa lägenhet i annat land med skattade eller skattefria pengar.


    Nej, däremot är det "fiffel" att få bostadsbidrag om man har tillgångar.... Sjukpenning har de däremot rätt till, om FK gör den bedömningen.
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
Svar på tråden Mina föräldrar skattefifflar