• Anonym (WAAAH)

    Amerikander...LÄR ER SÄGA "R"

    Amerikaner som försöker prata svenska... varför lär de sig inte uttala "R" som vi i Sverige? Är det så jävla svårt att säga "R".

  • Svar på tråden Amerikander...LÄR ER SÄGA "R"
  • glutten

    Ja. Det är ett svårt ljud att få till om man inte lärt sig det som barn. Jfr barn som tar lång tid på sig att lära sig det och istället säger "fajbjor" osv; det är en avancerad tungrörelse.

  • Anonym (m)

    Kineser har också svårt att säga r. Och tyskar..

  • Anonym (WAAAH)

    Alla borde lära sig! Vadå jag kan ju uttala amerikanernas "R". Det finns amerikaner som bott i Sverige i flera år men ändå lär de sig inte att säga "R".

  • Anonym (m)
    Anonym (WAAAH) skrev 2014-12-23 02:01:26 följande:

    Alla borde lära sig! Vadå jag kan ju uttala amerikanernas "R". Det finns amerikaner som bott i Sverige i flera år men ändå lär de sig inte att säga "R".


    De kanske inte är intresserade av att få bort det. Då märker ju inte folk att de är amerikaner. Det är ju deras identitet. Och lite spännande. Kanske en del tycker..
  • Sensitiveguy

    Allt bortom (amerikansk) engelska är främmande för dem.

  • radwanska

    Men att just rulla "R" är nog väldigt svårt för många att göra om man inte lärt sig det från sitt eget modersmål. Jag har förklarat för min pv som är engelsman hur man gör, men han kunde ändå inte göra ljudet trots att han försökte.

     Så det har iallafall garanterat inget att göra med "amerikansk ignorans".

    Amerikaner kan vara duktiga på språk, jag bor i Holland och hör ganska ofta amerikaner prata flytande holländska mycket bra, men visst hör jag att de är amerikaner.

    Precis som att Holländarna självklart alltid hör att jag kommer från utland, även om de oftast inte kan placera vart jag kommer ifrån.

    Accenter är härliga. Huvudsaken är att man gör sig förstådd.

  • Anonym (Va?)
    Anonym (WAAAH) skrev 2014-12-23 01:28:54 följande:

    Amerikaner som försöker prata svenska... varför lär de sig inte uttala "R" som vi i Sverige? Är det så jävla svårt att säga "R".


    Amerikander. Va e det?
  • Caisalisa
    Anonym (WAAAH) skrev 2014-12-23 02:01:26 följande:

    Alla borde lära sig! Vadå jag kan ju uttala amerikanernas "R". Det finns amerikaner som bott i Sverige i flera år men ändå lär de sig inte att säga "R".


    Eh, ja du kanske kan uttala deras r..men de tonande s-en i engelska har jag iaf hört ytterst få om ens någon svensk som kan uttala. Så jäkla svårt kan det väl inte vara att skilja på tonat och otonat s? :/
  • Anonym (???)

    Asiater kan inte uttala R eftersom bokstaven inte finns i deras alfabet, men sedan när kan amerikaner och tyskar inte säga RRRRRRRRRRRRRRRRRRR? Vet du hur svenskar låter när de pratar engelska eller ännu värre, tyska? So what? 

  • glutten
    Anonym (???) skrev 2014-12-23 07:55:37 följande:

    Asiater kan inte uttala R eftersom bokstaven inte finns i deras alfabet, men sedan när kan amerikaner och tyskar inte säga RRRRRRRRRRRRRRRRRRR? Vet du hur svenskar låter när de pratar engelska eller ännu värre, tyska? So what? 


    Skilj på språkljud och bokstäver. Det svenska tungspets-R:et är ett språkljud, inte en bokstav.
Svar på tråden Amerikander...LÄR ER SÄGA "R"