• Anonym (hej)

    Byte av lägenhet hjälp?

    Hej
    jag har en lägenhet inom ett hyreförening här i stan. jag har ansökt om en annan, trodde jag inte skulle få den för det var över 200 st och den som hyrde den lägeheten var bortrest då och jag tackade ja

    De ringde från hyresföreningen och sa att jag stod högst på kön, men min lägenhet måst först beskitast, har knappt bott i den men jag förstår ju att den ska besiktas?

    Ska ringa nu på måndag, men en sak, Kan dem kast ut mig? Hyresvärden?
    jag kommer inte ihåg hela samtalet, men det verkade ju som att jag får den andra lägenheten och jag vill ha de sa jag ju.

    Men brukar man besikta en lägehet som har en massa saker i den?

    Är skit rädd att hamna på gatan? trodde man besiktade i slutet när lägenheten är tom, den andra lägenheten får jag inte från och  om tre månader?

    //mig

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-12-26 04:22
    jag har sköt denna lägenheten så jag är ju inte rädd så, utan jag är mest rädd för att hamna på gatan

  • Svar på tråden Byte av lägenhet hjälp?
  • Emerun

    Är det samma hyresvärd på båda lägenheterna?

    I vilket fall som helst så är det ju 3mån uppsägningstid på den gamla lght.

    Så du hamnar inte på gatan.

  • Anonym (hej)

    Ja det är samma hyresvärd,

    alltså har jag fått den andra då? jag fattar inte, hon sa i luren då ska du ringa beskitningsmannen och så, gör det så snabbt som möjligt?

    är min lägenhet uppsagd nu? kan dem bara säga upp den så? gör man inte det tillsamman och skriver på?
    Tror det blir två dubbla hyror men det göra inget hyran är låg det har jag sparat till
    Ja sa att jag vill bo i det område och så den lägenheten den nya ligger i och var nöjd.

    Har aldrig byt lägenhet så här innan?

    är skit rädd

  • Emerun

    Du kommer att få komma in till deras kontor och skriva kontrakt på den nya lght och troligen samtidigt skriva på uppsägning för den andra lght.

  • Anonym (hej)

    Men har jag fått den andra lägenheten?
    jag fattar inte, hon var med att beskningsmannen ska komma så snabbt som möjligt,

    urk, vilken jul ångest om jag har sagt upp min och inte får den andra?

  • Anonym (hej)

    Okej, då lugnar du mig

    skit vilken mardrömsnatt jag haft.

  • Anonym (hej)

    Men kan en hyresävrd verkligen ringa och säga att du är först på kön och sen säga att min lägenhet ska beskitas och sen kasta ut mig på gatan och sen komma med du fick inte den andra?

    verkar inte seriöst av ett hyresbolag, jag som vill bo i det området

    så du har nog rätt...

  • Anonym (hej)

    Nu har du lugnt mig,
    tack för svar

  • Anonym (Wildrat)
    Anonym (hej) skrev 2014-12-26 05:17:02 följande:

    Men kan en hyresävrd verkligen ringa och säga att du är först på kön och sen säga att min lägenhet ska beskitas och sen kasta ut mig på gatan och sen komma med du fick inte den andra?

    verkar inte seriöst av ett hyresbolag, jag som vill bo i det området

    så du har nog rätt...


    De vill nog besikta för att kolla att du inte misskött lägenheten. Du blir inte utkastad, de vill bara kolla tapeter, golv och sånt.

    Du får förmodligen komma till kontoret och skriva på uppsägning på gamla lägenheten och kontrakt för nya på samma gång efter besiktningen är gjord. De vill nog ha allt gjort innan nyår, det är därför du behöver skynda på.
  • Anonym (hej)
    Anonym (Wildrat) skrev 2014-12-26 10:48:15 följande:
    De vill nog besikta för att kolla att du inte misskött lägenheten. Du blir inte utkastad, de vill bara kolla tapeter, golv och sånt.

    Du får förmodligen komma till kontoret och skriva på uppsägning på gamla lägenheten och kontrakt för nya på samma gång efter besiktningen är gjord. De vill nog ha allt gjort innan nyår, det är därför du behöver skynda på.
    Om det t ex är lite missköt, om de säger det betalar man inte det? för det ha rjag för mig? men jag ser inget som är missköt, vägarna är fina, och badrummet och balkongen.

    ja jag hoppas jag får tag i besktiningsmannen på måndag,

    Men ers svar har lungat mig

    Jag kan inget om sånt,  jag kommer från Polen och där bodde jag hemma länge,
    och så allt är nytt


  • lillaponnyn

    krävs rätt mycket tror jag för att dem ska kasta ut dig,

    jag tror som dem andra att du har fått lägenheten, och att din ska beskitas,
    de gör dem nog även om det är saker i den,
    men städa en extra runda

    det du kanske kan räkan med skrev du ju själv dubbla hyror med mera

    det är vad jag tror

    Jag sa upp en lägenhet, då kom besktningskvinnan var det i mitt fall, hon tittade noga, på allt, en liten fläck på dem nya tapeterna kunde bli dyrt sa hon men det tog den nya ägaren att det var okej

    dock fick jag iväg min ganska snabbt efter besktningen en tog min ganska snabbt så jag fick mindre hyra en vanlig hyra och en halv på grund av det.

    jag tycker du ska ringa på måndag till besktningsmannen och höra

    om man har förstört mycket får man böta för det, det är ju som då tex den fläcken på tapeten med mera, och sånt.

  • Anonym (hej)

    så det är när jag har skrivit på uppsägningspapper på min som det då gäller att jag har sagt upp min?

  • Anonym (Wildrat)
    Anonym (hej) skrev 2014-12-26 12:23:24 följande:

    så det är när jag har skrivit på uppsägningspapper på min som det då gäller att jag har sagt upp min?


    Precis så är det. Utan underskrift har du inte sagt upp din lägenhet ännu.
  • Anonym (hej)

    då är jag lite lugnar igen tack igen för svar :)

  • Anonym (hej)

    Dem beskitade lägenheten igår och den såg bra ut
    vet inte ännu mer om den nya då hon som ringde hade semester

Svar på tråden Byte av lägenhet hjälp?