• Anonym (ARG!)

    Grannungen hade sönder vårt fönster!

    Nu är jag verkligen förbannad! Igår spelade grannungarna bandy på gatan utanför. Vi stod ute vid vårat garage en liten bit därifrån. Helt plötsligt skjuter en av pojkarna bollen rakt in i vårt köksfönster och ytterglaset spricker. Vi såg vem det var och gick över till föräldrarna och förklarar vad som hänt och att de måste betala bytet av rutan. Grannen tvärvägrar och säger att då för vi polisanmäla händelsen och se vad han döms för. Kan de verkligen göra så när vi såg klart och tydligt att det var han. Dessutom erkänner pojken.

  • Svar på tråden Grannungen hade sönder vårt fönster!
  • Anonym (Hmmm)

    Har ni inte hemförsäkring? Det var väl en olycka eller siktade barnet på ert fönster?

  • 880215

    Vet inte vad lagen säger. Men er helförsäkring (eller deras?) kanske kan täcka det? Drulle?

    Personligen anser jag dock att föräldrarna bör betala. Givetvis.

  • 880215
    880215 skrev 2014-12-21 22:32:02 följande:

    Vet inte vad lagen säger. Men er helförsäkring (eller deras?) kanske kan täcka det? Drulle?

    Personligen anser jag dock att föräldrarna bör betala. Givetvis.


    HEMförsäkring ska det så klart stå.
  • Anonym (ARG!)

    Vi har självklart hemförsäkring men självrisken är 1500 och den vill vi att grannen betqlar.

  • Anonym (ja)

    Ja, det är klart de kan göra så. Det normala bland goda grannar är ju att man ersätter för skadan/självrisken men det är ingenting man automatiskt kan förvänta sig. Man har ingen juridisk skyldighet att betala någon annan pengar sådär. Vissa vill helt enkelt gå den officiella vägen.

    Gör en polisanmälan om du vill men den lär ju bli nedlagd snabbare än du hinner säga "skadesstånd". Ett annat alternativ är att du stämmer pojken. Det är lite av en chansning för om du förlorar är det du som pröjsar både dina egna och pojkens rättegångskostnader.

  • Anonym (ARG!)

    Så det finns ingen laglig möjlighet att kräva grannen på pengar trots att vi och andra grannar såg händelsen?

  • Anonym (ja)
    Anonym (ARG!) skrev 2014-12-21 22:44:46 följande:

    Så det finns ingen laglig möjlighet att kräva grannen på pengar trots att vi och andra grannar såg händelsen?


    Ja, det är klart du har en laglig möjlighet att kräva ersättning. Gör en polisanmälan och hoppas på att pojken blir fälld för nåt.
  • Anonym (ARG!)

    Tycker att en polisanmälan är att ta i. Tänkte om det räcker att ta med grannarna som vittne hem till föräldern.

  • Anonym (ja)
    Anonym (ARG!) skrev 2014-12-21 22:51:06 följande:

    Tycker att en polisanmälan är att ta i. Tänkte om det räcker att ta med grannarna som vittne hem till föräldern.


    Men skärp dig! Jag väljer att tolka ditt inlägg som dina stormande känslor hindrar dig från att tänka klart just nu. För du fattar väl ändå innerst inne själv att privatpersoner inte bara kan åka hem till folk och leka indrivare, oavsett hur rätt de själva anser att de har.
  • Anonym (L)

    Du kan kräva skadestånd av pojken. Pojken har varit oaktsam och ska betala reperationskostnaden av fönstret. Eftersom jag antar att han är omyndig så kan skadeståndet dock jämkas. Begår barnet ett brott kan föräldrarna också bli skadeståndsskyldiga. Här borde det röra sig om skadegörelse eller åverkan. Eftersom båda brottet kräver uppsåt och att pojken troligtvis inte haft det så tror jag att chansen här är liten att kräva skadestånd av föräldrarna. Även om ni gör en polisanmälan så kommer ärendet att lågprioriteras och dra ut på tiden enormt. Ersättningen kan också jämkas om försäkringar kan täcka skadan. Försök att komma överens med föräldrarna själv. Går det inte och försäkringen inte går in får du väcka en fastställelsetalan i tingsrätten. Observera att om pojken är under 15 år skulle en polisanmälan inte leda någonstans DOCK kan pojken få betala skadestånd eftersom det inte enligt svensk lag är ett straff. Dock kan en fastställelsetalan inte verkställas, den kan bara bevisa att pojken ÄR skadeståndsskyldig

    . Vilket belopp pojken i så fall ska betala prövas inte av domstolen.

  • Anonym (?)
    Anonym (L) skrev 2014-12-21 23:16:25 följande:

    Du kan kräva skadestånd av pojken. Pojken har varit oaktsam och ska betala reperationskostnaden av fönstret. Eftersom jag antar att han är omyndig så kan skadeståndet dock jämkas. Begår barnet ett brott kan föräldrarna också bli skadeståndsskyldiga. Här borde det röra sig om skadegörelse eller åverkan. Eftersom båda brottet kräver uppsåt och att pojken troligtvis inte haft det så tror jag att chansen här är liten att kräva skadestånd av föräldrarna. Även om ni gör en polisanmälan så kommer ärendet att lågprioriteras och dra ut på tiden enormt. Ersättningen kan också jämkas om försäkringar kan täcka skadan. Försök att komma överens med föräldrarna själv. Går det inte och försäkringen inte går in får du väcka en fastställelsetalan i tingsrätten. Observera att om pojken är under 15 år skulle en polisanmälan inte leda någonstans DOCK kan pojken få betala skadestånd eftersom det inte enligt svensk lag är ett straff. Dock kan en fastställelsetalan inte verkställas, den kan bara bevisa att pojken ÄR skadeståndsskyldig

    . Vilket belopp pojken i så fall ska betala prövas inte av domstolen.


    Och vad kostar inte en rättegång i tingsrätten?
  • Anonym (?)

    1 timme med en advokat kostar lika mycket som självrisken...

Svar på tråden Grannungen hade sönder vårt fönster!