• skjuter illa

    Någon som har erfarenhet av Movicol?

    Hej!

    För snart en vecka sen fick vi åka in akut med vår 1,5-åring och få lavemang för hon var så förstoppad. I fredags började vi med Movicol. Hon har fortfarande inte bajsat. Sista bajset kom i torsdags morse (ca kl 3.00). Igår ville hon inte äta kvällsmat och i natt sov hon oroligt. Alltså känns det som om vi är tillbaka på ruta ett igen...Rynkar på näsan

    Movicol ska väl börja verka direkt? Hon får 1 påse/dag. Vi kanske måste höja dosen?

  • Svar på tråden Någon som har erfarenhet av Movicol?
  • liol1973

    Tror det kan bero på varför barnet är förstoppat. Movicol hjälper mest vid hård avföring vad jag vet, och bör därmed tas innan det blivit stopp, men min erfarenhet är att det inte riktigt hjälper till med att skjuta på.

    Har man förstoppning som del av allergi beror förstoppningen ofta även på att tarmen förlamas lite av allergenet och alltså inte klarar av att föra avföringen framåt i tarmen. I det fallet tycker jag att importal fungerar bättre.

  • Stinen10

    Har en två-åring som har jätteproblem med förstoppning . Vi använder oss mestadels av Laktulos (men tycker inte att det hjälper), Movicol tar vi till när hon håller sig för många dagar så det blir stopp. Movicol en gång om dagen kan fungera som underhållsdos när det inte är tvärstopp, för att få bort den värsta "proppen" blev vi ordinerade 3 ggr om dagen. Men vi ansåg att det var för ofta för då blev hon för lös istället. Och visst löser Movicol det hårda också, det är kanonbra. Anledningen till att vi har gått över till det märkbart sämre Laktulosen är att Movicol inte får användas under för lång period.

    Hoppas mitt svar hjälper dig lite...

  • Judiths

    Vår dotter på snart 2,5 åt har ätit 1påse movicol per dag i snart 1 år. Det fungerar bra som underhållsdos och hon bajsar varje dag. Om det ändå råkat bli riktigt hårt kan det dock ta några dagar att få ut trots movicol varje dag.

  • skjuter illa

    Hon bajsade efter mellis!! Vilken lycka för lite bajs! Skrattande
    Då verkar en påse om dagen vara ok.

    När hon var på akuten och fick lavemang kom det förmodade stoppet ut. Fekalom kallas det tydligen. Därefter fick hon lavemang hemma i ytterligare 3 dagar. Nu ska vi fortsätta med Movicol i x antal månader.

  • Ferr

    Movicol är ett bulkmedel och man måste dricka ganska mycket vatten för att få
    Önskad effekt!

Svar på tråden Någon som har erfarenhet av Movicol?