• harriet15

    Kan man få igångsättning pga foglossning?

    Jag är gravid i vecka 32 med tredje barnet. Har sedan ca två månader haft foglossning. Nu senaste veckan har jag haft så ont att jag inte längre kan gå. Släpar mig fram på kryckor hemma och har inte klarat att gå ut. Tungt att gå på kryckor när man är stor och knappt har några magmuskler. Blev igångsatt med barn nr två och det gick bra. Tog ca sex timmar allt som allt. Den gången var det inte pga foglossning. Undrar nu om man skulle kunna få bli igångsatt även denna gång. För att slippa gå hela tiden och ha så här ont. Är det någon som har någon erfarenhet av detta? Hur går man till väga isf? Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Kan man få igångsättning pga foglossning?
  • harriet15

    Var det hennes första barn? Vet att de inte så gärna sätter igång då. Det är ju svårt att bara ligga i sängen när man har två barn...

  • Långbenopluto
    harriet15 skrev 2014-12-26 18:42:50 följande:

    Var det hennes första barn? Vet att de inte så gärna sätter igång då. Det är ju svårt att bara ligga i sängen när man har två barn...


    Hennes tredje.....
  • Tess1985
    Tror inte man sätter igång pga foglossning hade oxå grymt ont och svår foglossning plus grav diabetes å sånt kunde knapt gå å hade kryckor jag bad iof inte om det men endå. men prata med bm men tvivlar på att igångsättning är aktuellt pga det
  • harriet15

    Det är säkert så. Tänkte att jag fick det sist och det gick bra. Men som sagt får prata med bm. Tack för svar!

  • regnbågsfärgad

    Jag blev igångsatt pga min foglossning under min förra graviditet. Detta var på Danderyd i Sthlm. Jag skulle själv inte göra om det då det inte slutade bra alls men om du redan blivit igångsatt en gång och vet att din kropp hanterade det ok så skulle jag absolut höra mig för om möjligheten. Jag var helt jävla knäckt att smärta och är iofs den här gången oxå men nu har jag ett planerat snitt av andra orsaker så jag har ett slutdatum att se framemot iaf! Lycka till!

  • harriet15

    Ok, då kanske det är värt att höra efter. Känns extremt tungt att gå hela tiden så som jag har det nu. Får liksom släpa mig fram på kryckorna.

    Regnbågsfärgad: får jag fråga på vilket sätt din igångsättning gick dåligt. Du behöver såklart inte svara om du inte vill.

    Josefin 0811: gick det bra för dig?

  • regnbågsfärgad
    harriet15 skrev 2014-12-27 08:56:03 följande:

    Ok, då kanske det är värt att höra efter. Känns extremt tungt att gå hela tiden så som jag har det nu. Får liksom släpa mig fram på kryckorna.

    Regnbågsfärgad: får jag fråga på vilket sätt din igångsättning gick dåligt. Du behöver såklart inte svara om du inte vill.

    Josefin 0811: gick det bra för dig?


    Jag råkade ut för något som kallas navelsträngsprolaps och förlöstes med katastrofsnitt. Det har ju egentligen inte med igångsättningen att göra, hade kunnat inträffat under spontant värkarbete också.

    Lycka till och stå på dig!
  • BjörkW

    Jag hade foglossningar sen v 10, hemma sen v 16 och rullstol sen v 22. Jag fick inte igångsättning och gick över 9 dagar.. Inte roligt men jag har mått toppen utan smärtor sen förlossningen :)

  • Marie90

    Måste bara tipsa er om att gå till en kiropraktor!

    Hade fruktansvärd (vad BM och läkare trodde) foglossning i v 17 och kunde knappt gå.. Pga semestertider hade ingen sjukgymnast tid för mig så jag hamnade egentligen av en slump hos en kiropraktor som hittade div. låsningar i ryggen som han rättade till. Är nu på BF + 8 och har inte haft några problem med ryggen/fogarna under hela graviditeten!

    Jag tänker att det säkert är fler som får diagnosen foglossning och sen missar man att smärtan egentligen beror på något annat...

  • BjörkW
    harriet15 skrev 2014-12-27 13:52:14 följande:

    BjörkW: var det första barnet? Bad du om igångsättning?


    Ja de var första barnet och jag bad om det. Dock kom vi inte längre än att min bm sa att det var bäst för barnet om de fick komma när den själv bestämde.
Svar på tråden Kan man få igångsättning pga foglossning?