• Mammatilltrestycken

    Efternamn på barnen!

    Vi har tre barn och alla tre har mitt efternamn. Det bara blev så egentligen. Vi diskuterade egentligen aldrig efternamnen. Vi fyllde i papperna och lät det förtryckta efternamnet (mitt) stå kvar. Vi har inte diskuterat det efteråt heller utan barnen heter vad dom heter. Däremot har vi börjat diskutera giftemål nu och nu kommer efternamnsbiten upp. Vad ska vi heta... Jag tycker ju såklart att barnen ska fortsätta heta det dom heter men min blivande man vill inte heta det i efternamn. Han vill ha kvar sitt son namn ocj vill att vi byter till hans. Jag förstår honom lite men det tar emot att byta barnens efternamn. Men förstår att jag kanske varit lite ego innan och bara tagit för givet att barnen ska heta mitt. Vad hade ni gjort?
    Hittat på ett nytt åt alla? Dubbelefternamn?

  • Svar på tråden Efternamn på barnen!
  • Ellie

    Vi behöll bägge våra efternamn när vi gifte oss. Barnen heter som mig, av samma anledning som dina barn... det blev bara så för det var förtryckt.
    Allt funkar ju - dubbelnamn, du byter, han byter, ni hittar på ett nytt osv... det handlar ju om vad just ni två vill. Om han absolut vill behålla sitt namn handlar det mer om ifall du vill byta ut ditt eller inte. Byter du så tycker jag barnen också skall byta till det ni alla heter.

  • tulip79

    Vi har båda två son-efternamn. Barnen har mitt efternamn. Gifter vi oss byter vi alla antagligen efternamn till sambons/pappans, vars namn är något ovanligare. Vill inte ha dubbelefternamn.

  • Lindsey Egot the only one

    Din man kan ju behålla sitt efternamn eller ta sitt efternamn som mellannamn och ta ditt som efternamn. Har du ett ovanligt efternamn eller inget sson namn så byt aldrig bort det

  • Mammatilltrestycken
    Tines skrev 2014-12-21 21:21:34 följande:

    Varför tar det emot att byta barnens efternamn?


    För dom heter det dom heter liksom. Det passar dom. Två av dom heter väldigt "svenska" namn och vill då att dom behåller sitt lite ovanligare efternamn. Annars heter dom ett väldigt vanligt förnamn och ett väldigt vanligt efternamn (sson)
  • Mammatilltrestycken
    Ellie skrev 2014-12-21 21:23:08 följande:

    Vi behöll bägge våra efternamn när vi gifte oss. Barnen heter som mig, av samma anledning som dina barn... det blev bara så för det var förtryckt.
    Allt funkar ju - dubbelnamn, du byter, han byter, ni hittar på ett nytt osv... det handlar ju om vad just ni två vill. Om han absolut vill behålla sitt namn handlar det mer om ifall du vill byta ut ditt eller inte. Byter du så tycker jag barnen också skall byta till det ni alla heter.


    Han vill inte heta mitt. Jag vill inte heta hans. Jag vill inte att barnen ska ha hans (sson). Mitt förslag att alla behåller det som det är nu vill inte han för han vill heta som barnen. Haha rörigt
  • Dixie

    Kom han på detta nu?


    Mammatilltrestycken skrev 2014-12-21 22:52:51 följande:

    Han vill inte heta mitt. Jag vill inte heta hans. Jag vill inte att barnen ska ha hans (sson). Mitt förslag att alla behåller det som det är nu vill inte han för han vill heta som barnen. Haha rörigt


  • trolliz

    Hade jag haft ett vanligt efternamn hade jag nog gett mig direkt men nu är det svårare. Vi båda har rätt ovanliga namn om hans lite svenskare och slutar på -berg. Men om vi gifter oss en dag vill jag ju att vi hetar samma men vill inte lämna mitt älskade! Kan tänka mig att lägga till hans och heta som vår son även om jag föredrar ett. Han har både sin mammas och pappas men använder bara ett som han håller fast vid och vet ej vad han tycker. Tråkigt att vara gift utan att heta samma. Hmm. Svårt.

Svar på tråden Efternamn på barnen!