• Anonym (Är det jag som er fel)

    Är det jag som er fel?

    Orkar inte att bliva trampat på mera, men kanske ni kan förklara om det er jag som gör fel.

    Sits, separerat från mitt ex, två barn.

    Vi måste såklart dela våran grejor, hen er flyttat till våran fälles hus (skuld 600.000)
    Jag bor kvar i hyres huset, vi tänkte att köpa men bliv inte av för att vi separerat.
    Hen har fixat till huset med möbler, vi har delat bilarna, jag står kvar på lånet på huset.

    Igår messat hen mig att hen vill ha köks bord med stolar (stort och köpt tillsammans) och hen skal få det er planerat, men jag skal till att firar jul och tycker att det er jätte jobbigt om hen skulle hämta bordet idag två dager för julen, jag har inte råd med nytt heller inte tiden att skaffar nytt, så fort (hen har redan bord och stolar i huset.
    Då skriver jag till henne att inte just nu för då har jag ju inget, och att jag tycker det är dax att hen tager över lånet, då jag inte kan stå på 600.000 mera (har inte varit tillsammans i 5 månader) så tycker att hen har haft bra med tid till att fixar till det med lånet, eller sälja huset (vart någon och kollar, dom vart jätte intresserat, men hen fick inte såld, vet inte varför, tog bort annonsen på huset också, och har inte lagt upp ny)
    Hen reaktion på att jag skrev så vart att blocka mig på sociale media, och inte messa mig när jag frågat varför hen gjorde som hen gjorde.

    Vet inte om det er jag som er dryg eller hen som er dryg, kanske hen bara skal få tag bordet??
    Eller skal jag stå fast på att hen också får gör något åt det hela i ställe för att bara hämta grejor och inte bry sig någon ting i hur mitt liv er blivit?

    Skal säger att jag har mina barn V/V så jag stillar upp så mycket jag kan( har också vilja hjälpa till om där vart någon ting, och skrivet det åt hen, men hen bry sig inte någon ting)

    Vet inte vad jag gör fel, men om jag kräver något från hen, då är jag ett svin, om jag inte ställer upp på hen´s krav då er jag ett svin.

    Så hur tycker ni att jag skal göra?

  • Svar på tråden Är det jag som er fel?
  • Anonym (Är det jag som er fel)

    Är mitt Svenska så dåligt?

  • Manjana35

    Jag har lite svårt att hänga med i vem som egentligen äger/bor i vilket hus, men jag kan göra lite generell kommentar.

    Det låter som att det fortfarande är en hel del sårade känslor med i situationen. Att ställa ultimatum och krav och referera till den andra som "ett svin" låter verkligen som någon som inte riktigt har smält vad som hänt och inte bearbetat sina egna känslor utan lever ut sin frustration. 

    Jag vet ju inte riktigt vad som hänt och vad historien bakom allt är, men rent genrellt kan man väl säga att när man hamnar i sådana här diskussioner och den ena parten är lite mer stridslysten än den andra, så är det bara att fråga sig: "Är det värt det, vad är viktigast" ex. Är det viktigast att jag får behålla ett köksbord över jul, eller känns det viktigare att jag slipper stå på ett lån på ett hus jag inte bor i? Det hela blir ju som en utdragen kohandel med "du får detta om jag får"... men ibland är det den lugnaste, vettigaste vägen framåt. Särskilt om det är barn inblandade så tycker jag det är extra viktigt att försöka komma loss ifrån varandra istället för att skapa ställningskrig om vem som ska ha vilken möbel, vem som ska göra vad osv. 

    En separation är sällan smärtfri, och den är sällan utan konflikter och den är definitivt aldrig rättvis. Men jag tror man har mycket att vinna på att bara försöka komma ur spearations-dela-upp-saker-fasen så snart som möjligt så man kan komma vidare med att bygga upp något positivt för sig själv. Helt enkelt vara "den större människan" i situationen och inte fastna i ett "den andra parten är ju också dum" tänk, för då kommer situationen bara att eskalera och det blir inte bra för någon..... 

    Lycka till!!

  • Anonym (Är det jag som er fel)
    Manjana35 skrev 2014-12-23 09:43:00 följande:

    Jag har lite svårt att hänga med i vem som egentligen äger/bor i vilket hus, men jag kan göra lite generell kommentar.

    Det låter som att det fortfarande är en hel del sårade känslor med i situationen. Att ställa ultimatum och krav och referera till den andra som "ett svin" låter verkligen som någon som inte riktigt har smält vad som hänt och inte bearbetat sina egna känslor utan lever ut sin frustration. 

    Jag vet ju inte riktigt vad som hänt och vad historien bakom allt är, men rent genrellt kan man väl säga att när man hamnar i sådana här diskussioner och den ena parten är lite mer stridslysten än den andra, så är det bara att fråga sig: "Är det värt det, vad är viktigast" ex. Är det viktigast att jag får behålla ett köksbord över jul, eller känns det viktigare att jag slipper stå på ett lån på ett hus jag inte bor i? Det hela blir ju som en utdragen kohandel med "du får detta om jag får"... men ibland är det den lugnaste, vettigaste vägen framåt. Särskilt om det är barn inblandade så tycker jag det är extra viktigt att försöka komma loss ifrån varandra istället för att skapa ställningskrig om vem som ska ha vilken möbel, vem som ska göra vad osv. 

    En separation är sällan smärtfri, och den är sällan utan konflikter och den är definitivt aldrig rättvis. Men jag tror man har mycket att vinna på att bara försöka komma ur spearations-dela-upp-saker-fasen så snart som möjligt så man kan komma vidare med att bygga upp något positivt för sig själv. Helt enkelt vara "den större människan" i situationen och inte fastna i ett "den andra parten är ju också dum" tänk, för då kommer situationen bara att eskalera och det blir inte bra för någon..... 

    Lycka till!!


    Tack för svar.

    Det er mitt ex som bor i huset som vi båda äger, och har lån på 600.000, och tycker att efter 5 månader då får hun jo tager över lånet (det er väl fair? ) 
    Sen tycker jag att man inte bara kan tag ett köks bord 2 dagar för jul, det är väl inte fair att jag måste äta på golvet julafton?

    Hon vart otrogen och lämnad mig i hyresbostaden vi tänkte att köpa.
    Ingen prat om det, jag vart helt förstört, och vilje bara ha barnen varannan helg, men hon pallar inte med det, så jag fick gå med på V/V jag ställer upp när det går dåligt för henne, men när jag stillar liten krav, då er jag ett svin, och unfair, det er den bit jag inte fattar, att hon vill att barnen ha kvar deras pappa, men hon pusher mig längre bort och jag fundera på att lämna staden, då det inte er roligt mera att bliva pushat på hela tiden. 
     

Svar på tråden Är det jag som er fel?