• Äldre 26 Dec 21:19
    1151 visningar
    5 svar
    5
    1151

    Fotograf använder bilder utan tillåtelse!

    Hej!


    Vi tog för ca ett år sedan hem en fotograf med god referenser för att ta familjefoton.


    Vi var relativt nöjda med bilderna och betalade för bilderna.


    Nu har fotografen börjat använda bilder på vårt barn i marknadsföring och i bilder utåt för sin firma. Vi har inte gett honom någon tillåtelse till detta alls men han hävdar att han frågat oss.
    Vi är väldigt säkra på att han ej skulle fått vårt godkännande till att publicera bilderna då vi har sagt ifrån till släkt/vänner/dagis och liknande att inga bilder på h*n ska finnas i sociala medier och liknande så därför vore de mycket konstigt att en random fotograf skulle få ok från oss att dela bilder...


     


     Vad hade ni gjort?


    Jag har kontaktat honom och han lovade att ta bort alla bilder som vi va taggade i.. 2 st... tänkte att då tar han bort alla.. Men bilderna i marknadsföringen finns kvar.. Idag blev jag riktigt arg och kontaktade honom igen och inväntar nu svar..


    Hur hade ni reagerat?
    Vi värnar om hennes integritet och inte vill att bilder från hennes barndom ska finnas att hitta lite varstans på nätet.


    Vill gärna ha svar från likasinnade.

  • Svar på tråden Fotograf använder bilder utan tillåtelse!
  • Äldre 26 Dec 21:35
    #1

    Först skriver du h*n och barnet men sen avslöjar du ändå att det är en hon det handlar om. Har för mig att fotografen äger rätten till bilder han/hon tagit faktiskt. Är inte säker nej men har en svag aning om att det faktiskt är så. Någon annan kanske vet bättre?

  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 26 Dec 21:37
    #2

    Det är givetvis inte OK av honom och dessutom olagligt. Det ni kan göra nu är att antingen nöja er med att han tar bort bilderna, eller också begära ersättning. Personligen hade jag nöjt mig med att han tar bort dem.

  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 26 Dec 21:39
    #3
    viseversa skrev 2014-12-26 21:35:18 följande:

    Först skriver du h*n och barnet men sen avslöjar du ändå att det är en hon det handlar om. Har för mig att fotografen äger rätten till bilder han/hon tagit faktiskt. Är inte säker nej men har en svag aning om att det faktiskt är så. Någon annan kanske vet bättre?


    Det stämmer att han äger bilderna. Det är dock inte detsamma som att han får använda dem för marknadsföring.
  • Äldre 26 Dec 21:43
    #4
    +1
    Mascaraklumpar skrev 2014-12-26 21:39:47 följande:
    Det stämmer att han äger bilderna. Det är dock inte detsamma som att han får använda dem för marknadsföring.
    Okej. : ) ja men dåså ts, hota med anmälan om han inte tar bort ALLA bilder på ert barn.
  • Äldre 26 Dec 21:50
    #5
    viseversa skrev 2014-12-26 21:35:18 följande:

    Först skriver du h*n och barnet men sen avslöjar du ändå att det är en hon det handlar om. Har för mig att fotografen äger rätten till bilder han/hon tagit faktiskt. Är inte säker nej men har en svag aning om att det faktiskt är så. Någon annan kanske vet bättre?


    Var inte meningen att blurra.. Vet inte riktigt hur de kom sig att det blev så...? Skulle ha stått henne men kan han missat ett e och därför blev autokorret h*n..? ingen aning annars, men de va inte frågan...
    Mascaraklumpar skrev 2014-12-26 21:37:56 följande:

    Det är givetvis inte OK av honom och dessutom olagligt. Det ni kan göra nu är att antingen nöja er med att han tar bort bilderna, eller också begära ersättning. Personligen hade jag nöjt mig med att han tar bort dem.



    Har har tagit bort några av bilderna men ej alla av dom han använder/använt i marknadsföringssyfte.. Blir minst sagt arg!


    Jag skulle v nöjd om han tog bort dom och bad om ursäkt men nu har jag fått svar av honom att vi skulle ha godkänt detta, varpå jag ännu en gång påpeka att vi inte vill ha några bilder publicerade..


    Han bad mig iallafall peka ut vilka bilder det var efter lite diskussion men om det var frö att han skulle ta bort eller ej vet jag inte.


    Självklart kan han har missat då han har ett antal tusen bilder uppe och inte minns exakt när han var hos oss och ej minns hur barnet ifråga såg ut..


    Tack för era svar!

Svar på tråden Fotograf använder bilder utan tillåtelse!