• Anonym (Ada)

    Adoption- rika köper fattiga barn

    Nu kommer jag säkert få en massa ilskna påhopp. Men jag bara måste ta upp detta till diskussion.

    Det är jättesynd om par som inte kan få barn. Hemskt! Men ger det dem rätten att köpa ett bara för att de har ekonomiska möjligheter?

    Jag tror utan tvekan att adoptivföräldrar är de mest lämpade att bli föräldrar och jag tvivlat inte ett ögonblick att de äLskar barnen över allt annat. Men är det verkligen rätt för BARNET att säljas från sitt hemland för att ett "rikt" par i väst bara måste ha ett?

    Jag undrar, hur många föräldrar ger upp sina barn för adoption endast för att de helt enkelt inte vill ha dem? Ju mer jag läser om det desto oftare verkar det som att det är ekonomiska och sociala/kulturella orsaker som ligger bakom. Tex en ogift kvinna blir gravid och riskerar att bli utstött och inte kunna försörja sitt barn. Hennes enda utväg är att ge upp det för adoption trots att hon inte vill. Hon har inget val. Landet hon bor i ser detta som en win-win situation. Man tjänar stora pengar på att lösa "ett problem" samtidigt som man vet att barnet kommer till bättre förhållanden.

    Hur ska fler kvinnor och familjer kunna behålla sina älskade barn när efterfrågan på barnen knappast lär förändra samhällssituationen och samhällsvärderingarna i landet?

    För det måste ju ur ett barns perspektiv vara det allra bästa att få växa upp med sina föräldrar eller släktingar i sitt egna hemland.

  • Svar på tråden Adoption- rika köper fattiga barn
  • Anonym (Eh)

    Men får de växa upp med sina föräldrar/släktingar om de inte blir bortadopterade då?

    Jag trodde de bodde på barnhem, där de ofta inte får den närhet och kärlek ett barn förtjänar.

  • Anonym (moder teresa)
    Anonym (Ada) skrev 2014-12-22 02:24:03 följande:

    Nu kommer jag säkert få en massa ilskna påhopp. Men jag bara måste ta upp detta till diskussion.

    Det är jättesynd om par som inte kan få barn. Hemskt! Men ger det dem rätten att köpa ett bara för att de har ekonomiska möjligheter?

    Jag tror utan tvekan att adoptivföräldrar är de mest lämpade att bli föräldrar och jag tvivlat inte ett ögonblick att de äLskar barnen över allt annat. Men är det verkligen rätt för BARNET att säljas från sitt hemland för att ett "rikt" par i väst bara måste ha ett?

    Jag undrar, hur många föräldrar ger upp sina barn för adoption endast för att de helt enkelt inte vill ha dem? Ju mer jag läser om det desto oftare verkar det som att det är ekonomiska och sociala/kulturella orsaker som ligger bakom. Tex en ogift kvinna blir gravid och riskerar att bli utstött och inte kunna försörja sitt barn. Hennes enda utväg är att ge upp det för adoption trots att hon inte vill. Hon har inget val. Landet hon bor i ser detta som en win-win situation. Man tjänar stora pengar på att lösa "ett problem" samtidigt som man vet att barnet kommer till bättre förhållanden.

    Hur ska fler kvinnor och familjer kunna behålla sina älskade barn när efterfrågan på barnen knappast lär förändra samhällssituationen och samhällsvärderingarna i landet?

    För det måste ju ur ett barns perspektiv vara det allra bästa att få växa upp med sina föräldrar eller släktingar i sitt egna hemland.


    Amen på det där!!

    Håller med dig om att adoption kan jämställas med människohandel. Rent generellt är anledningen till att föräldrar i utvecklingsländer lämnar bort sina barn för adoption direkt kopplade till fattigdom. Och i de få fallen det inte är det så är det istället indirekt kopplat till fattigdom.

    Hur kan man leka familjeliv med"stulna" barn egentligen?

    Det är bra att frågan lyfts upp.
  • Anonym (Höga hästar)

    Lätt för er att sitta här i Sverige, bekvämt bakom en datorskärm och proklamera hur FRUKTANSVÄRT det är med adoption. Så hemskt att slita upp de stackars barnen från deras rötter, kanske ni tänker.

    Men, alla de adopterade jag känner (inklusive flickvän) skulle nog inte så gärna ha vuxit upp som gatubarn i Ha Noi istället för att få chans att utbilda sig och skaffa sig en riktig framtid (hon läser t.ex. till läkare).

    Hemskt att det finns föräldrar som av olika skäl inte kan ta hand om sina barn (fattigdom, politik, religion etc), men för mig låter det helt sjukt att det finns människor som tycker att barnen skall lida pga detta.

  • sextiotalist

    Och alternativet för dessa barn hade varit

    Nu kommer det du inte vill läsa

    Barnprostitution, barnarbete, svält.

    Vad jag har förstått så försöker länderna i första hand hitta adoptionsföräldrar inom landet.

    Sedan finns det tyvärr oseriösa adoptionsbyråer också

  • Anonym (egoism)

    Fast om man skulle upprätta ett system med samma kostnader som var för BARNENS bästa tror jag knappast på adoption. Så mycket pengar som används för att rädda ett barn och samtidigt uppfylla en annans barnlängtan. Om de istället hade använts till att bygga tex barnbyar där barnen fick mat, husrum, utbildning osv kunde man hjälpa många fler. Det måste ses som en egoistisk handling att adoptera, även om man kan argumentera för att just det barnet får det bättre.

  • sextiotalist
    Anonym (egoism) skrev 2014-12-22 07:40:16 följande:

    Fast om man skulle upprätta ett system med samma kostnader som var för BARNENS bästa tror jag knappast på adoption. Så mycket pengar som används för att rädda ett barn och samtidigt uppfylla en annans barnlängtan. Om de istället hade använts till att bygga tex barnbyar där barnen fick mat, husrum, utbildning osv kunde man hjälpa många fler. Det måste ses som en egoistisk handling att adoptera, även om man kan argumentera för att just det barnet får det bättre.


    att skaffa barn är en egoistisk handling, oavsett hur.

    Men en liten tröst, det är inte så lätt att adoptera och de barn som kan bli bättre adopterade är väldigt få. De flesta föräldralösa stannar hos släktingar.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (egoism) skrev 2014-12-22 07:40:16 följande:

    Fast om man skulle upprätta ett system med samma kostnader som var för BARNENS bästa tror jag knappast på adoption. Så mycket pengar som används för att rädda ett barn och samtidigt uppfylla en annans barnlängtan. Om de istället hade använts till att bygga tex barnbyar där barnen fick mat, husrum, utbildning osv kunde man hjälpa många fler. Det måste ses som en egoistisk handling att adoptera, även om man kan argumentera för att just det barnet får det bättre.


    Klart det är egoistiskt att adoptera, precis lika egoistiskt som att föda egna barn.
    Vad trodde du?
  • Flickan och kråkan
    Anonym (egoism) skrev 2014-12-22 07:40:16 följande:

    Fast om man skulle upprätta ett system med samma kostnader som var för BARNENS bästa tror jag knappast på adoption. Så mycket pengar som används för att rädda ett barn och samtidigt uppfylla en annans barnlängtan. Om de istället hade använts till att bygga tex barnbyar där barnen fick mat, husrum, utbildning osv kunde man hjälpa många fler. Det måste ses som en egoistisk handling att adoptera, även om man kan argumentera för att just det barnet får det bättre.


    Människan är i sin natur egoistisk. Tänk vad många barns liv du personligen skulle kunna rädda om du gav upp alla dina totalt onödiga, egoistiska bekvämligheter som västerlänning. 

    Att skaffa barn - oavsett hur - är en genomegoistisk handling.
  • Anonym (egoism)
    Anonym (Anna) skrev 2014-12-22 08:05:48 följande:

    Klart det är egoistiskt att adoptera, precis lika egoistiskt som att föda egna barn.

    Vad trodde du?


    Absolut men nu var det adoption som diskuterades här, och tidigare i tråden finns argument kring att det är bra för barnen. Så det handlar inte så mkt om vad jag tror som att bemöta det
  • Anonym (egoism)
    Flickan och kråkan skrev 2014-12-22 08:09:06 följande:

    Människan är i sin natur egoistisk. Tänk vad många barns liv du personligen skulle kunna rädda om du gav upp alla dina totalt onödiga, egoistiska bekvämligheter som västerlänning. 

    Att skaffa barn - oavsett hur - är en genomegoistisk handling.


    Samma svar som ovan, jag bemötte bara tidigare argument. Kanske var lite övertydlig
Svar på tråden Adoption- rika köper fattiga barn