• Anonym (Kaffedraken)

    Kan vi adoptera på det här sättet?

    På sidan reecesrainbow.org sätts bilder på barn som är möjliga att adopteras. Är tydligen ett amerikanskt projekt, men skulle man som svensk kunna adoptera på det sättet? Alltså se en bild på en hemsida och välja ut ett barn. Alla barnen har nån typ av funktionsnedsättning och är svåra att adoptera bort.

    Vad tycker ni förresten om projektet? 


    Personligen är jag mixad. På ett sätt ger man dessa barn en extra chans, men samtidigt känns det lite märkligt att kunna beställa ett barn efter en bild. Sen är vissa beskrivningar lite osmakliga. 

  • Svar på tråden Kan vi adoptera på det här sättet?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det är fel att sätta ut en bild bara sådär, utan hade det varit enbart text med vad dom gillar, intressen osv så hade det varit en god tanke. Bra att ge barnen en chans som du säger, men bild kan ju skickas i steg 2 och istället fokusera på om barnet passar in i den livsstilen jag lever i, om man har några gemensamma nämnare.  

  • Anonym (Kaffedraken)

    Men fy vad hemskt! Som Rasmus på luffen där de radade upp barnen och lät folk komma och välja..

    Jag blir bara så illa berörd. Hemskt att dom läggs ut på nätet och auktioneras ut!

  • Anonym (Kaffedraken)
    LindaJohanna skrev 2014-12-23 01:22:44 följande:

    Men fy vad hemskt! Som Rasmus på luffen där de radade upp barnen och lät folk komma och välja..

    Jag blir bara så illa berörd. Hemskt att dom läggs ut på nätet och auktioneras ut!


    Äckligt eller ej så är det på det sättet adoptioner går till i många länder, som typ usa. Såg nåt program om "adoptionspartyn" i usa där par sugna på att adoptera bjöds in till fester arrangerade av socialen eller barnhem eller nåt. Där fick paren "mingla" med de stackars föräldralösa barnen. Och barnen försökte så gott de kunde "sälja" sig själva på festerna i hopp om att få nya föräldrar. Det här var tydligen ett desperat sätt för socialen att bli av med alla de övergivna barn som överhopades på barnhemmen. Tror det rörde sig om nutid, typ 2000-tal.

    Sverige är en skyddad verkstad.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Varför funderar man ens över att köpa barn över en annons dom ju detta blir?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Adoptionsförmedlingarna även i Sverige har en sida som heter "Barn som söker föräldrar" Där barnen ofta ligger uppe med bild och diagnos. Det handlar om barn med olika former av Special Needs eller äldre syskongrupper som det är svårt att hitta familj till. På detta sättet kanske det är lättade att hitta en familj till just det barnety. På Barnen Framför Allt finns inte bilder med, men där måste man inte vara inloggad för att se www.bfa.se/Barn-soker-foraldrar.html.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Fast samtidigt så säljer det ju faktiskt. Min första impuls när jag ser bilderna är att jag skulle vilja ta hem allihop bara för att få ge dom enmassa kärlek och omsorg.
    Hade jag varit på väg att adoptera hade jag nog inte kunnat motstå den.. Tyvärr, för det är hemskt!

  • Anonym (Kaffedraken)
    LindaJohanna skrev 2014-12-23 09:49:10 följande:

    Fast samtidigt så säljer det ju faktiskt. Min första impuls när jag ser bilderna är att jag skulle vilja ta hem allihop bara för att få ge dom enmassa kärlek och omsorg.

    Hade jag varit på väg att adoptera hade jag nog inte kunnat motstå den.. Tyvärr, för det är hemskt!


    Det är väl det adoptionsbyråerna vet och utnyttjar. De tar till cyniska grepp för att hjälpa barnen att hitta nya hem. Men även om det fungerar känns det lite cyniskt.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Ja, det är cyniskt för i USA finns det, till skillnad från i Sverige, adoptionsbyråer som arbetar med ekonomiskt vinstintresse och prissätter barnen utifrån deras "marknadsvärde". Ex tar de betydligt bättre betalt för en frisk lockig 3-årsflicka än en funktionshindrad 6-årig pojke ..... Nej ts, det sättet att adoptera är inte förenligt med svensk lag .....

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (insatt) skrev 2014-12-25 16:56:16 följande:

    Ja, det är cyniskt för i USA finns det, till skillnad från i Sverige, adoptionsbyråer som arbetar med ekonomiskt vinstintresse och prissätter barnen utifrån deras "marknadsvärde". Ex tar de betydligt bättre betalt för en frisk lockig 3-årsflicka än en funktionshindrad 6-årig pojke ..... Nej ts, det sättet att adoptera är inte förenligt med svensk lag .....


    Tyvärr har adoptivbarn ett marknadsvärde och jag gissar att om svenska blivande adoptivföräldrar erbjöds nått av barnen på sidan så skulle många tacka nej. Även om vissa föräldrar kan tänka sig special need barn så är det oftast endast enklare funktionshinder som tex läpp/gom-spalt eller liknande som är av intresse. 

    Det är förstås inte konstigt. Lägger man ner en massa pengar så vill man ju gärna få valuta för dem. Och de som kan få barn på vanliga sättet gör ju ofta abort vid svåra funktionshinder.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det är osmakligt att ha liksom en meny av barn. Men å andra sidan så tror jag att det fungerar.

    Jag var inne på den svenska sidan, där det inte ens är bilder, och blev så berörd. Fick klart för mig hur många barn det faktiskt är som är i behov av en kärleksfull familj. Så hemskt att vissa barn aldrig kommer att ha en familj..

Svar på tråden Kan vi adoptera på det här sättet?