• Äldre 22 Dec 04:51
    853 visningar
    18 svar
    18
    853

    Är Sverige redo för en kvinnlig statsminister?

    Vad tycker du? Kan Sverige styras av en kvinna?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är Sverige redo för en kvinnlig statsminister?
  • Äldre 22 Dec 05:13
    #1
    +1

    Det har inget att göra med "det är på tiden"! Storbritannien har haft en utmärkt kvinnlig statsminister, men inte för att det var en kvinna utan för att hon var så himla bra.

  • sextio­talist
    Äldre 22 Dec 07:35
    #2
    Konservativ skrev 2014-12-22 05:13:10 följande:

    Det har inget att göra med "det är på tiden"! Storbritannien har haft en utmärkt kvinnlig statsminister, men inte för att det var en kvinna utan för att hon var så himla bra.


    håller med. Frågan är knepigt ställd
  • Äldre 22 Dec 07:46
    #3

    Tycker också att det är en konstigt ställd fråga. Som om det redan i grunden vore sämre och riskabelt enbart för att det är en kvinna och så är det ju inte.

    Den PERSON som ska styra Sverige bör ha vissa egenskaper och enligt mitt tycke behöver man vara stark, trygg och ha pondus. Förutom då det självklara, stå för en vettig politik.

  • Äldre 22 Dec 08:16
    #4

    Tillägget "Det är på tiden" gör det till en irrelevant fråga som förhindrar mig att rösta "Ja".

    Jag skiter fullkomligt i vilket kön vår statsminister har, det viktiga är politiken med ett möjligt tillägg för personliga engenskaper som inte behöver ha med könet att göra.

    Anna Lindh var t.ex. en betydligt bättre kandidat än Mona Sahlin trots likartad politik. Fredrik Reinfeldt var en betydligt bättre kandidat än Sahlin pga olika politik.

    En spin-off fråga här: Om nu (mp) hade blivit största parti - just nu inte aktuellt för all del - vem hade då blivit statsminister i och med att de vägrar ha en partiledare?

  • Äldre 22 Dec 10:04
    #5

    Jag håller med om att "det är verkligen på tiden" känns som ett överflödigt tillägg. Jag kan tycka att det ÄR på tiden, men känner inte till någon tillräckligt bra kvinnlig kandidat i Sverige idag. Jag känner å andra sidan inte till någon tillräckligt bra manlig kandidat heller, så allt kan hända antar jag.

  • Äldre 22 Dec 15:15
    #6

    Varför inte? Det beror väl på vem personen är inte om det finns en snopp eller ej som avgör om personen är kompetent?

  • Äldre 22 Dec 17:46
    #7

    Med tanke på senaste valets utgång är väl frågan om vi är redo för en statsminister överhuvudtaget...? Obestämd


    Det är många det är synd om, men inte alltid p.g.a. det de själva tror. /Themis
  • Äldre 22 Dec 17:56
    #8

    Med motvillighet har jag röstat på alternativ 1.

    Det är verkligen INTE på tiden att vi får en kvinnlig statsminister. Det är ju ändå ganska sällan man statsministern naken, varpå hans/hennes kön är tämligen ointressant.

    Därför anser jag även att vi varit mogna för en kvinnlig statsminister länge. Allt hänger på kandidatens politik, värderingar, ledaregenskaper, retorik och auktoritet. 

    Det sämsta vore därför att kvotera in en statsminister.

  • Äldre 22 Dec 17:57
    #9

    Det är på tiden att Sverige får en kompetent statsminister, oavsett kön.


    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • Sensit­iveguy
    Äldre 23 Dec 02:11
    #10

    Självfallet.

  • Sensit­iveguy
    Äldre 23 Dec 02:14
    #11
    Mentat skrev 2014-12-22 08:16:04 följande:

    Tillägget "Det är på tiden" gör det till en irrelevant fråga som förhindrar mig att rösta "Ja".

    Jag skiter fullkomligt i vilket kön vår statsminister har, det viktiga är politiken med ett möjligt tillägg för personliga engenskaper som inte behöver ha med könet att göra.

    Anna Lindh var t.ex. en betydligt bättre kandidat än Mona Sahlin trots likartad politik. Fredrik Reinfeldt var en betydligt bättre kandidat än Sahlin pga olika politik.

    En spin-off fråga här: Om nu (mp) hade blivit största parti - just nu inte aktuellt för all del - vem hade då blivit statsminister i och med att de vägrar ha en partiledare?


    Att ha språkrör är smart, tycker jag. Men bra fråga - jag gissar emellertid man valt Fridolin, då han är populärare än Romson inom partiet. Samma med Wetterstrand om det på något sjukt sätt varit aktuellt 2010.
  • Äldre 23 Dec 12:33
    #12

    Kvinna eller man ska inte ha någon betydelse.
    Island hade en kvinnlig stadsminister (och dessutom homosexuell) för ett par år sedan och det är den en av få politiker som jag har haft tillförlit till. Men hade det varit en man med samma egenskaper hade det inte gjort någon skillnad. Det finns många kvinnliga politiker, och även mannliga, som jag inte har något till övers för.

  • Äldre 23 Dec 17:24
    #13

    Om kön verkligen hade saknat betydelse hade vi redan haft ungefär lika många kvinnliga som manliga statsministrar.

  • Äldre 24 Dec 00:07
    #14
    Palestrina skrev 2014-12-23 17:24:41 följande:

    Om kön verkligen hade saknat betydelse hade vi redan haft ungefär lika många kvinnliga som manliga statsministrar.


    Inte om 99% av alla kvinnor valde att bli undersköterskor och förskollärare och folket bara valde/personröstade på personer med högskoleutbildning i statsvetenskap och makroekonomi...


    Det är många det är synd om, men inte alltid p.g.a. det de själva tror. /Themis
  • Äldre 24 Dec 08:23
    #15
    Themis skrev 2014-12-24 00:07:39 följande:
    Inte om 99% av alla kvinnor valde att bli undersköterskor och förskollärare och folket bara valde/personröstade på personer med högskoleutbildning i statsvetenskap och makroekonomi...
    Men det där stämmer ju inte riktigt, inte alla framstående politiker har haft högre utbildning, och fler än 1% av alla kvinnor väljer annan utbildning än undersköterska och förskollärare, om jag får lov att bli bokstavlig.

    Kön har tyvärr mycket stor betydelse, oavsett om vi pratar om utbildningsval eller personval.
  • Äldre 24 Dec 09:17
    #16
    Palestrina skrev 2014-12-24 08:23:19 följande:
    Men det där stämmer ju inte riktigt, inte alla framstående politiker har haft högre utbildning, och fler än 1% av alla kvinnor väljer annan utbildning än undersköterska och förskollärare, om jag får lov att bli bokstavlig.

    Kön har tyvärr mycket stor betydelse, oavsett om vi pratar om utbildningsval eller personval.
    Ja så synd att kvinnor väljer enligt vad de själva vill och inte efter vad feminister anser.
  • Äldre 25 Dec 01:44
    #17

    Dum fråga. Ska Sverige ledas av en stark man eller en kvinna som låter hormoner styra och pms-gråter om hon inte får som hon vill?


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Centur­ione
    Äldre 25 Dec 01:51
    #18

    Skulle det väl kunna, om det var en bra och vettig kvinna. Men om du menar, som det brukar vara, att "ska vi ta vilken korkad kvinna som helst nu, bara för att det är dags för en kvinna nu", så är svaret naturligtvis - NEJ.

Svar på tråden Är Sverige redo för en kvinnlig statsminister?