• Äldre 21 Dec 20:34
    912 visningar
    8 svar
    8
    912

    hjälp med lägenhet

    hejsan..!!!
    jag behöver er hjälp spec. ni som bor i Göteborg.
    jag bor i Kristianstad just nu. tänkte flytta till Göteborg.
    har redan 1293 poäng.
    vill flytta till ett bra ställe som är lugn område.
    har ett hus just nu o tänker bo i lägenhet med manen o 2 barn.

    tacksam för hjälpen

  • Svar på tråden hjälp med lägenhet
  • Äldre 25 Dec 12:50
    #1

    Vad är det för poäng?

  • Äldre 25 Dec 12:51
    #2

    (Anledningen till att jag frågar är att jag själv bor i Göteborg, och här finns inget poängsystem för att få lägenhet, det är tur och tjat som gäller).

  • Äldre 29 Dec 14:09
    #3

    jag har registerat mig sedan år 2011 så jag tror det kan det gå?


    KakanSmakan skrev 2014-12-25 12:51:41 följande:

    (Anledningen till att jag frågar är att jag själv bor i Göteborg, och här finns inget poängsystem för att få lägenhet, det är tur och tjat som gäller).


  • Äldre 29 Dec 14:42
    #4
    KakanSmakan skrev 2014-12-25 12:51:41 följande:

    (Anledningen till att jag frågar är att jag själv bor i Göteborg, och här finns inget poängsystem för att få lägenhet, det är tur och tjat som gäller).


    På Boplats så räknas antalet dagar som poäng. Ju fler dagar/poäng du har desto lättare att få bostad.
    Jag antar att TS menar dagar på Boplats när hon skriver poäng.

    Jag tycker om Majorna. Lugnt område som samtidigt ligger väldigt nära stan.
  • Äldre 29 Dec 14:52
    #5

    Jag menar att det där poängsystemet inte fungerar i praktiken, för man har ingen egentlig plats i ett kösystem, men vet inte om det är tusen personer före, eller 72 000.

  • Äldre 29 Dec 14:53
    #6

    Själv bor jag i västra nordstaden, oerhört centralt och inte en kotte på gatan på kvälls/nattetid. Kan verkligen rekommenderas :)

  • Äldre 29 Dec 20:25
    #7

    tack så mk för er hjälp..????

    ja det var innan de räknade med dagar men nu står det poäng på nya boplats

  • Äldre 30 Dec 19:28
    #8

    Hej!

    Tyvärr tror jag att det kan bli svårt att få en lägenhet i ett "bättre" område som till exempel Majorna med en kötid "bara" sedan år 2011, särskilt om du vill ha en lite större lägenhet (vilket jag antar eftersom du har 2 barn). Det skulle kanske vara möjligt om man kan tänka sig en dyrare lägenhet (från ca 10 000kr/månad och uppåt).

    De kommunala bostadsbolagen visar hur man ligger till i kön för olika lägenheter. Så ett tips är att kolla hur ni ligger i kön för passande lägenheter i olika områden (kolla när lägenheten har legat ute ett tag) för att se vart ni skulle ha möjlighet att få lägenhet, dvs där ni ligger långt fram i kön. Kolla sedan mer på vad det är för typ av områden.

    Ett annat tips är att ta kontakt med privata värdar i områden där ni vill bo alternativt kolla på kranskommunerna till Göteborg.

    Lycka till!

Svar på tråden hjälp med lägenhet