• Anonym (alkohol)

    Ni som dricker antidepressiva eller ångestdämpande, dricker ni alkohol?

    Jag började med Zoloft för 4 veckor sen pga depression och ångest, just nu äter jag 40 mg men kommer att trappa upp den under de närmaste veckorna. Jag läste att man ska undvika att dricka alkohol om man äter antidepressiva men undrar om det är okej att dricka lite ändå, t.ex. ett glas vin i jul eller på Nyår? Ska kanske lägga till att jag inte är van att dricka alkohol i vanliga fall och dricker kanske någon gång per månad, 1 eller 2 glas vin, mer tål jag inte. Kan alkoholens effekt bli starkare nu, kommer jag bli dålig efter 1 glas?

    Än så länge känner jag inga biverkningar av medicinen om det är relevant...

  • Svar på tråden Ni som dricker antidepressiva eller ångestdämpande, dricker ni alkohol?
  • Anonym (alkohol)

    Ni som äter antidepressiva skulle det stå...

  • Anonym (Jo)

    Jag har druckit alkohol två gånger sedan jag började med sertralin. Äter 100mg.

    första gången tog jag ingen tablett den dagen jag drack, dagen efter mådde jag fruktansvärt dåligt, jag blir alltid jättebakis men det jag upplevde då var så mycket värre.

    Andra gången drack jag mindre och blev inte det minsta dålig.

    Det enda jag märkte medans jag drack var att jag drack mer än förut utan att bli särskilt påverkad.

  • Anonym (Hm)

    Har tagit antidepp i flera år. Skulle inte dricka alkohol om du är ny på en medicin. Har du tagit den länge är det annorlunda.

  • Anonym (cipramil)

    Jag drack lite grann när jag åt cipramil. Läkaren sade att det inte skulle vara några problem. Däremot är det bra att vara försiktig med alkohol när man äter anti-depp, av flera olika skäl. 

  • Anonym (Jessie)

    Jag har ätit antidepp i perioder i tio års tid, har aldrig haft problem med att dricka alkohol i samband med det

    Dock en varning , om du har "vid behov" mediciner, (eller får framöve) av typen benso så var väääldigt försiktig med alkoholen! Kan slå riktigt fel i kombination, även vid små doser. Har själv gjort det misstaget flera gånger och det har inte slutat väl någon av gångerna...

Svar på tråden Ni som dricker antidepressiva eller ångestdämpande, dricker ni alkohol?