• lsabella

    Bästa områden att bo med barn i Lund?

    Vi har tänkt lite på att flytta till Lund men vi känner inte till staden så bra och behöver hjälp med bra/dåliga områden där? Vi är en barnfamilj så bra skolor bl.a. är viktigt.


  • Svar på tråden Bästa områden att bo med barn i Lund?
  • Mentat

    Måste det vara just Lund då? Det första jag tänker på är någon av byarna runt omkring: Dalby, Södra Sandby, Torna-Hällestad, möjligen även Genarp eller Veberöd men det är litet längre att pendlar till stan därifrån.

    Om det måste vara i själva Lund skulle jag nog fundera på Gunnesbo-Nöbbelöv. Det är ändå så pass långt ut från centrum att man lika väl, hellre, kan bo i en av byarna.

  • lsabella

    Är byarna utanför bra områden att bo på för en barn familj? Finns det bra skolor i byarna eller måste man ta sig till Lund då? Hur långt är det att cykla/åka till centrala Lund?

  • Mentat

    Från Dalby och Södra Sandby är det absolut cykelavstånd, åtminstone om solen skiner...  10-11km till centrum, cykelväg hela vägen. Veberöd och Genarp ligger klart längre ut, då är det buss eller bil som gäller. Å andra sidan sjunker fastighetspriserna.

    Skolorna är väl OK, för gymnasium är det Lund som gäller. Det beror på om ni prioriterar närhet till natur eller inte, Lund har förstås en högre asfaltsfaktor än byarna.

    Om det måste vara Lund skulle jag spontant tänka på Gunnesbo, Nöbbelöv eller Klosters fälad som barnvänliga i första hand och välja bort Norra Fäladen och Klostergården. Fast från Gunnesbo är det fortfarande ca 4km med cykel till Stortorget...

  • lsabella
    Tack så mycket för dina svar! Det sägs att det är väldigt svårt att hitta boende om man inte redan bor där och att det enda alternativet är att köpa. Stämmer detta? Med tanke på att det är en studentstad kan jag förstå att det är en stor efterfrågan men är det lika svårt att få tag på en 4/5a att hyra?
  • MiniQ

    Jag har erfarenhet av flera olika områden i Lund och min erfarenhet är följande:

    Östra Torn; trevligt område, bra skolalternativ (flera dagis och låg- och mellanstadieskolor att välja mellan) dock bara ett nära alternativ för högstadie. Tyvärr dåligt med butiker och liknande service så här bör man ha bil (finns många butiker inom kort bilresa.

    Linero:Hade jag inte valt att flytta till med barn. Nya Linero är fint och barnvänligt och har bra dagis MEN den enda skolan på Linero har fruktansvärt dåligt rykte. Även här dåligt men närliggande butiker men Linero centrum är under utbyggnad så om något år ser det säkert bättre ut på den fronten.

    Nöbbelöv: Har inte bott där själv men har flera familjemedlemmar som bott där. Trevligt och det finns ett antal områden som är mycket barnvänliga. Dock också något område med ganska dåligt rykte (mycket alkoholiserade/knarkande och sådan misär som tyvärr märks ganska mycket när man rör sig där). Trevliga dagis och skola med mycket bra rykte. De flesta i Lund cyklar och just Nöbbelöv är kämpigt att ta sig till och från på det sättet så bil är nog bra att ha om man bosätter sig där.

    Norra Fäladen: Har inte bott där själv men min man är uppvuxen där. Några av hyresområdena har dåligt rykte (brukar kallas Lunds ghetto) men personligen har jag tyckt det verkar trevligt när jag besökt det. Dock vet jag att kriminalitet är något högre där än övriga stadsdelar. Finns ganska många rena villaområden där som jag inte kan säga så mycket om. Ett utav dem har min man vuxit upp på och där är jättetrevligt och barnvänligt. Där finns två eller tre olika låg-/mellanstadieskolor och ett hödstadie. För några år sedan hade högstadieskolan inte så gott rykte men jag vet inte alls hur det är idag.

    Gunnesbo: Har inte själv bott där men alla jag pratat med som bor där trivs utmärkt. Alla gånger jag vistats där har jag fått mycket positivt intryck och det har rykte om sig att vara mycket barnvänligt. Den stora fördelen med Gunnesbo är närheten till Lunds köpcenter, Nova Lund och dessutom till stort handelsområde med en uppsjö matbutiker. Nackdelen är att det om man väljer att ta sig fram med cykel är det ganska långt och mycket backar in till centrum. Flera olika förskolor och vad som av många anses vara Lunds bästa skola (F-9)

    Klostergården: Otroligt trevligt område och vi trivdes jättebra. Vi flyttade därifrån innan vi skaffade barn men nu när vi har två barn planerar vi för att återvända dit. Tyvärr är det dock många höghus och vi vill själva gärna bo i radhus så för den delen är alternativen få. Mycket barnvänligt. Nära in till stan och ett litet centrum med två matbutiker på området. F-6 skola med mycket gott rykte. Två eller tre förskolor i närområdet.

    Övriga stadsdelar i Lund vet jag för lite om för att våga uttala mig. Dock vill jag understryka att detta är min personliga upplevelse och upplevelsen hos några som står mig nära. Gör ni slag i saken att flytta till Lund så skulle jag rekommendera er att besöka lite olika stadsdelar och själva känna efter var ni får en bra känsla. Oavsett var ni väljer att bosätta er finns det inom Lund mycket bra lokaltrafik så det är lätt att ta sig fram på det sättet. Dock cyklar en stor andel av befolkningen större delen av året.

    Vad gäller byarna måste jag bara säga att jag inte skulle rekommendera Dalby. De som är födda och uppvuxna där trivs jättebra men för oss som var inflyttade var upplevelsen en annan. Väldigt mycket skitsnack med exempelvis smygrasism och liknande. Dessutom var man alltid lite mindre värd för att man var "utböling". Viss religiös inskränkthet, i alla fall där vi bodde.

    Vad gäller bostadskö och huspriser är Lund tyvärr svårt att flytta till. Huspriserna är höga i hela centrala Lund. Vad gäller bostadskö så är den nästan än mer omöjligt om man inte stått i kö LÄNGE. Vi söker 4:or och 5:or och har motsvarande 10 års kötid. Vi har sökt ett tjugotal lägenheter och hittills och fått visning på tre (då endast 4:or). Vi har tackat ja till samtliga men inte haft tillräckligt mycket köpoäng för att få kontraktet. Dessutom så har det kommunala bostadsbolaget, LKF (där vi söker) ett prioriteringssystem som innebär att man inte prioriteras om man inte jobbar eller redan bor i Lund och har gjort i 14 månader. Detta innebär att det i princip inte ens är lönt att söka lägenheter hos dem förrän man uppfyller det kravet, oavsett hur många köpoäng man har. Vet inte hur det ser ut hos de privata hyresvärdarna. Förlåt för det massiva inlägget. Kom bara på så mycket att upplysa om:)

  • lsabella

    Tack så mycket för ditt inlägg jag är bara tacksam för så mycket information som möjligt :)

    Nu har maken fått jobb i Malmö och vi har bestämt oss för flytt men jag vill fortfarande bo i Lund och det borde ju funka bra eftersom det inte är så långt att pendla. Finns det någon här som har erfarenhet av att pendla från Lund till Malmö?

    Man hör ofta  att Malmö inte är att föredra för barnfamiljer. För mig är bra skolor och dagis väldigt viktigt därför är jag mer intresserad av att flytta till Lund. Jag har kollat runt lite och det är som sagt oerhört svårt med boende. Vi försöker hitta något privat och hittar vi inget så får det bli en bostadsrätt men det ligger tyvärr inte många ute för försäljning på de ovannämnda bra områdena :(

  • Wissman

    Hej,

    Jag växte upp på Klostergården och flyttade nyligen till västra Lund. Klostergården är mycket barnvänligt område och nära till Malmö. Jag trivdes jätte bra där och tänker flytta tillbaks snart till Klostergården. Lite kortfattadGlad

  • Shagwell

    Att pendla mellan Lund och Malmö är inget. Det går både bussar och tåg.

    Jag väljer Lund framför Malmö. Bra skolor och dagis över lag men det är klart individuellt.

    Bor ni långt ifrån idag? Att åka och reka bostadsområden är aldrig fel. Olika stadsdelar drar till sig olika slags klientel. Men den servicen kan ju Mäklare bistå med. Jag har bott på Klostergården en period. Nära till stan men ändå mitt i smeten.

    Lycka till!

  • Snölyktan

    Hej ts, hur blev det? Var hamnade ni?

    Vi är i precis samma situation, ska flytta till Lund med två barn på 3&5 år och har ingen om vart det är bra..

    Tack för svar!

Svar på tråden Bästa områden att bo med barn i Lund?