• Anonym (Sjukling)

    Dåligt samvete över att man är sjuk

    Hej allihopa! Känner bara för att skriva av mig lite nu när jag ligger i sängen och inte har något bättre för mig. 

    Igår började jag känna mig krasslig/snuvig men hosta, ont i huvudet och flera liter snor, sen idag då jag vaknade kändes det mer eller mindre som att jag blivit överkörd av en ångvält, har feber (38,5, så inte värst ändå), ont i huvudet, låter som jag svalt en kråka, snorig, drabbas lite nu och då av hostattacker, och känner mig allmänt slutkörd i kroppen med muskelömhet m.m. Så därför bestämde jag mig ganska fort imorse att ringa och sjukanmäla mig på mitt jobb där jag går som tillfälligt extra och har gjort i 4mån nu. När jag pratade med chefen och sa att jag tyvärr inte kunde jobba då jag tyvärr blivit sjuk så tände han till direkt och fräste att "På det här jobbet har vi minsann inte tid med att någon är sjuk såhär kring jul!", muttrade att en annan tjej ringt just innan mig och sjukanmält sig också, sen frågade han 3-4ggr om jag absolut inte kunde tänka mig att komma in och jobba ändå, sen avslutade han med att det vore bäst om jag kunde vara frisk till på julafton, för annars blir det problem (ska jobba då också egentligen.)

    Är det verkligen okej att chefen näst intill ger en dåligt samvete över att man är sjuk såhär!? Jag börjar genast tvivla på om jag verkligen är tillräckligt sjuk, särskilt då flera andra på jobbet varit förkylda de senaste veckorna men bitit ihop och jobbat ändå.. Men känner även att bara för att de tycker att det känns okej så måste det inte betyda att jag känner mig tillräckligt pigg. Sen så spenderar jag 75% av tiden jag jobbar i kassan (jobbar på en matvarubutik) , och då känner jag att hur fräsch skulle jag tycka att det var om hon i kassan satt och hostade/snorade över min mat!?
    Blir rädd att han inte kommer att vilja ha kvar mig på jobbet om jag inte jobbar ändå...

    Kan även tillägga att jag är snart i 6e månaden, så därför vill/kan jag inte heller trycka i mig en massa smärtstillande och ånga på ändå. Tar en alvedon eller två då febern känns som värst, så att jag orkar ta mig upp ur sängen iaf.
    Chefen vet inte heller om att jag är garvid ännu (syns inget), då jag som sagt enbart är anställd som tillfälligt extra, och jag är rädd att han kommer be mig att gå hem då. Han är bra på alla andra sätt och vis,snäll och trevlig, men man förväntas kunna arbeta hela tiden, och kan man inte det blir han sur...

  • Svar på tråden Dåligt samvete över att man är sjuk
  • Anonym (jobbigt.)

    Ja fan vad man saknar tiden då man var anställd o kunde sjukskriva sig.

    Har egen salong o varit förkyld med feber i snart 4 veckor men de är bara för mig att vita ihop.

    Jag tycker inte du gör fel i att vara hemma o är du inte frisk på julafton så är du inte han kan inte sparka dig för de.

    Ta kontakt med facket så att du vet hur dina rättigheter ser ut

  • Anonya

    Nej, det är inte okej. Utan tvivel är det jobbigt när butiksanställda blir sjuka mitt i julrushen, men det är tyvärr något som händer. Är man sjuk ska man inte jobba. Det leder lätt till att man är sjuk längre tid istället (kanske det som drabbat sign Jobbigt) och till dålig stämning på jobbet och i värsta fall att folk bränner ut sig.

  • Anonym (Hur tänkte de?)

    Problemet är att dina kollegor gått till jobbet sjuka, sånt smittar ju. Så att sedan bli sur på att du är sjuk för att du jobbat nära dina sjuka kollegor som inte haft respekt för omgivningen blir ju väldigt konstigt.

    Stanna du hemma och krya på dig. Så länge du är sjuk är det ok att vara hemma från jobbet, efter en vecka krävs läkarintyg....

  • Lillalilla1987

    Jag förstår dig, ligger också hemma sjuk, jobbar natt ppå äldreboende.

    Min feber verkar ha försvunnit ni natt dock huvudvärk och täppta bilhålor) så jag ringde innan och sa att jag stannar hemma inatt men kommer natten till julafton, men hade den knte försvunnit så hade jag ringt och sagt att jag stannar hemma även då, man kan ju inte råda över om man är sjuk eller inte.

    Och har man yrken där man träffar mycket människor så är det inte mer än rätt att man håller sig hemma. Inte snällt att smitta ner oskyldiga(enligt mig).

    Hoppas att du kryar på dig!!

Svar på tråden Dåligt samvete över att man är sjuk