• leiapp

    Blir konstant störd när jag arbetar

    Jag har nu varit mammaledig i ett år och ska börja jobba i januari. 

    En sak ser jag verkligen inte fram emot och det är att jag så ofta blir störd på mitt kontor att jag inte hinner göra mitt jobb ordentligt!

    Det kommer folk hela hela tiden in till mig och pratar om sociala grejer - inte jobbet. Dels ligger mitt kontor "illa" till för att ALLA går förbi det och sen är jag väl för trevlig mot folk antar jag. Men jag vet inte hur jag ska säga nej? Ibland har jag stängt dörren såklart men vi har inte en sån kultur hos oss det är en rätt stark signal eller hur man ska säga. Om man stänger dörren har man verkligen mycket att göra eller ska ha telefonkonferens eller liknande. 

    Jag skulle bara vilja kunna sitta ifred större delen av dagen och göra mitt jobb bra! 

    Hur gör ni? Hur skulle ni göra om ni vore jag?

  • Svar på tråden Blir konstant störd när jag arbetar
  • Dixie

    Jag skulle stänga dörren, det är väl bara bra om folk då uppfattar att du är upptagen och inte stör ( om det nu ändå inte är jobb relaterat)

  • Påven Johanna

    Jag skulle gärna skicka en "stark" signal om och när något gick ut över mitt arbete.

  • sportpappa

    Om folk stör så mycket så stäng dörren när du vill jobba. En öppen dörr betyder ju att man är välkommen in. Ha öppen dörr vissa tider på dagen då du gör enklare uppgifter då det inte gör så mycket om du blir störd.
    Den tid du är som mest produktiv ska du hålla folk borta från så att du får jobba just då. För många är det förmiddagarna som är den tiden. Energin brukar sjunka efter lunch och då bör man inte lägga så krävande uppgifter.

  • Ramborg

    Knuffa till dörren utan att stänga den helt. Det blir en tydlig signal om att du vill vara ifred men inte lika avvisande som att stänga.


    42.
  • BCH52

    Känner igen problemet, jag löste det såhär. Vi har höj- och sänkbara bord på mitt jobb. Jag sitter för det mesta när jag jobbar. När någon kommer in, som jag inte vill ska störa så höjer jag bordet och står upp. Om man står så blir folk åtminstone inte kvar så länge.

    Du kan också vända på ditt bord så att du har ryggen mot dörren, inte så behagligt egentligen, men effektivt. Dina kollegor kan inte "fånga din blick" när de går förbi och de blir tvungna att säga nåt för att du ska reagera.

  • leiapp

    Tack för alla tips. Helst skulle jag vilja säga nåt till alla så de vet hur det ligger till men det går kanske inte?

    "Typ jag vet att mitt kontor ligger bra till för att komma in och prata lite men jag behöver dra ner på det för att hinna med mitt jobb." Kan man säga så?

  • BCH52
    leiapp skrev 2014-12-26 10:11:18 följande:

    Tack för alla tips. Helst skulle jag vilja säga nåt till alla så de vet hur det ligger till men det går kanske inte?

    "Typ jag vet att mitt kontor ligger bra till för att komma in och prata lite men jag behöver dra ner på det för att hinna med mitt jobb." Kan man säga så?


    Ja, det kan du säga, men som alltid när man ska komma med en tillrättavisning så bör man bädda in den i positiva kommentarer.
  • Anonym (Pratsam)
    leiapp skrev 2014-12-26 10:11:18 följande:

    Tack för alla tips. Helst skulle jag vilja säga nåt till alla så de vet hur det ligger till men det går kanske inte?

    "Typ jag vet att mitt kontor ligger bra till för att komma in och prata lite men jag behöver dra ner på det för att hinna med mitt jobb." Kan man säga så?


    Absolut. Du markerar att du inte klagar på andra, utan att det är du som önskar dig något av dem. Finns säkert fler som åtminstone periodvis känner likadant.
  • NadiaMi

    Ge det några minuter, och säg sedan att "Det är jättetrevligt att prata en stund, men nu har jag lite att ta itu med. Vi får prata med senare." 

    Eller säg det på en gång när de kommer in. 
    "Förlåt, men jag hinner inte prata nu. Jag måste *fyll i lämplig anledning* och vill hinna klart innan lunch/slutet på dagen."

  • Anonym (samma problem)

    Jag letar också på en bra lösning på samma prolem.

    Mitt kontor ligger också på ett sådant ställe att det liksom blir naturligt för folk att stanna till och utbyta några ord. Det är ju en sak när det sker 1-2 gånger om dagen. Men när det närmar sig 30 gånger blir det mer jobbigt. Hur mycket jag än gillar mina arbetskamrater!

  • leiapp
    Anonym (samma problem) skrev 2014-12-26 17:50:20 följande:

    Jag letar också på en bra lösning på samma prolem.

    Mitt kontor ligger också på ett sådant ställe att det liksom blir naturligt för folk att stanna till och utbyta några ord. Det är ju en sak när det sker 1-2 gånger om dagen. Men när det närmar sig 30 gånger blir det mer jobbigt. Hur mycket jag än gillar mina arbetskamrater!


    Eller hur! Plus att jag läste att det tar ca 20 minuter att komma tillbaka till samma koncentration som man hade innan. Jag tror aldrig att jag sitter i 20 min innan nån stör mig. Får lite panik när jag tänker på det.
  • Anonym (Pratsam)

    Få inte det!
    Bättre att säga till när du kommer tillbaka till jobbet, innan du hinner bli irriterad. Sedan kan du säkert behöva upprepa det. Igen. Och igen. Och igen. Men om du kan göra det utan att tappa humöret (och utan att stressa upp dig) så kommer poletten så småningom att trilla ner.

    (Jag hör själv till de pratglada och lite tröga. Tycker förstås inte det är andras ansvar att uppfostra mig, men brukar tacka, bocka och gå baklänges ut när det händer. Skäms)

  • Waldo
    leiapp skrev 2014-12-26 10:11:18 följande:

    Tack för alla tips. Helst skulle jag vilja säga nåt till alla så de vet hur det ligger till men det går kanske inte?

    "Typ jag vet att mitt kontor ligger bra till för att komma in och prata lite men jag behöver dra ner på det för att hinna med mitt jobb." Kan man säga så?


    Absolut kan du det.

    Rak och tydlig kommunikation är det bästa man kan göra på arbetsplatsen.
    Varför inte ta upp det på fikan/lunchen när ni är samlade under lite mer informella former och prata lite mer avslappnat om det?

    Själv sätter jag upp en lapp på dörren

    Stör ej! ( och sedan en glad gubbe)  Skrattande
  • leiapp

    En lapp på dörren vore ju underbart!

    Jag har dock en misstanke om att jag lite orsakat det här själv genom att inte markera tidigare... Kommer bli en chock för de andra när det ska bli nya takter.

Svar på tråden Blir konstant störd när jag arbetar