• Grande Rock

    ABS ur funktion

    Var nyss ute och hängde på vinterostarna inför morgonens långtur till föräldrahemmet.

    När jag fått på däcken tog jag en liten tur till macken för att fylla tanken och kontrollera däcktrycket. Efter några minuter tändes ABS-lampan och en lampa med text Track Off. Efter att ha provat lite kom jag fram till att ABSen och Traction control mycket riktigt var ur funktion. 

    Kan jag ha fipplat till något när jag bytte däcken eller är det bara en slump att det inträffade nu?
    Nog för att jag under större delen av mitt motoriserade liv varit utan dylika funktioner, men det hade varit mysigt att ha den här tiden på året.

    Bilen i fråga är en V70 från 1998


    Assumption is the mother of all Fuck-ups
  • Svar på tråden ABS ur funktion
  • zZzZz

    Kabeln till absgivaren på kransen kan gatt gått sönder på något hjul eller så kanske själva givaren gett upp nånstans... eller så är det abs enheten som lagt ner...

    Ta och glo under vid abs kransen/givaren om du ser någon kabel som ser illa ut...

    för som det är nu så har du ingen fungerande abs och bromsa med sånt på is när man är van med abs är inget kul om man snabbt måste stanna :P

    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Bromssystem/Bromsstyrning/ABS-givare/ABS-GIVARE-VOLVO-FRAM-65614/

    hur en givare ser ut =)

  • Grande Rock

    Tack för svar, få ta och kolla upp det efter jul och hålla lite extra avstånd imorgon.
    Då resan går till skåne finns det gott hopp om barmark.


    Assumption is the mother of all Fuck-ups
  • zZzZz
    Grande Rock skrev 2014-12-22 23:39:21 följande:

    Tack för svar, få ta och kolla upp det efter jul och hålla lite extra avstånd imorgon.
    Då resan går till skåne finns det gott hopp om barmark.


    Så lite så, ägt många volvo's i många år, samt varit medlem på ett par volvoforum så man vet ju att problemen finns, även om jag sluppit det... :)

    Ja, det borde det göra, här i sthlm är det ganska snöfritt så säga, och skåne borde ha ännu mindre... det du kan göra är att rulla in på en GDS hall och hissa upp bilen snabbt och få en bra syn bakom bromsskivan, så ser du ganska snabbt om något har hänt där, så slipper du montera loss däck för däck och kolla :)

    Kör försiktigt och ordentligt avstånd ska man alltid hålla...

    God (H)jul :)
  • Grande Rock
    zZzZz skrev 2014-12-22 23:42:32 följande:
    Så lite så, ägt många volvo's i många år, samt varit medlem på ett par volvoforum så man vet ju att problemen finns, även om jag sluppit det... :)

    Ja, det borde det göra, här i sthlm är det ganska snöfritt så säga, och skåne borde ha ännu mindre... det du kan göra är att rulla in på en GDS hall och hissa upp bilen snabbt och få en bra syn bakom bromsskivan, så ser du ganska snabbt om något har hänt där, så slipper du montera loss däck för däck och kolla :)

    Kör försiktigt och ordentligt avstånd ska man alltid hålla...

    God (H)jul :)
    Ah, bra tips, tänkte inte på att man kan hitta det utan att hänga av hjulen igen.
    Hittas det borde jag i så fall kunna få ordning på innan tillbakaresan.
    Assumption is the mother of all Fuck-ups
Svar på tråden ABS ur funktion