• Äldre 22 Dec 22:41
    486 visningar
    5 svar
    5
    486

    Hur döljer man illamåendet??

    Jag är tidigt gravid, oplanerat och vi vet inte än hur vi ska göra, om vi ska avbryta eller fullfölja. Problemet är ju nu att det är juletider och jag har börjat må rätt sunkigt :-/ På julafton ska jag och familjen fira med mina föräldrar och syskon med deras familjer, och på juldagen med svärmor m.f.

    Det går ju inte riktigt att skylla på magsjuka och det är svårt att "rycka upp sig" och spela kry när man mår pyton... Och jag vill ju absolut inte säga som det är, det är ju rätt tidigt in graviditeten ännu, och framförallt vill jag inte att någon ska veta om det eftersom vi inte vet hur vi vill göra än.

    Har ni några tips på hur man kan lätta på illamåendet? Har hört att ingefära ska hjälpa, någon som har erfarenhet av det?

  • Svar på tråden Hur döljer man illamåendet??
  • Anonym (empir­iker)
    Äldre 22 Dec 22:52
    #1

    Det som hjälpte mig bäst var att äta småsaker var 60:e minut, en bit äpple, kex eller nåt annat med kolhydrater. I bilen på väg till jobbet sög jag på en sockerkaramell omväxlande med att tugga tuggummi.

    Levern är nämligen ett osolidariskt latorgan som inte jobbar 100% om inte vi a) gör tuggrörelser och b) får in socker i munnen och tarmen, men när det händer (dvs måltid på väg) så snabbar levern på och gör av med mer av de där besvärliga graviditetshormonerna som gör att man mår illa.

    De som har extremt illamående brukar rekommenderas isglass av vården, just för att det bara är vätska och kolhydrater.

    Stora måltider med mycket fett och protein kräver däremot mer arbete av levern och då går det lätt överstyr och blir spydags.

  • Äldre 22 Dec 23:01
    #2

    Köp Postafen som finns receptfritt på apoteket.

  • Äldre 22 Dec 23:07
    #3

    "Stora måltider med mycket fett och protein", haha,får ta det lugnt med julmiddagen då :-P

    Tack för ditt informativa svar, Intressant att läsa!

    Jag mådde inte alls illa vid min första grav för sex år sedan så det är främmande för mig.

  • Äldre 22 Dec 23:10
    #4

    Postafen? Är det åksjuketabletter? Blir man inte väldigt trött av dem? (har jag för mig)

  • Äldre 22 Dec 23:11
    #5
    Wadrur skrev 2014-12-22 23:10:08 följande:

    Postafen? Är det åksjuketabletter? Blir man inte väldigt trött av dem? (har jag för mig)


    Ja, dom är även mot graviditetsillamående.

    Jag blev inte trött av dom.. men vad är bäst? Att vara illamående eller trött?
Svar på tråden Hur döljer man illamåendet??