• Anonym (Onormal?)

    Släpper ni iväg era tonåringar på nyårsfest?

    Min dotter är 16 år. På nyår har hon "bestämt" att hon ska åka ca 3 mil bort på en fest dit det kommer ca 40 pers. Jag känner ingen av dem och har inte mer än just träffat den kompis hon tänker åka dit med. Den kompisen är 18 år och det jag fått höra om henne innan - via både min dotter, och andra - är enbart negativa saker gällande droger, allmänt dåligt omdöme etc.
    Festen hålls av en kille som min dotter träffat ett par gånger men pratat "jättemycket" med. Han är 20 år. Alla som behöver har sängplats i huset där festen hålls. Naturligtvis ska hon då sova där.
    Två av hennes klasskompisar ska också dit. De har jag aldrig träffat heller.

    Spontant känner jag bara STOPP!

    Men - så ber jag dottern ta fram telefonnummer till klasskompisarnas föräldrar då jag vill ventilera detta med dem. Vad har deras döttrar berättat om festen t ex?
    Kan vi komma överens om att nån av oss åker o hämtar etc?

    Dottern blir skitförbannad. Hon ringer sin ena kompis o säger att jag vill prata med hennes föräldrar. Det vill inte kompisen då festen isåfall skulle verka misstänkt.

    Alltså är jag helt ute o cyklar?! Vad gör era tonåringar på nyår?! Är jag helt jävla orimlig när jag tycker att hela grejen är vansklig?! 

    Fan vad irriterad jag är nu!!

  • Svar på tråden Släpper ni iväg era tonåringar på nyårsfest?
  • Anonym (Mamman)

    Min 16-åriga son skulle på ett liknande arrangemang med det ställdes in när vi föräldrar började prata sinsemellan.
    Han hade inte fått åka om det var äldre ungdomar med som lättare ordnar alkohol och ev droger.

    Nu ska han istället umgås med sina vanliga kompisar och ska vara hemma till klockan ett.

  • Anonym (nina)

    Jösses, vad svårt! Jag har inga tonåringar än men kan lätt leva mig in i dilemmat. Självklart är du inte ute och cyklar. Hon är faktiskt bara 16 år, för ung för att dricka. Jag skulle nog säga nej baserat på det du berättar. Möjligen låta henne åka på villkor att jag får hämta henne efter tolvslaget. Så får hon ett incitament att antingen hålla sig nykter, eller att inte åka alls.

    Har hon själv berättat "negativa" saker om kompisen, som har med alkohol och droger att göra, skulle jag snarast tolka det som att hon faktiskt vill ha ditt stöd i att ta avstånd från det hela. Vem vet, en liten del av henne kanske t o m blir tacksam för att bli förbjuden att åka, även om hon aldrig kommer att visa det.

  • MrsBroderTuck

    Aldrig i livet! Jag minns allt för väl vad jag gjorde i den åldern, och än värre hur killarna betedde sig mot framförallt yngre tjejer. Snälla du, låt henne INTE åka!

  • Anonym (Poppa)

    Så klart att du är orolig. När jag läste orden "droger" och "dåligt omdöme" om kompisen började varningsklockor ringa och om det hade varit min dotter hade jag inte tyckt det känns bra med den där 20-åriga killen. Jag tycker att du ska gå på din magkänsla och försöka ta ett snack med din dotter och förklara varför du tvekar inför att släppa iväg henne. Det är svårt att få en 16-åring att lyssna men det går in mer än man tror. Att prata med de andra tjejernas föräldrar är en bra idé och att åka och hämta henne efter festen en ännu bättre idé. Bråk med sina tonåringar hör livet till, men visst är det jobbigt. Dotterns ilska kan ju inte få bestämma. Du är hennes mamma och det är du som bestämmer. Lättare sagt än gjort. Jo, tack jag vet. Och du är inte orimlig utan en ansvarstagande engagerad förälder. Önskar att alla föräldrar var det. Jag har tre tonårskillar (14, 17 och 19) och här hemma har det bråkats, bråkats och gapats men 19-åringen sa en gång att han tyckte det var bra att jag satte ner foten när det hade behövts. Det värmde i mamma-hjärtat. Så gå på din magkänsla är mitt råd.

  • Drottningen70

    3 mil bort hos folk som jag inte hade kännedom om ? Finns inte en chans.

  • Anonym (Aldrig i livet!)
    Drottningen70 skrev 2014-12-28 00:19:13 följande:

    3 mil bort hos folk som jag inte hade kännedom om ? Finns inte en chans.


  • Anonym (Onormal?)

    Tack för svaren!

    Jag avstår själv att dricka alkohol och erbjuder mig att hämta klockan ett. Passar inte det så blir det ingen fest. Förväntar mig ingen som helst tacksamhet dock!

  • MrsBroderTuck
    Anonym (Onormal?) skrev 2014-12-28 00:22:36 följande:

    Tack för svaren!

    Jag avstår själv att dricka alkohol och erbjuder mig att hämta klockan ett. Passar inte det så blir det ingen fest. Förväntar mig ingen som helst tacksamhet dock!


    Låter som ett klokt beslut!
Svar på tråden Släpper ni iväg era tonåringar på nyårsfest?