• Anonym (Nyfiken)

    könsultraljud, tidigt

    Hej är det någon som vet när man tidigast kan ta reda på könet? Går det? Alltså innan v 18 ????
    Finns det någon klinik i Skåne som gör detta? Tips mottages tacksamt ????

  • Svar på tråden könsultraljud, tidigt
  • Anonym (skärp dig)

    Nej, det går inte att se kön så tidigt.

  • Mrs Moneybags

    Man kan ju göra moderkaksprov eller det nya blodprovet. Båda dessa test visar kön.

    Varför vill du ha reda på det extra tidigt...?

  • Anonym (Nyfiken)
    Mrs Moneybags skrev 2014-12-21 21:42:42 följande:

    Man kan ju göra moderkaksprov eller det nya blodprovet. Båda dessa test visar kön.

    Varför vill du ha reda på det extra tidigt...?


    Vem gör dessa tester? Vem ska man kontakta?
  • Mrs Moneybags

    Moderkaksprov görs av den allmänna sjukvården ca vecka 12. Jag vet inte om alla får göra det, eller endast äldre kvinnor? Man sticker med en nål igenom magen och tar en bit av moderkakan, om jag inte minns fel.

    Blodprovet görs väl bara av ett fåtal företag i Sverige ännu, det är tänkt att ersätta KUB-testet så småningom. Det kallas för NIPT. Se mer info här: http://www.familjeliv.se/forum/thread/72007290-vart-kan-man-gora-nipt-idag/1

  • Anonym (Nyfiken)
    Mrs Moneybags skrev 2014-12-21 21:49:48 följande:

    Moderkaksprov görs av den allmänna sjukvården ca vecka 12. Jag vet inte om alla får göra det, eller endast äldre kvinnor? Man sticker med en nål igenom magen och tar en bit av moderkakan, om jag inte minns fel.

    Blodprovet görs väl bara av ett fåtal företag i Sverige ännu, det är tänkt att ersätta KUB-testet så småningom. Det kallas för NIPT. Se mer info här: http://www.familjeliv.se/forum/thread/72007290-vart-kan-man-gora-nipt-idag/1


    Tack! :)
  • Anonym (Svin)

    Folk vill veta för att de får lov att göra abort till v 18. Därför vill de veta om barnet har "fel" kön för att välja bort det och börja om tills de väntar det barnet de önskar

  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Svin) skrev 2014-12-22 03:27:53 följande:

    Folk vill veta för att de får lov att göra abort till v 18. Därför vill de veta om barnet har "fel" kön för att välja bort det och börja om tills de väntar det barnet de önskar


    Inte vi iallafall, har andra privata orsaker
  • Anonym (Svin)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2014-12-22 07:53:16 följande:
    Inte vi iallafall, har andra privata orsaker
    Vad skulle det kunna vara som gör att du har så bråttom så att du ej kan vänta till v 18???
  • Anonym (kan man)

    Klart man kan kolla det innan vecka 18. Bor utomlands och har fått reda på mina barns kön bra mycket tidigare än vecka 18 (med ultraljud)

  • Anonym (Svin)
    Anonym (kan man) skrev 2014-12-23 05:18:02 följande:

    Klart man kan kolla det innan vecka 18. Bor utomlands och har fått reda på mina barns kön bra mycket tidigare än vecka 18 (med ultraljud)


    Ditt tips är alltså att flytta eller åka utomlands. Låter ju vettigt.

    I Sverige finns det lag om att de ej får kolla kön innan v 18 pga att folk gör abort. I visa län kollar de inte ens kön efter v 18 utan man får kolla på privatklinik mot betalning.
  • tina03

    Klart du kan se innan v 18, vi såg könet med vul i v 11, eller rättare sagt läkaren såg, jag hade inte kunnat urskilja det redan då. Vi känner läkaren privat så vi fick veta redan då, men hon var noga med att poängtera att ju tidigare desto osäkrare men hon var ganska så bestämd på att "där hänger ingen snopp iaf!" Vid kub-testet v13 sade barnmorskan att det inte "gick att se så tidigt" men vid rul bekräftade hon flickan, jag berättade för henne då att läkaren berättat redan vid dateringen och då sade bm att man kan se så tidigt men det är större risk att se fel, men att hon oxå hade sett en tjej vid kuben. Så ja, det går att se tidigt! Och det kom en tjej. :)

  • Anonym (mamma)

    Jag har gjort mina ultraljud i vecka 16+4 och v. 17 och fått veta könen (i sverige inom landstinget) om jag inte minns fel görs köns ultraljud i Danmark från v 14 så sök dej dit om du inte kan vänta

Svar på tråden könsultraljud, tidigt