• Äldre 30 Dec 15:38
    4874 visningar
    3 svar
    3
    4874

    Bidrag från socialen till begravning?

    Min far har lämnat jordelivet och det ska nu planeras begravning. Han saknade tillgångar då han var sjukpensionär/fick bidrag. Hade bara en massa skulder. Jag undrar nu hur mycket man kan få i bidrag ifrån socialen till begravning? Vill endast ha svar från de som vet.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Bidrag från socialen till begravning?
  • Äldre 30 Dec 16:39
    #1

    Hej! Först och främst vill jag beklaga din fars bortgång! :( Om en person (efter att ha betalt sina skulder) saknar tillgångar som skulle täcka mer än begravningskostnaden ska en dödsboanmälan göras till socialnämnden. Då behövs inte en bouppteckning såvida ni dödsbodelägare inte vill det eller om din far ägde fast egendom. Ni kan ha rätt till ekonomiskt bistånd från socialen för att täcka begravningen. Detta belopp är dock i regel rätt lågt och täcker inte "utfyllnader" som blommor och ev kaffe i kyrkan efter ceremonin. På denna sidan står det lite om begravningsbistånd, sidan är från Ånge kommun men då Socialtjänstlagen gäller i hela Sverige så gäller infon oavsett var din far bodde.

  • Äldre 30 Dec 17:47
    #2

    Tack så mycket!

    Länken till sidan kom inte med :)

  • Äldre 30 Dec 22:27
    #3

    www.ange.se/ange/950.html

    ber så hemskt mycket om ursäkt, här kommer den. Var lite för väl snabb på 'skicka' knappen!

Svar på tråden Bidrag från socialen till begravning?