• Svar på tråden Alfons ?
  • Lindsey Egot the only one

    Alfons och Melker är väl relativt vanliga namn. Jag känner tre Alfons och sju Melker och bara en Fabian så för mig hade jag valt Fabian just för att de andra två är så pass vanliga

  • fluu

    Alfons - Får två associationer. Ena är Åberg och den är fin. Andra är en slibbig strandraggare, not so nice. Själva namnet färgas av associationerna. Tänker jag Åberg så tycker jag att namnet är småfint, men för sött och barnsligt. Tänker jag strandraggaren är namnet bara obehagligt. Jag ser också namn i färger och Alfons är brunt och fult...

    Fabian - Jag kan inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker. Jag tycker att namnet är fint och lite busigt, men utan tyngd. "Fabbe" är ett okej smeknamn, men det känns också barnsligt. Jag vet inte...

    Melker  - Gillar jättemycket! Sött på ett barn och seriöst på en vuxen. Gångbart, inga direkta smeknamn. Och associationen till farbror Melker kunde ju inte vara bättre!

    1. Melker
    2. Fabian
    3. Alfons


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Emelie1984 skrev 2014-12-26 18:53:56 följande:
    Oj många Melker :)

    Syskonen heter Tyra Oskar Sixten

    Alla förslag välkomna !
    Då passar absolut Melker bäst.

    Fler förslag:

    Manfred
    Agaton
    Valter
    Valdemar
    Edvard
    August
    Didrik
    Samuel
    Leander
    Ludvig
    Joel
    Johannes
    Herman
    Leonard
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • 880215
    spöke skrev 2014-12-26 23:01:45 följande:

    Alfons är det danska ordet för hallick. Kan vara bra att vara medveten om ifall man ofta vistas där.


    Om en engelsman kan döpa sin son till Dick, så kan nog en svensk döpa sin son till Alfons. ;)
  • spöke
    880215 skrev 2014-12-26 23:03:32 följande:
    Om en engelsman kan döpa sin son till Dick, så kan nog en svensk döpa sin son till Alfons. ;)
    Absolut. Men man vill ju gärna kunna ta ställning till sådant aktivt, inte få det som en obehaglig överraskning.
  • 880215
    spöke skrev 2014-12-26 23:06:24 följande:
    Absolut. Men man vill ju gärna kunna ta ställning till sådant aktivt, inte få det som en obehaglig överraskning.
    Bättre att heta Alfons och vara en hyvens grabb, än att heta exempelvis Oscar och vara en hallick.
    Folk lägger sådana värderingar i namn. Att ni orkar!
    Ta ett namn som är fint och skit i vad alla andra tycker och tänker. Gillar inte barnet sitt namn, så kan barnet byta namn senare. No biggie.
Svar på tråden Alfons ?