• Äldre 24 Dec 22:23
    1284 visningar
    10 svar
    10
    1284

    Hur skiljer sig din/dina barns jul från din barndoms jular?

    Som rubriken lyder.

    Vad har du tagit med dig från din barndom och vad har du lämnat bakom dig när det kommer till julafton? Skiljer sig dina barns jular mycket från din egen, vill du att den ska göra det eller ser du helst att den är så lik som din som möjligt som barn?

    God jul till er alla.


    Avskyr CIO-metoder
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-12-24 22:38
    Ursäkta att jag är så tråkig och spammar men jag glömde kryssa i "tillåt anonyma svar" vilket jag gärna ville göra så jag skapade en ny men likadan tråd.
    www.familjeliv.se/forum/thread/74569146-hur-skiljer-sig-dindina-barns-jul-fran-din-barndoms-jular
  • Svar på tråden Hur skiljer sig din/dina barns jul från din barndoms jular?
  • Äldre 24 Dec 22:25
    #1

    Mindre stress, mindre "bara-för att-julklappar" och mindre mat (som ändå ingen gillar) får min barn.

  • Äldre 24 Dec 22:30
    #2

    God jul!

    I mycket ganska lik men med skillnaden att vi oftast bara var vi fyra i familjen när jag var barn medens mina barn får fira med flera vuxna som älskar dem. De finns nu mor- och/eller farföräldrar och faster och morbror med deras respektive och ibland delar av deras familj. Ser det som en jättebonus för barnen och är glad över den skillnaden.

  • Camill­apunkt­slut
    Äldre 25 Dec 10:27
    #3

    Vi hade snö på jul när jag var liten

    Sen så hade jag mina kusiner och lillebror att leka med på jul när alla vuxna pratade och var tråkiga. Min son är ensambarn och inga kusiner...

  • sextio­talist
    Äldre 25 Dec 10:48
    #4

    Inte mycket. Mer än att vi vår grabb firar med sina kusiner vilket inte vi gjorde och att vi skippar julfrukosten med kakor

    ingen här vill äta kakor på morgonen. Den är mer dämpad och mindre måsten

  • sextio­talist
    Äldre 25 Dec 10:50
    #5
    Camillapunktslut skrev 2014-12-25 10:27:18 följande:

    Vi hade snö på jul när jag var liten

    Sen så hade jag mina kusiner och lillebror att leka med på jul när alla vuxna pratade och var tråkiga. Min son är ensambarn och inga kusiner...


    det hade inte vi. När vi pratar om det så har vi kommit fram till att dr flesta jular har varit gröna
  • Äldre 25 Dec 10:58
    #6

    Inte mycket skiljer sig faktiskt. Mitt barn upplever bara mindre stress, mindre stressade päron, färre släktingar och kortare resor.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 25 Dec 18:12
    #7

    I princip ingen skillnad. Bara att man nu inte måste vänta till efter maten med att öppna julklappar :)

  • Äldre 25 Dec 18:53
    #8
    fluu skrev 2014-12-25 10:58:02 följande:

    Inte mycket skiljer sig faktiskt. Mitt barn upplever bara mindre stress, mindre stressade päron, färre släktingar och kortare resor.


    Samma här. Mamma var alltid så stressad på julafton. Vi tar det lugnt fast vi har lika många gäster och våra barn har aldrig behövt uppleva stress på julafton. Fast jag tror att dagens barn får fler julklappar än vad vi fick, i synnerhet de små...
  • Äldre 26 Dec 01:42
    #9

    Detta är det som skiljer/så som mitt barn firat hittills: Firar hos vänner (och deras familj/släkt + fler vänner) och inte släkten. Nästan ingen traditionell julmat. Han behöver inte vänta i tre timmar på att de vuxna ska äta innan det får öppnas julklappar. Julklapparna sprids över dagen. Alkholfritt.

    I framtiden hoppas vi att vi kan dra med honom på något ideellt uppdrag också. Men det är han för liten för ännu.

  • Äldre 26 Dec 01:46
    #10

    Mina barn slipper höra bråk och slagsmål mellan sina föräldrar. Det är den stora skillnaden.

Svar på tråden Hur skiljer sig din/dina barns jul från din barndoms jular?