• Anonym (Kaffedraken)

    Hur köper man en "smartphone"?

    Ehm, jag har ett ganska ovanligt problem tror jag.
    Både jag och min man har uråldriga mobiler, med knappar men ingen touch screen, inget internet, och... ja, inget mer än lämpliga för sms och samtal.
    Nu vill jag ge min man en "riktig" mobil i julklapp, men vet inte vad som är bra, och vad man skall akta sig för.

    Vilket märke är "bäst"? Jag antar att de allihop funkar på liknande sätt?

    Hur funkar ett abonnemang? Betalar man några hundra i månaden och får då en telefon "gratis", samt tillgång till obegränsad surfing var som helst?
    Min man skulle nog vilja ha den till att kolla upp info, spela lite enklare spel, och surfa runt som på en vanlig dator.
    Vilka abonemang har bäst täckning?

    Vilket tips som helst passar mig bra just nu :)

  • Svar på tråden Hur köper man en "smartphone"?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Tines skrev 2014-12-22 21:06:24 följande:
    Gå in på telia, elgiganten eller liknande så får du jättebra hjälp.
    Ok, det blir väl det jag får göra. Kommer ha med mig en 2-åring dock, så jag hoppades på lite "förhandsinfo", men inser att det är bäst att titta på modeller osv på plats.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Comviq- iPhone 6 rekommenderar jag för "nybörjare". Typ 400 kr i månaden i 24 månaden.

    Nej jag jobbar inte där.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tänk på att om du skaffar ett abonnemang med "gratis" telefon åt honom får han en avbetalningsplan av dig, inte en present. Vi hade en sån tråd för ett tag sen, när någon visst köpte ett abonnemang som present...

    Jag tycker du ska köpa en mobil i vettig prisklass som du tror han skulle trivas med och betala den direkt. Abonnemang kan han skaffa själv, speciellt om ni aldrig haft smartphone förut är det svårt att veta hur mycket han kommer använda egentligen. Om man inte är bunden är det bara att uppgradera om det visar sig behövas.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag håller med, köp bara telefon, inget abonnemang. Telefonen blir ofta billigare då också.

    iPhone är bra telefoner och de äldre modellerna som 4 och 4s kostar inte jättemycket men funkar väldigt bra.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Om du köper en smartphone utan abonnemang så tänk på att simkortet inte kommer att funka.

    Min mamma gjorde så och det visade sig att hon hade kass teckning och internetet fungerade inte. Hennes simkort var ju uråldrigt.

    Bara något att ha i åtanke

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack för alla tips!
    Om jag skaffar med abonnemang hade jag ju tänkt vara den som står för kostnaden under bindningstiden, men det är klart... det blir väl dyrare än att "bara" köpa en telefon.
    Jag skall titta lite extra på iphone.
    Han har nog också ett uråldrigt sim-kort, så det blir väl att skaffa nytt. Just nu har han kontantkortsbetalning, och inget abonnemang alls.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag föredrar också att köpa telefonen kontant och lösa ett abonnemang vid sidan av istället för 24 månaders avbetalning av telefon och abonnemang som oftast blir väldigt mycket dyrare.
    Om du däremot ska ringa och sms:a väldigt mycket så kanske det kan löna sig med en avbetalningsplan.
    Gör en beräkning för att se vad som passar er bäst. Vilka telefonivanor ni har idag ser ni på de räkningar ni tidigare fått.

    Om jag hade köpt mobil idag så hade jag köpt en Nexus 5 med 16 GB lagring för 2790 kr på CDON. Grymt mycket mobil för pengarna. Det är just den jag har idag och jag skulle köpa en till om min nuvarande går sönder.
    Abonnemang väljs utifrån de telefonvanor man har. Jag ringer så gott som inte alls. För mig är data viktigast. Därför har jag ett abonnemang med hög samtalskostnad och låg surfkostnad.

  • Anonym (Kaffedraken)

    En iPhone är trevligt faktiskt. Jag skulle rekommendera en 5 av någon modell, inte fullt så gamla som 4 och inte så dyr som 6. Om inte pengar inte är ett problem förstås, då rekommenderar jag 6. Ha mer än 8GB minne på den också, för uppdateringarna kan vara orimligt platskrävande. Men om du frågar om hjälp kommer nog försäljarna vilja sälja dig både dyr telefon och binda upp dig med ett abonnemang. Det är nog lättare om du vet ungefär vad du är ute efter innan du går dit.

    Oro dig inte för simkortet för övrigt, det är det enklaste i världen att få ett nytt och uppgradera sitt gamla abonnemang. Eller skaffa ett nytt.

  • Anonym (Kaffedraken)
    sportpappa skrev 2014-12-22 21:38:57 följande:
    Jag föredrar också att köpa telefonen kontant och lösa ett abonnemang vid sidan av istället för 24 månaders avbetalning av telefon och abonnemang som oftast blir väldigt mycket dyrare.
    Om du däremot ska ringa och sms:a väldigt mycket så kanske det kan löna sig med en avbetalningsplan.
    Gör en beräkning för att se vad som passar er bäst. Vilka telefonivanor ni har idag ser ni på de räkningar ni tidigare fått.

    Om jag hade köpt mobil idag så hade jag köpt en Nexus 5 med 16 GB lagring för 2790 kr på CDON. Grymt mycket mobil för pengarna. Det är just den jag har idag och jag skulle köpa en till om min nuvarande går sönder.
    Abonnemang väljs utifrån de telefonvanor man har. Jag ringer så gott som inte alls. För mig är data viktigast. Därför har jag ett abonnemang med hög samtalskostnad och låg surfkostnad.
    Han ringer nästan inget (kanske 10 korta samtal per mån), och skickar kanske 20 sms per månad, så det skulle mest vara för surfing. Verkar vara en bra idé att skaffa tel och abonnemang separat.
    Får jag fråga vad du har för abonnemang? Ingår "hur mycket surf som helst"?

Svar på tråden Hur köper man en "smartphone"?