• Äldre 22 Dec 17:36
    5405 visningar
    17 svar
    17
    5405

    Ni som åker tåg med hund

    Hej!

    Hur gör ni med er hund när ni åker tåg? Det finns ju inte jättemycket utrymme, framförallt inte nu under jul skulle jag tro. Har bara åkt tåg med vår hund en gång när vi hämtade honom och då hade vi fyra säten med bord och gått om utrymme.

    Vart/hur brukar ni ha er hund när ni åker tåg? Vi har en hundbur som han gillar, men den får ju knappast plats på golvet vid mina fötter. 

  • Svar på tråden Ni som åker tåg med hund
  • Äldre 22 Dec 17:41
    #1

    Det beror på vilket tåg man åker. Med SJ får hunden åka gratis om den får plats under din stol och ditt benutrymme, annars måste du köpa plats till hunden och då finns det ju gott om plats. I alla fall så var det så för ca 2 år sen.


    När jag åker pendeltåg så brukar jag bara sätta mig någonstans sen får folk sätta sig bäst dom vill. Det blir trångt, hon förstår ju inte riktigt att hon är i vägen, men har inte haft några klagomål hittills fast jag har åkt väldigt mycket.

  • Äldre 22 Dec 17:50
    #2

    Jag åker rätt ofta med min hund och bokar ju då platts i djurvagnen och får ha han på golvet eller i knät eller i sätet brevid när det inte sitter någon brevid. 
    Dom tar inte extra betalt för att man har hund med sig men man måstesitta i djurvagn.

  • Äldre 22 Dec 17:50
    #3

    Jag hade en bearded collie tidigare. När vi åkte tåg brukade jag köpa en extra biljett för att vars säker på utrymme. Hon kunde ligga under sätet med huvudet vid mina fötter, men det blev väldigt trångt och längre sträckor undvek jag det.

  • Äldre 22 Dec 17:53
    #4

    Vi åker med ett X3000 imorgon, jag har inte bokat extraplats åt hunden och har bara benutrymmet att tillgå antar jag.

    Sitter och dividerar om man ska ta med hundburen eller om man bara ska ta med en filt han kan ligga på, därför jag ville höra med er som brukar åka tåg med er hund hur ni brukar göra.

  • Äldre 22 Dec 17:56
    #5

    Ska tilläggas att vi har bokat plats i vagnen där djur är tillåtet.

  • Äldre 22 Dec 18:00
    #6
    MiaIa90 skrev 2014-12-22 17:50:19 följande:

    Jag åker rätt ofta med min hund och bokar ju då platts i djurvagnen och får ha han på golvet eller i knät eller i sätet brevid när det inte sitter någon brevid. 
    Dom tar inte extra betalt för att man har hund med sig men man måstesitta i djurvagn.


    Jo, om hunden är för stor för att få plats på din plats måste man betala motsvarande en ungdomsbiljett.
  • Äldre 22 Dec 18:02
    #7
    cagaton skrev 2014-12-22 17:53:19 följande:

    Vi åker med ett X3000 imorgon, jag har inte bokat extraplats åt hunden och har bara benutrymmet att tillgå antar jag.

    Sitter och dividerar om man ska ta med hundburen eller om man bara ska ta med en filt han kan ligga på, därför jag ville höra med er som brukar åka tåg med er hund hur ni brukar göra.


    Hur stor är hunden? 


    Jag vet såklart inte, men kan tänka mig att det är väldigt många som reser nu över jul och då kan det ju bli trångt med bur...

  • Äldre 22 Dec 18:09
    #8
    Cemina skrev 2014-12-22 18:02:22 följande:

    Hur stor är hunden? 


    Jag vet såklart inte, men kan tänka mig att det är väldigt många som reser nu över jul och då kan det ju bli trångt med bur...


    Det är en mops på 8,5 kg

    Ja, skulle tro att det är många som åker och som det känns just nu så får han ligga på en filt på golvet vid mina fötter.
  • Äldre 22 Dec 18:10
    #9

    Spontant tänker jag att en bearded behöver egen sittplats. De är ungefär lika stora som samojeder, och min samojed behöver definitivt egen sittplats på X3000. Bur känns bara onödigt och krångligt om hunden inte är "stökigt".


    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Äldre 22 Dec 18:13
    #10
    cagaton skrev 2014-12-22 18:09:15 följande:
    Det är en mops på 8,5 kg

    Ja, skulle tro att det är många som åker och som det känns just nu så får han ligga på en filt på golvet vid mina fötter.
    Okej, ja men då borde han ju få plats! :)
  • Äldre 22 Dec 18:23
    #11
    Cemina skrev 2014-12-22 18:13:54 följande:
    Okej, ja men då borde han ju få plats! :)
    absolut, hade dock önskat ta med buren eftersom han gillar den, men den tar nog för mycket plats Obestämd
  • Äldre 24 Dec 01:12
    #12

    Har åkt nattåg Sthlm-Norrbotten med hund. 16!!! hundar i en liten vagn med 21 platser. Spring till bistron bredvid hela tiden. En heelt sjuk resa. Fasar för resan tillbaka. Kommer därefter aldrig mer att åka tåg!!!

  • myy
    Äldre 15 Jan 05:51
    #13

    Jag har mest åkt pendeltåg och buss med mina två á 8 kg. Hanen får sitta i knäet och tiken ligga på golvet. Vid ett tillfälle bredde jag ut en filt i sätet och lade tiken där för att en annan hund störde sig på henne och genom att lägga henne i sätet blev hon dold för den stora hunden.

    När jag hämtade min hane som valp åkte jag 70 mil enkel resa med två byten+buss. Det var jobbigt! Han kissade i mitt knä fyra gånger...

  • Äldre 15 Jan 05:59
    #14

    Jag vill bara säga till de som menar att man får betala egen biljett för större hundar, att det är inget SJ själva går ut med i alla fall. Sen kan jag förstå att det är bra om man gör det, både för hundens, sin egen och medresenärernas skull, men det verkar då inte vara ett krav från SJ:s håll.. 
    kundo.se/org/sj/d/djur-ombord/

    Själv reser jag med en hund på hela 2,8 kilo och hon är inte direkt ett problem :) haha

  • Äldre 15 Jan 10:02
    #15

    "På våra dagtåg kan du kostnadsfritt ta med dig två sällskapsdjur så länge de får plats på golvet vid din sittplats och inte inkräktar på dina medpassagerares utrymme. För större sällskapsdjur, eller om du vill ha större utrymme för ditt sällskapsdjur, tillkommer en kostnad (samma pris som en ungdomsbiljett på sträckan). " Står på SJ:s hemsida.

  • Äldre 15 Jan 15:15
    #16

    Okej, intressant, för jag tittade på två sidor på SJ.se och på ingen av sidorna stod det där om ungdomsbiljetten.


    kundo.se/org/sj/d/djur-ombord/ och www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp&a=158611&l=sv

    Hade jag faktiskt behövt den informationen hade jag alltså inte hittat den? Jag sökte på "hund" i deras sökmotor och det var de enda träffarna som var relevanta. De andra gällde ledarhundar och hundar på ersättningsbussar. Dessutom har ju SJ två olika ungdomsbiljetter med olika priser (16-19 år och 20-25 år) så även om jag skulle ha hittat informationen om att det krävs ungdomsbiljett för större hundar så hade jag ju fått fortsätta leta för att hitta den informationen..

    Haha ja, nu snöade jag in mig på det här känner jag. Tycker nog att SJ kan vara lite tydligare.. 

  • Äldre 15 Jan 15:17
    #17

    Ah fattar nu att det kommer fram om man söker på "sällskapsdjur" istället för hund. Ganska logiskt. Men tycker nog den sidan borde ge träff på "hund" också, eller att de träffar man får på "hund" borde innehålla samma information :P

Svar på tråden Ni som åker tåg med hund