• Molle1981

    Tycker du att decemberuppgörlseavtalet mellan S, Mp och allianspartierna är bra för Sverige ?

    Då min förra tråd som många andra trådar här istället gjordes om till en anti-SD, så har jag bestämt mig för att skapa en ny tråd med exakt samma fråga där jag uteslutit orsakerna till uppgörelsen så får ni själva bilda en bild av det istället.

    Detta är uppgörelsen som sträcker sig ända fram till efter valet 2022.

    1. Den statsministerkandidat som samlar stöd från den partikonstellation som är större än alla andra tänkbara regeringskonstellationer ska släppas fram.

    2. En minoritetsregering ska kunna få igenom sin budget.

    3. Utbrytningar ur budgeten ska inte vara möjliga.

    4. Överenskommelsen pekar ut tre politiska områden för samarbete och samtal: försvars- och säkerhetspolitik, pensionssystemet samt energiområdet.

    Detta gör det möjligt för de sex partierna att gemensamt göra upp om makten i de två kommande valen. Så länge de får minst 50% av rösterna oavsett hur valresultatet ser ut för övrigt.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att decemberuppgörlseavtalet mellan S, Mp och allianspartierna är bra för Sverige ?
  • Gert

    Nej, Sverige är en demokratur - nu även på pappret. Jag har haft mina misstankar, men nu står det svart på vitt att så är fallet.


    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Gert
    Det som kommer hända nu är att alliansen samarbetar med regeringen och försöker leka opposition. Alliansen vill ha kvar kakan och samtidigt äta den. 

    Alliansen har bekänt färg. Tacka vet jag SD, som står kvar som enda oppositionsparti. 
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • sjuttiofemman
    Nerfherder skrev 2014-12-28 11:25:05 följande:

    JA!!! Sluta gnälla nu och väx upp!!!


    Det är inte möjligt, Sd:are är tyvärr kvar i sandlådan. Måste vara från deras uppväxt i ett homogent Sverige.
  • Grande Rock

    Ja, då vi rimligtvis inte kommer få någon majoritetsregering på ett bra tag behöver det finnas ett sätt för det största blocket (de som fått flest röster) att bedriva sin politik.


    Assumption is the mother of all Fuck-ups
  • Gert

    Hädanefter kommer jag kalla alla partier, utom SD, för det lila blocket. När man blandar blå och röd så får man lila.


    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • JoBa

    Ja, det är bra. En uppgörelse var nödvändig i den situation som uppstått med 49 obstruerande SD-märkta vågmästarmandat i riksdagen. Landet behöver någon form av ordning i parlamentet, annars går det käpprätt åt helvete. SD-pajasarna har ju tydligt visat att de inte alls är intresserade av ordning och reda, utan har kaosskapande tramsande som första prioritet.
    Jag är ärligt talat lite glatt förvånad över att regeringspartierna och alliansen faktiskt visat så pass mycket mognad att de lyckats komma fram till detta, givet det senaste årets barnsliga käbbel. Nu sitter SD ensamma med hinken och spaden i sandlådan. Hoppas det fortsätter så.

  • sjuttiofemman

    Märkligt att de som menar att decemberöverenskommelsen är att likställa med diktatur samtidigt förespråkar att rösta på det enda partiet i riksdagen som motsätter sig demokratiska rättigheter.

    Hur tänker ni?

  • Lord Hans

    Vet inte om den är bra eller dålig för Sverige, det är för tidigt att säga. Däremot är den odemokratisk, demokratins grundprincip är att majoriteten bestämmer, inte en "tillräckligt" stor minoritet. Så åtminstone förespråkare av demokrati borde vara kritiska till denna uppgörelse.

  • JoBa
    Lord Hans skrev 2014-12-28 12:03:42 följande:

    Vet inte om den är bra eller dålig för Sverige, det är för tidigt att säga. Däremot är den odemokratisk, demokratins grundprincip är att majoriteten bestämmer, inte en "tillräckligt" stor minoritet. Så åtminstone förespråkare av demokrati borde vara kritiska till denna uppgörelse.


    Ja, fast det är ju majoriteten som beslutat att komma överens om att släppa fram en tillräckligt stor minoritet... På så vis är det ju i enlighet med demokratin. Det är en överenskommelse efter en förhandling inom en konstellation som representerar en mycket stor majoritet (d.v.s. m + fp +c + kd + s + mp).
    Jag förstår vad du menar, men det finns andra sätt att se på det demokratiska i uppgörelsen. Det är inte glasklart hur förenligt eller icke förenligt det är med andan i en representativ demokrati.
Svar på tråden Tycker du att decemberuppgörlseavtalet mellan S, Mp och allianspartierna är bra för Sverige ?