• Anonym (Skulle jag kunna tjäna pengar?)

    Jag vill gärna tjäna pengar på YT. Men är väldigt osäker om dessa bör fixas copyrights

    Hej!

    Jag är väldigt osäker om jag måste fixa copyrights till mina videos eller om jag skulle kunna tjäna pengar på mina videos utan några som helst problem.



    ">



    Den med animationen kommer ifrån nätet. Där man kan skapa videos, ifrån matrial som bjuds. Så som musik, karaktär och föremål.

    Den första klippet, liksom där jag byter kläder och gör andra gester/mimik.

    Musiken kommer ifrån en program som jag laddat ner gratis till min Ipad. Lika så med filmningen, så filmade jag med detsamma program. Som bjuder på den musiken som finns i den.

    Då programet bjuder inte bara på musik, utan även andra saker som man kan redigera videoklippet.

    Så animerade videoklippet kommer ifrån internet. Och jag filmade med Hypercam 2.

    Videoklippet nr 1. Där jag byter kläder. Kommer ifrån en program som jag skaffat till min Ipad. Som var gratis.

    Vad tror ni. Bör jag skaffa copyright? Skulle jag kunna bli stämd om jag tjänar stålar?

    Tack på förhand!
  • Svar på tråden Jag vill gärna tjäna pengar på YT. Men är väldigt osäker om dessa bör fixas copyrights
  • Ivan52x53

    Tyvärr.. Allt du inte har skapat till 100 % kan du inte tjäna pengar på nu för tiden. I det ingår musik, animationer, spel, osv. Undantaget är om du har fått tillstånd av företaget som har skapat det. Jag vet mycket väl att Nintendo inte tillåter det.

    Hade du försökt göra samma sak för 5 år sedan hade det varit en hel annan historia.. YouTube har förändrats väldigt mycket de senaste åren.

  • Anonym (Skulle jag kunna tjäna pengar?)
    Ivan52x53 skrev 2014-12-24 20:15:05 följande:

    Tyvärr.. Allt du inte har skapat till 100 % kan du inte tjäna pengar på nu för tiden. I det ingår musik, animationer, spel, osv. Undantaget är om du har fått tillstånd av företaget som har skapat det. Jag vet mycket väl att Nintendo inte tillåter det.

    Hade du försökt göra samma sak för 5 år sedan hade det varit en hel annan historia.. YouTube har förändrats väldigt mycket de senaste åren.


    Men vad tror du om programmet. Som jag filmar mig själv nära age byter kläder?

    DEn kommer Frånö en ipad app. soM det råg att sa att skaffa. .

    Och den där med animationen. Det är väl kanske inte helt säkert att Nintendo ligger bakom det.

    I sprallig. Hur kontaktar man de?

    Tack på förhand!

    Jag kom att tänka på en sak. Finns det nu möjlighet att and tillåter nu annons på vissa. viDeoklipp. ocH inte tillåter konsert på an ta vi ro kl klipp. Vi vill säga jag sätt er anno annonser de klipp därå age log bloggar kan en liks. liksom där lama filmar älv själv. Deo viDeoklipp an me animerade asätter jag inser anonser. Ta som nån ingöt man kan fix k
  • Dr Mupp
    Anonym (Skulle jag kunna tjäna pengar?) skrev 2014-12-24 22:12:48 följande:
    Men vad tror du om programmet. Som jag filmar mig själv nära age byter kläder?

    DEn kommer Frånö en ipad app. soM det råg att sa att skaffa. .

    Och den där med animationen. Det är väl kanske inte helt säkert att Nintendo ligger bakom det.

    I sprallig. Hur kontaktar man de?

    Tack på förhand!

    Jag kom att tänka på en sak. Finns det nu möjlighet att and tillåter nu annons på vissa. viDeoklipp. ocH inte tillåter konsert på an ta vi ro kl klipp. Vi vill säga jag sätt er anno annonser de klipp därå age log bloggar kan en liks. liksom där lama filmar älv själv. Deo viDeoklipp an me animerade asätter jag inser anonser. Ta som nån ingöt man kan fix k
    Skriv om det där när du är nykter Skål
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (Skulle jag kunna tjäna pengar?)
    Dr Mupp skrev 2014-12-24 22:19:06 följande:
    Skriv om det där när du är nykter Skål
    HAHA! Hoppsan!

    Jag skrev med min Ipad. och den laggade vid skrivande, så såg inte alls hur texten vart. Jag orkade inte heller förhandsgranska, då det verkade som om Iaden laggade på grund av denna sida. Så jag klickade på skicka, och därefter loggade ut.  .

    Men nu ser jag hur texten vart. Och oj vilken fint skratt jag fick!

    Nåväl, frågeställningen var - Animationen kommer ifrån en hemsida, där de tillåter andra människor skapa sin egna animation. Jag är inte riktig säker på om Nintendo äger den egentligen.

    Men i och med att hemsidan själva bjuder på att fritt skapa sin egna animation, så borde det väl ändå vara tillåtet och lägga ut den på Youtube och sätta en annons på videoklippet, därefter tjäna pengar.

    Filmen som jag då byter kläder. Det kommer ifrån en film program som jag laddat ner gratis ifrån en app. Till min Ipad. Samma sak där. Det borde väl ändå vara tillåtet och tjäna pengar?

    Jag undrar också på om man själv kan bestämma vilka videoklipp som borde vara annons på och vilka videoklipp som inte borde vara annons på. Eller hur?

    Kan man fixa det, tror du?

    Tack på förhand!

    men helt ärligt. Vad tror du? Jag borde väl ändå få kunna tjäna pengar på dessa videoklipp. Eller åtminstone videoklippet där jag byter kläder?
  • Ivan52x53
    Anonym (Skulle jag kunna tjäna pengar?) skrev 2014-12-25 00:40:34 följande:
    HAHA! Hoppsan!

    Jag skrev med min Ipad. och den laggade vid skrivande, så såg inte alls hur texten vart. Jag orkade inte heller förhandsgranska, då det verkade som om Iaden laggade på grund av denna sida. Så jag klickade på skicka, och därefter loggade ut.  .

    Men nu ser jag hur texten vart. Och oj vilken fint skratt jag fick!

    Nåväl, frågeställningen var - Animationen kommer ifrån en hemsida, där de tillåter andra människor skapa sin egna animation. Jag är inte riktig säker på om Nintendo äger den egentligen.

    Men i och med att hemsidan själva bjuder på att fritt skapa sin egna animation, så borde det väl ändå vara tillåtet och lägga ut den på Youtube och sätta en annons på videoklippet, därefter tjäna pengar.

    Filmen som jag då byter kläder. Det kommer ifrån en film program som jag laddat ner gratis ifrån en app. Till min Ipad. Samma sak där. Det borde väl ändå vara tillåtet och tjäna pengar?

    Jag undrar också på om man själv kan bestämma vilka videoklipp som borde vara annons på och vilka videoklipp som inte borde vara annons på. Eller hur?

    Kan man fixa det, tror du?

    Tack på förhand!

    men helt ärligt. Vad tror du? Jag borde väl ändå få kunna tjäna pengar på dessa videoklipp. Eller åtminstone videoklippet där jag byter kläder?
    Det är innehållet som räknas, inte hur man skapade klippet. På det första klippet är musiken problemet. På det andra är det typ, allt. Ljudet, gubbarna, osv.. Spelar ingen roll om Nintendo äger det där programmet eller ej, det är deras karaktärer. YouTubes regler har blivit mycket hårdare sedan Google tog över. Sätter du annonser på dessa klipp kommer företagen att fälla ditt YouTube konto..
  • Anonym (Pappan)

    Även om du reder ut upphovsrättsfrågorna - hur tror du att någon skulle vilja betala eller se på annonser för att få se dessa videos?

    Är du lite bakom flötet?.....

  • Anonym (Skulle jag kunna tjäna pengar?)
    Ivan52x53 skrev 2014-12-25 08:19:43 följande:
    Det är innehållet som räknas, inte hur man skapade klippet. På det första klippet är musiken problemet. På det andra är det typ, allt. Ljudet, gubbarna, osv.. Spelar ingen roll om Nintendo äger det där programmet eller ej, det är deras karaktärer. YouTubes regler har blivit mycket hårdare sedan Google tog över. Sätter du annonser på dessa klipp kommer företagen att fälla ditt YouTube konto..
    Nej men säger du det? :(

    Jag hoppas att du har fel egentligen. . .

    Men jag tror på det du säger.
    Känner bara oerhörd tråkigt att läsa det du har skrivit.

    Såg framemot att tjäna några fickpengar på dessa saker.

    Har jag annan klipp som jag skapat som finns på min konto. Den klippen har nästan 6 tusen views. Och får nya visningar varje dag. Den klippen kanske man inte skulle tjäna så mycket egentligen.

    Men kanske, tja 40-50 kr i månaden? Väldigt litet, jag vet. Men det är väl ändå lite kul att tjäna några små mynt i alla fall. Det tror jag att ni kan förstå.

    Jag kommer börja video-blogga på min kanal. Jag har gjort min första video-blogg.

    Man kanske själv kan bestämma vilka klipp som skall ha annons/tjäna pengar på?


    ">



    Jag kanske skämmer ut mig nu (Hahaha) Men nåväl. Jag gillar samtidigt det jag gör . . .Det där är klippet som jag kanske kan få tjäna pengar på, utan att få några som helst problem med min kanal?
  • Ann Cistrus
    Anonym (Skulle jag kunna tjäna pengar?) skrev 2014-12-25 08:43:43 följande:
    Nej men säger du det? :(

    Jag hoppas att du har fel egentligen. . .

    Men jag tror på det du säger.
    Känner bara oerhörd tråkigt att läsa det du har skrivit.

    Såg framemot att tjäna några fickpengar på dessa saker.

    Har jag annan klipp som jag skapat som finns på min konto. Den klippen har nästan 6 tusen views. Och får nya visningar varje dag. Den klippen kanske man inte skulle tjäna så mycket egentligen.

    Men kanske, tja 40-50 kr i månaden? Väldigt litet, jag vet. Men det är väl ändå lite kul att tjäna några små mynt i alla fall. Det tror jag att ni kan förstå.

    Jag kommer börja video-blogga på min kanal. Jag har gjort min första video-blogg.

    Man kanske själv kan bestämma vilka klipp som skall ha annons/tjäna pengar på?


    ">



    Jag kanske skämmer ut mig nu (Hahaha) Men nåväl. Jag gillar samtidigt det jag gör . . .Det där är klippet som jag kanske kan få tjäna pengar på, utan att få några som helst problem med min kanal?
    Jag tycker att du ska tänka dig för innan du lämnar ut dig själv med en massa videos och bilder. Det kommer (förhoppningsvis) en tid när du är äldre och inser att det där med integritet är rätt schysst ändå och då kan det kännas ångestfyllt att ha lagt ut en massa knäppa videos på sig själv. 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Anonym (King Bore)

    Upphovsrätt sannolikt inga problem så längre du skapar något eget.

    Vissa program kräver full licens (kommersiell) för att användas i näringsverksamhet. Oklart vad som gäller där. I vart fall, din skapelse din upphovsrätt, men möjligen skulle du i efterhand få köpa en kommersiell licens om du lyckas börja tjäna riktigt mycket pengar.

    Youtube kan ha särskilda krav, som kan försvåra att ha kvar future konto i extremfall. Sammantaget, helt säkert problemfritt (förutom som någon nämnt det lämpliga att ha klipp där man ser dig 'byta kläder'? om tjugo år eller så). Lycka till!

  • jagärjagvemärdu

    Youtube (google adsense) betalar inte ut pengar förrän du är uppe i 700 kr, så glöm 40-50 kr i månaden, det fungerar inte så.

    //Tjänar lite på youtube

  • Anonym (Skulle jag kunna tjäna pengar?)

    Nu har det gått en tid sedan jag skapade denna tråd. Och de flesta av er har då klicka på videon antar jag.

    Jag undrar nu vad ni tycker om videon, åsikter. Är de bra? Eller dåliga? I sådana fall varför? Vad hade jag kunnat gjort det bättre?

    Tror ni att det är videos som kan bli stora, eller om jag fortsätter göra liknade videos? Vad tror ni? Är det videos som jag skulle faktiskt kunna tjäna på?

    Tack på förhand!

  • Dr Mupp
    Anonym (Skulle jag kunna tjäna pengar?) skrev 2014-12-26 21:48:12 följande:

    Nu har det gått en tid sedan jag skapade denna tråd. Och de flesta av er har då klicka på videon antar jag.

    Jag undrar nu vad ni tycker om videon, åsikter. Är de bra? Eller dåliga? I sådana fall varför? Vad hade jag kunnat gjort det bättre?

    Tror ni att det är videos som kan bli stora, eller om jag fortsätter göra liknade videos? Vad tror ni? Är det videos som jag skulle faktiskt kunna tjäna på?

    Tack på förhand!


    Jag ska vara brutalt ärlig. De är skit. Jag vill ha tillbaka de minutrarna jag la ner på att se skiten. Du kommer inte kunna tjäna nått på filmerna. Snälla gör inga fler filmer. Bespara dig själv och omvärlden från dem. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (Skulle jag kunna tjäna pengar?)
    Dr Mupp skrev 2014-12-26 21:54:38 följande:
    Jag ska vara brutalt ärlig. De är skit. Jag vill ha tillbaka de minutrarna jag la ner på att se skiten. Du kommer inte kunna tjäna nått på filmerna. Snälla gör inga fler filmer. Bespara dig själv och omvärlden från dem. 
    TACK för att du är ärlig! Även om det sved rejält att läsa det du skrev.

    Men finns det ingenting i videon som var bra menar du? Inte alls?

    Jag kan tänka mig vissa ställen i videon som är dåliga. Exempelvis så tycker jag början av videon. Samt de onödiga snurringarna jag gjorde. Jag får nu idéer efteråt hur jag hade kunnat gjort istället. För ungefär slutet av videon tycker jag att den var VÄLDIGT bra.

    Delar du den åsikten? Eller tycker du att hela den videon - Clothes. Är dålig?

    JUST NU PRATAR JAG ENDAST OM VIDEON ''CLOTHES''.?
  • jagärjagvemärdu

    Alltså, vet du hur det hela fungerar? Du får betalt per 1000 visning, då får du ca 2-3 dollar. Du ville ha ca 40-50 kr i månaden (vilket inte är möjligt då youtube inte betalar ut förrän man är uppe i 700 kr) men låt säga 50 kr ändå vilket är lite mer än 6 dollar. Det skulle alltså betyda att du behöver 2000-3000 visningar på en månad för att få dessa pengar. De räknar från t.ex. 28 juni - 28 juli och ser hur mycket du är uppe i, om det är över 700 kr betalas det ut den 25 augusti (månaden därpå). Skulle du tjäna 50 kr i månaden kommer det alltså ta 14 månader (pengarna sparas) innan de betalas ut.

    Jag började göra videos i slutet av augusti och aug-sept tjänade jag in 265 kr = ingen betalning, och under sept-okt började det bli lite mer och då hade jag sammanlagt 946 kr som betalades ut 25 november. I okt-nov fick jag ihop 707 kr (precis på gränsen) och de betalades ut den 23e december. Detta var ett exempel på hur det kan se ut!

  • Dr Mupp
    Anonym (Skulle jag kunna tjäna pengar?) skrev 2014-12-26 22:03:52 följande:
    TACK för att du är ärlig! Även om det sved rejält att läsa det du skrev.

    Men finns det ingenting i videon som var bra menar du? Inte alls?

    Jag kan tänka mig vissa ställen i videon som är dåliga. Exempelvis så tycker jag början av videon. Samt de onödiga snurringarna jag gjorde. Jag får nu idéer efteråt hur jag hade kunnat gjort istället. För ungefär slutet av videon tycker jag att den var VÄLDIGT bra.

    Delar du den åsikten? Eller tycker du att hela den videon - Clothes. Är dålig?

    JUST NU PRATAR JAG ENDAST OM VIDEON ''CLOTHES''.?
    Nej inget i filmen var bra. Det var totalt slöseri med min tid att ens se det. Inget som lockar en att titta vidare, inget som fångar en intresse. Ingen finess och ingen stil. Det påminner om nått som en 7-åring hade kunnat gjort på sin mobil. Saken är den att sjuåringen troligen hade fått fler tittare än vad du kommer få. Sorry, men sluta inte på ditt jobb för youtube kommer inte göra dig rik. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (Skulle jag kunna tjäna pengar?)
    Dr Mupp skrev 2014-12-27 00:13:48 följande:
    Nej inget i filmen var bra. Det var totalt slöseri med min tid att ens se det. Inget som lockar en att titta vidare, inget som fångar en intresse. Ingen finess och ingen stil. Det påminner om nått som en 7-åring hade kunnat gjort på sin mobil. Saken är den att sjuåringen troligen hade fått fler tittare än vad du kommer få. Sorry, men sluta inte på ditt jobb för youtube kommer inte göra dig rik. 

    Dear Mr.Mupp . . .


    PS: Jag kom också på dessutom vad jag skall göra i fortsättningen. Din tidigare inlägg fick mig att ta mig en funderare över hur jag skulle kunna göra det bättre. Så tack för den! Och tack för din ärlighet.

    Kika på videon! ;)



    ">



  • Anonym (?)

    Men alltså, menar inte att vara otrevlig nu men vad är meningen med dina videos? Varför skulle man vilja se dig prova kläder..? Fattar inte.

  • Anonym (Skulle jag kunna tjäna pengar?)
    Anonym (?) skrev 2014-12-27 19:36:15 följande:

    Men alltså, menar inte att vara otrevlig nu men vad är meningen med dina videos? Varför skulle man vilja se dig prova kläder..? Fattar inte.


    Jag tycker att du inte alls är otrevlig på något sätt. Självklart blir man ju lite ledsen när man får höra att man inte alls gjort så bra jobb som man trodde.

    Men man är fortfarande inte otrevlig bara för att man talar sanning. Dessutom är det alltid okej att ställa frågor, vilket du gör.

    Poängen med det videon - Jo! Jag ville testa min nya program som jag laddade ner till min Ipad. Såg det som en rolig sak med redigeringen och resultatet. Istället för att den låg i min Ipad rätt lång tid. Så bestämde jag mig för att sända den till Youtube, för att se om den skulle komma någonstans . .

    Poängen med tråden var att ställa frågor angående att tjäna stålar för videos. Jag visste inte riktigt hur man gjorde.  .

    Men jag antar nu att jag inte kommer komma någon vart, om jag inte bygger upp mina egenskaper. Jag är trots allt en nybörjare än så länge . .

    Men poängen med videon som jag byter kläder, tänkte jag att det vore lite kul att se ändringen.

    Det är inte bara ombyte som gäller, utan även andra saker som sker i videon. Såg du hela? :)


     


    Tack för din svar. Tveka aldrig att ställa frågor eller kritisera någon.


    Ha det bra!

    Tack återigen! :)

Svar på tråden Jag vill gärna tjäna pengar på YT. Men är väldigt osäker om dessa bör fixas copyrights