• Anonym (Mats)

    Feminist, vad anser du är männens nackdelar i ett patriarkalt samhälle?

    Dvs det som generellt missgynnar män mer än kvinnor.

  • Svar på tråden Feminist, vad anser du är männens nackdelar i ett patriarkalt samhälle?
  • Anonym (Fem)

    Att män inte tillåts visa känslor i samma utsträckning som kvinnor och att män inte lär sig vårda sina nära relationer.

  • Anonym (Mats)
    Anonym (Fem) skrev 2014-12-21 21:04:04 följande:

    Att män inte tillåts visa känslor i samma utsträckning som kvinnor och att män inte lär sig vårda sina nära relationer.


    Ok, så det är inte alltid mäns fel själva att de inte vårdar relationerna?

    Jag har alltid vårdat mina, men jag är visserligen feminist också.
  • Anonym (parent)

    Att de ses som andra klassens föräldrar och inte bedöms som kapabla att ta hand om sina barn. 

  • Anonym (Mats)
    Anonym (parent) skrev 2014-12-21 21:14:41 följande:

    Att de ses som andra klassens föräldrar och inte bedöms som kapabla att ta hand om sina barn. 


    Det håller jag med om. Feminismen gör dessutom att jag pratar om mina känslor och gråter ibland. Jätteskönt.
  • BCH52

    Att skolan utformas för flickor vilket gör att pojkar generellt lyckas sämre i skolan.

  • Anonym (Mats)
    BCH52 skrev 2014-12-21 21:20:53 följande:

    Att skolan utformas för flickor vilket gör att pojkar generellt lyckas sämre i skolan.


    Det har ju att göra med att pojkar måste få lov att berätta för föräldrarna hur det går. Och föräldrarna måste gulla mer med sina söner, snarare än klappa dem på ryggen och försöka "göra dem till riktiga män".
  • Anonym (AS)
    Anonym (Mats) skrev 2014-12-21 21:27:05 följande:
    Det har ju att göra med att pojkar måste få lov att berätta för föräldrarna hur det går. Och föräldrarna måste gulla mer med sina söner, snarare än klappa dem på ryggen och försöka "göra dem till riktiga män".
    Det beror bland annat på att flickor får bättre betyg för samma prestation. Trots detta får pojkar i snitt betydligt bättre på högskoleprov. Var nyligen en feministisk höjdare inom skolväsendet som ville avskaffa högskoleprovet eftersom det gynnade killar. 
  • Anonym (nja)
    Anonym (AS) skrev 2014-12-21 21:29:57 följande:

    Det beror bland annat på att flickor får bättre betyg för samma prestation. Trots detta får pojkar i snitt betydligt bättre på högskoleprov. Var nyligen en feministisk höjdare inom skolväsendet som ville avskaffa högskoleprovet eftersom det gynnade killar. 


    Fast samtidigt presterar flickor bättre rakt över på de nationella proven. Vanligtvis är dessa kodade när man rättar så man vet som lärare inte om det är en tjej eller kille.
  • Anonym (Mats)
    Anonym (AS) skrev 2014-12-21 21:29:57 följande:

    Det beror bland annat på att flickor får bättre betyg för samma prestation. Trots detta får pojkar i snitt betydligt bättre på högskoleprov. Var nyligen en feministisk höjdare inom skolväsendet som ville avskaffa högskoleprovet eftersom det gynnade killar. 


    Det var nog en extrem en. Jag tror i ju för sig inte på betyg överhuvudtaget, men att killar halkar efter är något som vi feminister måste ta på allvar.
  • Anonym (Mats)
    Anonym (nja) skrev 2014-12-21 21:36:56 följande:

    Fast samtidigt presterar flickor bättre rakt över på de nationella proven. Vanligtvis är dessa kodade när man rättar så man vet som lärare inte om det är en tjej eller kille.


    Hursom är det oroväckande att tjejer presterar bättre än killar.
Svar på tråden Feminist, vad anser du är männens nackdelar i ett patriarkalt samhälle?