• Anonym (HarFåttNog)

    Narcissist? Hur sätta gränser..

    Okej.. Jag har nu försökt skriva detta inlägg flera gånger, jag vill få med så mycket information som möjligt för att kunna få hjälp. Jag vill inte heller skriva flera sidor med info, vilket jag gärna hade gjort. Men det kan bli lite jobbigt att läsa då Flört

    Hur som. Jag har stora problem med min fästmans bror. Jag vet inte riktigt vad problemet är; om han endast är omogen och ser det som helt ok att utnyttja andra människor, eller om det faktiskt kan vara så att det finns något form av problem som ligger under ytan.

    Det tänkte jag skulle speca upp hans olika "kvalitéer" så får ni bedöma själva.

    - Tycker han är bättre och står över alla andra.

    - Har stora problem med auktoriteter, såsom lärare, arbetsgivare.. ja tom Skatteverket mm. Han tycker att han är smartare än alla andra och att han kan göra lite som han behagar, bryr sig inte/tänker inte på konsekvenserna.

    - Arbetsskygg. Dels tycker han att det "bara är idioter som arbetar för en så dålig lön som 25 000:-/mån", trots att han är strax över 20 år och endast har gymnasiekompetens. Han anser att hans tid är värd mycket mer än så, så då väljer han hellre att inte arbeta alls. Min fästman har erbjudit honom arbete flera gånger, men det fungerar aldrig, då han inte orkar anpassa sig efter varken arbetstider, kollegor eller arbetsuppgifter. Han vill helst bestämma tider själv och komma och gå som han behagar, helst arbeta halvtid för en heltidslön.

    - Han lånar gärna pengar och beter sig som att det är alla andras skyldighet att se till att han kan göra det han vill, men att låna ut till någon annan eller hjälpa någon, det gör han inte.

    - Respektlös för andras tid. Han är konstant sen till saker och ting, som tidigare - kommer och går som han behagar. Ber inte om ursäkt utan förväntar sig att det inte ska göra andra människor något att de får vänta på honom. Säger man till och förklarar att det inte är okej att låta en vänta så, så får man oftast ett arrogant svar tillbaka som; "det är ju ert problem om ni väntar kvar. Jag hade massa saker att göra, nu är jag ju här så vad spelar det för roll". 

    - Kan inte ta kritik/pikar, men ger gärna det till andra. Gillar att påpeka andras svagheter/misslyckanden, samt att säga rakt ut hur han tycker och tänker, men kan inte ta det själv. Har aldrig haft några problem att dra igång konversationer om min fästmans ex mitt framför mig, eller fråga personliga frågor inför människor man inte känner så väl. (Ex, frågar "Hur går det med barn då, är det något på gång?" och ställa en mot väggen i ett opassande sammanhang. Jag anser att denna fråga i det sammanhanget är opassande och privat".) Kan inte ta pikar. Säger man "nej, nu börjar det bli sent och jag ska upp tidigt imorgon så jag tänker runda av" så förstår han inte alls. Eller bryr sig inte, vad vet jag.

    - Ingen empati/sympati. Bryr sig inte om andra. Hittar ofta flickvänner som betalar för honom, så som bensin, mat osv. Men bryr sig inte om dom egentligen, kan ha flera samtidigt men säger själv att han "inte ser dom som flickvänner, utan de är bara kompisar", men jag vet att tjejerna själva inte ser det så.. Utnyttjar gärna folk på detta sätt, inkl sin familj. Kommer gärna och "blir bjuden på middag", och sover sedan över. För att sen bli bjuden på både frukost och lunch, och helst middag igen, innan man eventuellt börjar tänka på att åka hem. Pikar fungerar inte, och min sambo vill helst inte konfrontera honom, vill inte ha bråk. Sover han över så är det vår skyldighet att hålla med mat och snacks, annars blir han grinig som ett litet barn. 

    Om vi går upp kl 9 och sätter igång teven kl 10 så kan han ropa "kan man inte få sova på det här stället, det är ett jävla liv." Han sover nämligen till kl 14 helst och säger sen att han har svårt att sova på nätterna så då ska vi anpassa oss efter det och vara tysta tills kl 14. En gång skaffade han en hund (som vi lyckades omplacera, tack gode gud). Den tog han med sig hit när han sov över. Hunden fick anpassa sig efter hans sovvanor (vilket är svårt för en valp) så jag tog ut hunden tidigt när vi vaknade, jag tänkte på hundens bästa. När han sen kliver upp runt 13 så säger min fästman; "vad bra va att ***** har varit ute med din hund. Hon hann bara kissa en gång inne". Då får man till svar " Jaha, okej. Men varför släppte ni inte ut henne tidigare då, så hade hon inte kissat inne?".

    - Paranoid. Framförallt ekonomiskt. Tror att alla vill lura honom på pengar. Anklagar en därför gärna för att ha tagit pengar, eller så hittar han på "utlägg" han haft som kan kvitta de pengar han lånat från andra. Om vi stannar på vägen och köper något till honom som han sen ska betala tillbaka för så vill han se kvittot, det får inte vara så att vi försöker lura honom. Så kostade något 129 kr så är det den summan han betalar tillbaka. Inte 150 som en annan hade gjort, för besväret typ..

    Vill gärna åka snålskjuts. Ska vi någonstans så kan han "lika gärna åka med oss för då ska vi ändå åka och han behöver inte bekosta det själv". Inte en tanke på att dela på bensinen. Bestämmer vi oss för att vi inte hinner åka så blir han förbannad, för då får han inte åka gratis. Då stannar han hemma istället och säger att det var vårt fel att han inte kom iväg.

    Vill inte berätta om "affärsidéer" han har, för då tror han att hans bror ska sno hans idé, för den är så himla bra. (Det ska tilläggas att min fästman inte gjort annat än att försöka hjälpa sin bror med allt, aldrig någonsin försökt ljuga eller lura honom på något sätt.

    Jag anar också att han är avundsjuk på min fästman, för han klankar gärna ner på honom, samtidigt som han på lite konstiga sätt försöker göra likadant som honom.

    Är det bara jag eller är detta lite sjukligt? Eller är han bara omogen? Kan det vara ren narcissism eller kan det vara typ add-diagnos?

    Till detta vill jag tillägga att deras mamma gick bort när dom var relativt unga och sedan dess så har min fästman försökt ta hand om sin bror, som en extra pappa. Han tycker synd om sin bror, därför vill han inte att jag ska konfrontera honom, utan låter han istället hållas. Jag har väldigt jobbigt med allt detta, då jag är en person som säger vad jag tycker, istället för att vara tyst. Jag förstår att det inte har varit enkelt för någon av dom, men menar på att det kan inte vara så att man ska tillåta att han beter sig hur som helst. Jag hjälper honom gärna, men han måste väl förstå någon gång att, behandlar man andra människor som skit så kan man inte förvänta sig att bli behandlad som en kund tillbaka?

    Snälla, någon som har erfarenhet av något likande?
    (Förlåt för att inlägget blev långt iallafall)

  • Svar på tråden Narcissist? Hur sätta gränser..
  • Anonym (idmg)

    Varför tror du att det är just add? Jag tycker mer det låter som psykopati/narcissism/omognad.

    Och jag fattar inte, bor han hemma hos er eller bor din bror fortfarande "hemma"? Eftersom han började skrika på er om det här med teven. Sen är det ju viktigt hur din fästman ser på det här också?

  • Anonym (HarFåttNog)
    Anonym (idmg) skrev 2015-01-02 11:12:25 följande:

    Varför tror du att det är just add? Jag tycker mer det låter som psykopati/narcissism/omognad.

    Och jag fattar inte, bor han hemma hos er eller bor din bror fortfarande "hemma"? Eftersom han började skrika på er om det här med teven. Sen är det ju viktigt hur din fästman ser på det här också?


    Jag är lekman så jag har bara kollat på de beteenden han uppvisar och för mitt eget lugn försöker få det att stämma med något. Vill veta hur jag ska bemöta det. Inte meningen att ställa någon diagnos själv eller förolämpa någon.

    Han har egenlägenhet men när han kommer över för att umgås så blir han kvar, möjligtvis pga han annars saknar sällskap. Han vill liksom inte åka hem.

    Min fästman förstår att det är ohållbart och har sagt ifrån några gånger men sedan mjuknar han och har svårt att stå kvar vid sitt ord. Han säger att han tycker synd om honom för att han blir ensam, medan jag å andra sidan tycker att det är brodern själv som gör sig ensam genom att stöta bort de människor som faktiskt bryr sig..
  • Anonym (HarFåttNog)
    Anonym (HarFåttNog) skrev 2015-01-02 12:02:25 följande:

    Jag är lekman så jag har bara kollat på de beteenden han uppvisar och för mitt eget lugn försöker få det att stämma med något. Vill veta hur jag ska bemöta det. Inte meningen att ställa någon diagnos själv eller förolämpa någon.

    Han har egenlägenhet men när han kommer över för att umgås så blir han kvar, möjligtvis pga han annars saknar sällskap. Han vill liksom inte åka hem.

    Min fästman förstår att det är ohållbart och har sagt ifrån några gånger men sedan mjuknar han och har svårt att stå kvar vid sitt ord. Han säger att han tycker synd om honom för att han blir ensam, medan jag å andra sidan tycker att det är brodern själv som gör sig ensam genom att stöta bort de människor som faktiskt bryr sig..


    Ps, inte min bror utan min fästmans. Hade det varit min bror så hade han blivit tillsagd på skarpen för länge sen..
  • Anonym (mm)

    Jag har en bekant som är likadan, har slutat umgås med honom.

  • balrog88

    Det går inte att vara "mjuk" eller diplomatisk med någon som din fästmans bror. Ger man dem lillfingret, tar de hela handen. Ni ska alltså genast sluta ställa upp på honom i vått och torrt. Ni ska sätta knivskarpa gränser för umgänge. Ni ska aldrig låna ut pengar. Aldrig låta honom åka snålskjuts osv. Han kommer bara att fortsätta utnyttja er. Han gör det för att han kan göra det, för att din fästman aldrig säger ifrån på riktigt.

    Börja med att prata med din fästman. Har ni gemensam ekonomi? Då är det extra viktigt att ni diskuterar var gränserna ska gå. Vill han fortsätta hålla sin bror under armarna och visst, men DU ska inte behöva drabbas av det, varken ekonomiskt eller på andra sätt.

    Slutar ni ställa upp för honom eller ursäkta hans beteende, lär han hitta någon annan att sko sig på. Dessa människor är nämligen skickliga på att leta upp "lätta offer". Det finns många dumsnälla människor tyvärr. Men min gissning är också att hans många "flickvänner" bara vill vara snälla och kastar ut honom när de märker att de blir utnyttjade. Därför går han säkert från förhållande till förhållande, samt har flera "på G" för att gardera sig så fort någon tröttnar. Det behöver alltså inte bara handla om att han själv är ombytlig.

    Men din bror har blodsband och känner därtill samvetsplikt mot honom. Det är alltså betydligt lättare att utnyttja er än tillfälliga flickvänner eller "kompisar". Din bror kan inte bara bryta kontakten, vilket vänner, flickvänner eller bekanta kan. Självklart kan man säga upp kontakten även med otrevliga släktingar, vilket många också gör. Men det brukar vara betydligt svårare att göra det. Pliktkänslan är stark, särskilt om din fästman fortfarande känner att han har något slags ansvar för sin bror. Tyvärr kan brorsan utnyttja detta till max om du inte sätter stopp och drar i bromsen. 

  • Anonym (HarFåttNog)
    balrog88 skrev 2015-01-02 12:27:17 följande:

    Det går inte att vara "mjuk" eller diplomatisk med någon som din fästmans bror. Ger man dem lillfingret, tar de hela handen. Ni ska alltså genast sluta ställa upp på honom i vått och torrt. Ni ska sätta knivskarpa gränser för umgänge. Ni ska aldrig låna ut pengar. Aldrig låta honom åka snålskjuts osv. Han kommer bara att fortsätta utnyttja er. Han gör det för att han kan göra det, för att din fästman aldrig säger ifrån på riktigt.

    Börja med att prata med din fästman. Har ni gemensam ekonomi? Då är det extra viktigt att ni diskuterar var gränserna ska gå. Vill han fortsätta hålla sin bror under armarna och visst, men DU ska inte behöva drabbas av det, varken ekonomiskt eller på andra sätt.

    Slutar ni ställa upp för honom eller ursäkta hans beteende, lär han hitta någon annan att sko sig på. Dessa människor är nämligen skickliga på att leta upp "lätta offer". Det finns många dumsnälla människor tyvärr. Men min gissning är också att hans många "flickvänner" bara vill vara snälla och kastar ut honom när de märker att de blir utnyttjade. Därför går han säkert från förhållande till förhållande, samt har flera "på G" för att gardera sig så fort någon tröttnar. Det behöver alltså inte bara handla om att han själv är ombytlig.

    Men din bror har blodsband och känner därtill samvetsplikt mot honom. Det är alltså betydligt lättare att utnyttja er än tillfälliga flickvänner eller "kompisar". Din bror kan inte bara bryta kontakten, vilket vänner, flickvänner eller bekanta kan. Självklart kan man säga upp kontakten även med otrevliga släktingar, vilket många också gör. Men det brukar vara betydligt svårare att göra det. Pliktkänslan är stark, särskilt om din fästman fortfarande känner att han har något slags ansvar för sin bror. Tyvärr kan brorsan utnyttja detta till max om du inte sätter stopp och drar i bromsen. 


    Tack så mycket för ditt svar! Det förstärker verkligen det jag redan känner. Jag har bett om ursäkt till min fästman för att jag ibland är klumpig i hur jag uttrycker mig. Jag har tröttnat så mycket att varje gång han frågar om hans bror (och ev ny flickvän) kan komma förbi så är mitt automatiska svar "och varför i helvette då?!". Jag vet att det inte är ett passande sätt att svara då jag bara förstärker hans instinkter att skydda sin bror. Jag ska prata med min fästman och förklara för honom att detta inte är hållbart. Vi väntar själva även smått och då känner jag att jag har rätt att dra i handbromsen då detta beteende inte är hållbart - synnerligen inte med ett spädbarn i hemmet.

    Jag önskar självklart att jag kunde hjälpa på något sätt, men känner att jag knappast har motivation eller kunskap till att hjälpa. Eller?
  • Anonym (idmg)
    Anonym (HarFåttNog) skrev 2015-01-02 12:02:25 följande:
    Jag är lekman så jag har bara kollat på de beteenden han uppvisar och för mitt eget lugn försöker få det att stämma med något. Vill veta hur jag ska bemöta det. Inte meningen att ställa någon diagnos själv eller förolämpa någon.

    Han har egenlägenhet men när han kommer över för att umgås så blir han kvar, möjligtvis pga han annars saknar sällskap. Han vill liksom inte åka hem.

    Min fästman förstår att det är ohållbart och har sagt ifrån några gånger men sedan mjuknar han och har svårt att stå kvar vid sitt ord. Han säger att han tycker synd om honom för att han blir ensam, medan jag å andra sidan tycker att det är brodern själv som gör sig ensam genom att stöta bort de människor som faktiskt bryr sig..
    Bra att du ska prata med fästmannen, som inte verkar se skogen för alla träd. Han måste förstå att han inte kan fortsätta hålla sin bror under armarna på detta sätt, på bekostnad av dig (er).

    När han besöker er o blir kvar över natten kan jag tänka mig att det även är för att få gratis mat, tyvärr. Med tanke på hur han är.

    Håller även med Balrog88 ovan, såna som den där brodern ska verkligen inte få nånting gratis!
  • ica
    Anonym (mm) skrev 2015-01-02 12:10:45 följande:

    Jag har en bekant som är likadan, har slutat umgås med honom.


    Är det en riktig narcissist så tror jag att det är den sunda gränsen.
  • Anonym (Bryt)
    Anonym (mm) skrev 2015-01-02 12:10:45 följande:

    Jag har en bekant som är likadan, har slutat umgås med honom.


    Om det är som du beskriver, bryt så mycket du kan.
Svar på tråden Narcissist? Hur sätta gränser..