• Anonym (oroli­g)
    Äldre 22 Dec 22:12
    910 visningar
    12 svar
    12
    910

    Vad har hänt

    Har idag varit till läkare pga av utmattning och blev sjukskriven ...och tog då upp om min sköldkörtel som jag har sett i spegeln utanpå...hoppas ni förstår va ja menar. Då sa hon att den var förstorad på höger sida och skickade mig vidare på ultraljud, ska boka en tid,  och så ska jag´ta blodprov, .............vad är det som händer.....är det farligt....vad gör jag nu?? Har jag cancer...det var det första som kom upp i mina tankar.......hjälp...nånsom kan `trösta`miga om att det är ngt bra ? :(

  • Svar på tråden Vad har hänt
  • Anonym (oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 22 Dec 22:13
    #1

    Hela julen är förstörd av att gå och fundera över detta :(

  • Anonym­2245
    Äldre 22 Dec 22:15
    #2

    Det blir inte bättre av att grubbla! Ta vara på varje ögonblick, det kan va din sista jul.

  • Äldre 22 Dec 22:17
    #3

    Struma är i de allra flesta fall inte farligt!

    www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Struma--forstorad-skoldkortel/

  • Anonym (J)
    Äldre 22 Dec 22:25
    #4
    Anonym2245 skrev 2014-12-22 22:15:44 följande:

    Det blir inte bättre av att grubbla! Ta vara på varje ögonblick, det kan va din sista jul.


    Är du allvarlig! Problem med empati?
  • Anonym­2245
    Äldre 22 Dec 22:28
    #5
    Anonym (J) skrev 2014-12-22 22:25:46 följande:

    Är du allvarlig! Problem med empati?


    Det är ett råd jag ger alla, oavsett situation.

    Vi kan dö närsomhelst, inte hjälper det att vara orolig för detta,
  • Anonym (oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 22 Dec 22:47
    #6

    KLart man kan dö närsomhelst.......grubbla får man väl

    Vadå kan det vara struma eller....? alltså inget att vara oroad för?

  • Anonym (J)
    Äldre 22 Dec 22:56
    #7
    Anonym2245 skrev 2014-12-22 22:28:45 följande:

    Det är ett råd jag ger alla, oavsett situation.

    Vi kan dö närsomhelst, inte hjälper det att vara orolig för detta,


    Som sagt... Bara för att det rådet tröstar dig kan jag garantera dig att de flesta mår sämre av ett sånt svar! TS
  • Anonym (Hypot­yreos)
    Äldre 22 Dec 23:07
    #8
    +1

    Hej vännen,du behöver nog INTE bekymra dig över sköldkörteln,det är inte så ovanligt med struma ,alltså förstorad köldkörtel! Jag har själv hypotyreos som betyder underfunktion av hormoner sedan finns det HYPERTYREOS som är motsatsen,överaktiv sköldkörtel. Ibland blir sköldkörteln förstorad och det hör till rutinerna på VC att ta blodprover för att se hur värdena ligger tex TSH t4 t3-fritt mm.. Har man som jag så äter man levaxin och går på regelbundna prover (blodprover) för att se hur kroppen tar emot medicinen. Finns forum för köldkörtelsjukdom "Turtelsforumet " där kan kunniga ge bra svar,och du oroa dig inte,det kommer att bli bra! Kram

  • Anonym (oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 23 Dec 09:09
    #9

    Godmorgon....Tack för svar
    HIttade ett klipp via nätet om struma....där en läkare förklarade att utmattning och stress spelar stor roll i det. Även sorg. Har gått igenom allt de senaste åren: utmattning, stressat och förlorat ett barn 2005 :( Kan sköldkörteln ha reagerat på det nu????
    Kram påer och GOD JUL

  • Anonym (oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 8 Jan 15:07
    #10

    Vad nu då fattar nada...fick resultatet på mina sköldkörtelprover idag.. Tpo-normalt, tsh-normalt,t4-normalt.......vad kan då min förstorade sköldkörtel bero på ??? Nu blev jag ännu mer orolig....ska snart vidare på ultra.

  • Äldre 8 Jan 15:25
    #11

    Sköldkörtelprover kan vara luriga, kan behöva tas om ett par gånger för dom visar falskt normalt. Behöver absolut inte vara något farligt för det och om det skulle vara det så är det en relativt enkel operation. Har haft både farligt och ofarligt i faniljen(mamma, mormor och moster) försök inte oroa dig i onödan utan spara kraften till du vet svart på vitt vad det är. Kan tex vara hashimotos, struma eller liknande.

  • Anonym (oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 8 Jan 16:08
    #12

     Mitt t4 värde låg på 11...för ca ett år sen låg det på samma...och på mitt första t4 provet för ca 1år o 3 mån sen låg det på 9....tycker det ligger i underkant....har som sagt en massa symtom som tyder på hypo

Svar på tråden Vad har hänt