• Anonym (Villrådig)

    Jobbintervju - hur berätta för nuvarande chefen?

    Lägger tråden i känsliga rummet för att jag vill kunna vara anonym.

    I somras fick jag fast anställning på en avdelning. Jag blev gravid ungefär samtidigt. En massa komplikationer ledde till att jag i vecka 20 blev sjukskriven resten av graviditeten.

    Nu när barnet snart är här börjar jag känna att jag vill flytta tillbaka till min hemstad för att vara närmre min familj. Har följaktligen sökt jobb i min hemstad och har precis fått en intervju.

    Mitt problem: de vill ha referens redan på intervjun, och jag vet inte hur jag ska kunna fråga min nuvarande chef, eftersom jag inte vet hur jag ska berätta att jag eventuellt inte kommer tillbaka efter föräldraledigheten. Det känns så surt, eftersom det varit så mycket krångel ända sedan jag blev anställd. Jag trivs verkligen på arbetsplatsen och har gjort ett bra jobb, men tyvärr hann jag aldrig "komma in" i det ordentligt eftersom det gick fortare att bli gravid än jag trodde... Och så alla komplikationer på detta. Jag är rädd att chefen ska bli sur, men samtidigt känner jag verkligen att jag behöver komma närmre min familj nu.

    Jag behöver kloka råd helt enkelt. Vad ska jag säga till min nuvarande chef, och hur tar jag upp det på bästa sätt för att undvika att h*n blir sur och kanske i värsta fall ger mig sämre vitsord till ev ny arbetsgivare?

  • Svar på tråden Jobbintervju - hur berätta för nuvarande chefen?
  • Dixie

    har du ingen annan att ha som referens? 

    när jag har sökt jobb har jag aldrig använt den nuvarande chefen som referens, utan haft någon jag jobbat med tidigare. 

  • Anonym (Villrådig)
    Dixie skrev 2014-12-29 17:38:16 följande:

    har du ingen annan att ha som referens? 

    när jag har sökt jobb har jag aldrig använt den nuvarande chefen som referens, utan haft någon jag jobbat med tidigare. 


    Det här var mitt första jobb som nyutexaminerad, så de tidigare ströjobb jag haft känns inte helt relevanta att ha som referenser. Men visst, jag har en som jag kan använda, men nya arbetsgivaren vill helst ha två...

    Kan det vara okej att komma till intervjun med en referens, och sen säga att de kan få kontakta min nuvarande chef om det faktiskt blir aktuellt med en anställning? Eller verkar det konstigt?
  • asdqwe

    Man brukar inte uppge sin nuvarande chef som referens utan någon man jobbat för tidigare. Alternativt någon annan person än sin chef som man har kontakt med i jobbet och som kan ge information om hur man är som person.

  • Anonym (Villrådig)
    asdqwe skrev 2014-12-29 17:45:39 följande:

    Man brukar inte uppge sin nuvarande chef som referens utan någon man jobbat för tidigare. Alternativt någon annan person än sin chef som man har kontakt med i jobbet och som kan ge information om hur man är som person.


    Nej det låter ju egentligen logiskt. Problemet är ju att jag knappt jobbat något tidigare, eftersom jag bara pluggat i flera år. Några sommarvikariat har jag haft, men inget där jag riktigt hunnit "klicka" med arbetsgivaren eller kollegor, därför känns det riskabelt att ta någon av dem... Har haft en praktikplats där det kändes bra, där jag nog skulle kunna använda min handledare, men jag vet inte hur lämpligt det är...
  • asdqwe
    Anonym (Villrådig) skrev 2014-12-29 17:58:36 följande:
    Nej det låter ju egentligen logiskt. Problemet är ju att jag knappt jobbat något tidigare, eftersom jag bara pluggat i flera år. Några sommarvikariat har jag haft, men inget där jag riktigt hunnit "klicka" med arbetsgivaren eller kollegor, därför känns det riskabelt att ta någon av dem... Har haft en praktikplats där det kändes bra, där jag nog skulle kunna använda min handledare, men jag vet inte hur lämpligt det är...
    Har du ingen person hos din nuvarande arbetsgivare som du samarbetar med, men som du inte står i beroendeställning till? Du behövde två, ta din förre arbetsgivare samt någon kollega på din nuvarande om du kan.
    Jag är inte chef själv, men har vid ett par tillfällen varit referens åt en person som inte bytt jobb på väldigt länge och därför har svårt att få referenser från tidigare arbetsgivare.

  • Anonym (Villrådig)

    asdqwe: Jag ska definitivt undersöka den saken. Det borde ju gå tycker jag!

    Men vad tror du, kan jag komma med en arbetskamrat som referens, och sedan säga på intervjun att de kan få prata med nuvarande chef om det blir aktuellt med anställning, men att jag gärna väntar till dess eftersom jag inte vill berätta för h*n i onödan om det ändå inte blir något? Eller är det märkligt beteende? Jag har inte varit ute i arbetslivet så länge, så jag har inte riktigt koll på vad som är okej och inte...

  • asdqwe
    Anonym (Villrådig) skrev 2014-12-29 19:50:34 följande:

    asdqwe: Jag ska definitivt undersöka den saken. Det borde ju gå tycker jag!

    Men vad tror du, kan jag komma med en arbetskamrat som referens, och sedan säga på intervjun att de kan få prata med nuvarande chef om det blir aktuellt med anställning, men att jag gärna väntar till dess eftersom jag inte vill berätta för h*n i onödan om det ändå inte blir något? Eller är det märkligt beteende? Jag har inte varit ute i arbetslivet så länge, så jag har inte riktigt koll på vad som är okej och inte...


    Jag tycker det låter vettigt.
  • Anonym (Villrådig)
    nevermind skrev 2014-12-29 20:52:31 följande:

    Jag tror chefen blir glad att bli av med dig.


    Jag tycker att det är ganska onödigt av dig att hoppa på folk du inte känner och vara otrevlig. Att ingen på detta forum kan få starta en tråd utan att någon liten anonym ursäkt till människa ska komma och vara elak utan anledning, det börjar gå mig på nerverna.
  • Anonym (Villrådig)
    asdqwe skrev 2014-12-29 20:39:12 följande:
    Jag tycker det låter vettigt.
    Tack för input! :)
  • lais

    Jag har varit referens åt kollegor och också haft kollegor som referens så det ser jag inte nåt som helst problem med! Jag skulle nog inte ha sagt nåt till chefen, ffa inte med den bakgrunden, men har du en vettig chef så förstår han/hon att du söker dig hemåt Lycka till!

  • nevermind
    Anonym (Villrådig) skrev 2014-12-29 21:47:39 följande:
    Jag tycker att det är ganska onödigt av dig att hoppa på folk du inte känner och vara otrevlig. Att ingen på detta forum kan få starta en tråd utan att någon liten anonym ursäkt till människa ska komma och vara elak utan anledning, det börjar gå mig på nerverna.
  • misspinksparkle

    Jag tycker du kan vara rak mot din potentiella nya chef och säga som du skrev i exemplet; att denne kan få kontakta din nuvarande chef om anställning blir aktuell. Annars duger det ofta mer än väl att ange en kollega som referens. Det har jag alltid gjort då jag definitivt ansett att mina fd kollegor haft bättre koll på mig och hur jag är, än chefen som aldrig varit "nere på golvet" och egentligen har sett mig arbeta.

Svar på tråden Jobbintervju - hur berätta för nuvarande chefen?