• qweasdzxc

    Försörja mig själv vid 18?

    Mitt första inlägg här så jag är lite osäker på om jag har kommit helt rätt..


    Det är så att jag är en tjej på 17 år, 18 i slutet på januari, går första året på gymnasiet och  bor tillsammans med min mamma, hennes man och två av mina bröder. Min mamma arbetar bland annat på ett behandlingshem och kommer ofta hem med nya regler som hon fått därifrån vilket jag oftast reagerar negativt på. Vi har, inte bara på grund av det, en ganska dålig relation och en svår period just nu. En stor del av av konflikterna vi har startas på tal om pengar eftersom att jag fram till maj/juni i år endast fick 400kr i månaden då hon behöll både underhållet och de resterande pengarna av studiebidraget. Efter det har jag inte fått en krona av henne och jag har sedan flera år tillbaka fått betala kläder, fritidsaktiviteter, busskort och laddning till telefonen med mina egna pengar. Enda sedan dess har jag alltså levt på lönen som jag skrapat ihop från sommarjobbet. I oktober hade vi dock ett större bråk där jag självmant drog hemifrån och sov hos en kompis i 3-4 veckor. Under de veckorna gick det åt mycket pengar till mat, skjuts, osv. Saken är den att familjen skulle åka iväg den 23e december - 4e januari och jag skulle för första gången fira jul utan min mamma, dock vägrade hon att både säga vart de skulle och att handla mat så jag hade klarat mig. Några få dagar innan de hade tänkt åka berättade hon för mig att hon hade fått fler jobbtider och skulle därför stanna hemma, dagen efter åkte vi tillsammans och handlade då hon tyckte att kylskåpet såg så tomt ut.. Igår,  på självaste julafton, drog hon upp ämnet igen och sa att jag ska börja köpa min egna mat efter det att jag har fyllt 18 år. Enligt lag är hon skyldig att försörja mig tills dess att jag går ur gymnasiet eller fyller 21, men finns det någonting jag kan göra? Har ni några erfarenheter eller idéer? Får tillägga att jag inte har någon kontakt med min pappa!


    Hoppas ni hängde med trots att det blev lite krångligt!

  • Svar på tråden Försörja mig själv vid 18?
  • Drottningen70

    Din mor är redan idag skyldig att ge dig vad du behöver i form av mat käder husrum hygien samt meningsfull fritid. Så att du sedan flera år betalar alla kläder och fritidsaktiviteter själv medan hon behåller underhåll och studiebidrag är givetvis helt fel. Hon är försörjningsskyldig för allt detta fram till att du fyller 21 om du går i gymnasiet. Om hon inte uppfyller sina plikter gentemot dig ska du kontakta socialtjänsten för att få hjälp med din mamma. Sen är det ju dock BRA om du igenom ditt extrajobb har möjligheter att hjälpa till med det ekonomiska hemma då det antagligen inte är helt lätt för en ensamstående mamma med tonåring att få det att gå ihop.

  • qweasdzxc

    Jo, det är klart, men det är väl inte "rätt" att det ska gå till mat när jag dessutom bor hemma? Jag är såpass van med att ha det så här så jag öppnar varken ögon och öron förrän jag märker att mina vänner reagerar!

  • Snutten6
    Tines skrev 2014-12-25 22:16:49 följande:

    När du fyller 18 får du både underhåll och studiebidraget insatt direkt på ditt egna bankkonto.


    Även underhållet ??
  • Långbenopluto
    Snutten6 skrev 2014-12-25 22:25:25 följande:
    Även underhållet ??
    Ja, du får ansöka om förlängt underhåll själv hos föräkringskassan när du fyllt 18 och då anger du samtidigt ditt kontonummer.
Svar på tråden Försörja mig själv vid 18?