• Äldre 2 Jan 12:21
    2409 visningar
    15 svar
    15
    2409

    Söker tips på bra sällskapsspel =)

    Jag har ganska nyligen fått upp ett intresse för att spela lite mer "avancerade"/"moderna" sällskapsspel och vill gärna ha tips från er på bra spel. Gärna samarbetsspel, spel med roliga/knasiga inslag och/eller strategispel. =)

    Här är några av mina favoritspel, som tips till er andra och för att visa lite vilka slags spel jag gillar:


    Agricola


    Camel Cup


    Citadels


    Dominion


    Mice & Mystics

    Munchkin


    Pandemia/Pandemic


    Ryktet går


    Ticket to Ride Europe


    Tsuro


    Wildlife

  • Svar på tråden Söker tips på bra sällskapsspel =)
  • Äldre 2 Jan 12:39
    #1

    Bohnanza

    Cranium

  • Äldre 2 Jan 12:48
    #2

    Puerto Rico skulle du nog gilla i så fall!

  • Äldre 9 Jan 02:56
    #3
    +1

    Hej Tilja :)


    Jag och min man kör ofta Karma Sutra, mycket roligt och lärorikt!

  • Äldre 9 Jan 03:37
    #4

    Gå in och titta på någon hemsida inriktad på spel? Kan man ju välja kategorier och bläddra.. har hittat massor jag vill ha :)

  • Äldre 9 Jan 08:34
    #5

    Tack för tipsen hittills! Kom gärna med fler =)


    giftgrodan skrev 2015-01-02 12:48:32 följande:

    Puerto Rico skulle du nog gilla i så fall!


    Har kollat upp detta lite och det verkar intressant, liknande Agricola och Citadels kanske? =)
    Vintergatan skrev 2015-01-09 03:37:58 följande:

    Gå in och titta på någon hemsida inriktad på spel? Kan man ju välja kategorier och bläddra.. har hittat massor jag vill ha :)


    Det har jag gjort, men alla sidor har inte alla spel och ibland kan man missa nåt man egentligen hade gillat (tex Puerto Rico som nämndes i denna tråden), det är därför jag vill ha tips utifrån de spel jag redan vet att jag gillar
  • Äldre 9 Jan 10:15
    #6

    Alla jag känner som gillar munchkin gillar också spelet chezz geek även om de inte har så stort samband kanske. Ja förutom att det är ett kortspel också och gjort av samma snubbe/företag. Jag vet inte om man måste ha en fot i lite (data)nerd-kultur för att tycka att det är roligt dock. :)

  • LottaF
    Äldre 9 Jan 10:21
    #7

    Triominus och rummikub gillas här hemma. Osäker på stavningen

  • LottaF
    Äldre 9 Jan 10:21
    #8

    Triominus och rummikub gillas här hemma. Osäker på stavningen

  • LottaF
    Äldre 9 Jan 10:21
    #9

    Triominus och rummikub gillas här hemma. Osäker på stavningen

  • Äldre 9 Jan 16:58
    #10

    Några som spelas hemma hos oss och vänner som inte redan nämnts är:
    Tokaido
    Dominion
    RoboRally
    Smash Up
    Arkham Horror

    Vill du ha inspiration tycker jag "Tabletop"; Youtube serie med Wil Wheaton som är inne på 3:e säsongen, är bra. Man får en uppfattning om man skulle gilla spelet ifråga och flera av avsnitten är underhållande och med roliga gäster.

  • Äldre 16 Jan 08:44
    #11
    tabletop skrev 2015-01-09 16:58:06 följande:

    Några som spelas hemma hos oss och vänner som inte redan nämnts är:
    Tokaido
    Dominion
    RoboRally
    Smash Up
    Arkham Horror

    Vill du ha inspiration tycker jag "Tabletop"; Youtube serie med Wil Wheaton som är inne på 3:e säsongen, är bra. Man får en uppfattning om man skulle gilla spelet ifråga och flera av avsnitten är underhållande och med roliga gäster.


    Deviant skrev 2015-01-09 10:15:35 följande:

    Alla jag känner som gillar munchkin gillar också spelet chezz geek även om de inte har så stort samband kanske. Ja förutom att det är ett kortspel också och gjort av samma snubbe/företag. Jag vet inte om man måste ha en fot i lite (data)nerd-kultur för att tycka att det är roligt dock. :)


    Tack för tipsen! Det är precis den här typen av spel jag gillar (har dock redan Dominion och RoboRally, och resterande förutom Smash Up har en kompis som jag brukar spela med, men de är som sagt bra spel).

    Smash Up har jag dock beställt nu, och om jag gillar det kanske jag till och med köper expansionen som tydligen kommer ut i mars. =) Tabletop, har du provat någon av expansionerna?

  • Äldre 25 Apr 23:23
    #12

    Jag tror du skulle gilla Small World (samma utvecklare som Ticket to Ride). Brädspel där du utvidgar ditt territorium med ett av flera olika typer fantasyinspirerade folkslag som har olika egenskaper och färdigheter. Under spelets gång blir de försvagade så du måste byta i rätt tid. Färdigheterna varieras från omgång till omgång vilket ger en bra variation

    spelskap.se/smallworld

    Power Grid är också riktigt bra. Här köper du in kraftverk på auktion och driver dem med olika kraftkällor för att tjäna pengar och expandera ditt nätverk. Riktigt bra balans i spelet där tidigare val, tillgång och efterfrågan på olika kraftkällor verkligen påverkar spelet som förändras hela tiden vilket gör att man hela tiden får se över sin strategi och vara beredd att ta nya beslut.

    spelskap.se/power_grid

    Det finns även i en ny deluxeutgåva med lite mer tillbehör och man kan även köpa till expansionen "Robots" som gör det roligare att spela om man vid något tillfälle bara är två som spelar


    brädspel, sällskapsspel, spel
  • Äldre 8 Jul 00:05
    #13

    Några förslag på strategispel:


    * Stratego


    * Portobello Market


    * Risk


    * Ravensburger Labyrinth


    Samarbete/lagspel:


    * Sequence


    Scrapbooking, korttillverkning och pyssel: www.instila.se
  • Äldre 8 Jul 00:13
    #14

    Mitt absoluta favoritspel är agricola.

    Men andra som ligger högt upp är race for the galaxy, innovation, puerto rico,

  • Äldre 8 Jul 00:57
    #15

    Många av mina favoriter finns med där. Settlers och 7 wonders är två spel jag gillar. Det som är bra med 7w är att alla tänker samtidigt så det tar inte längre tid även om man är många.

  • Äldre 8 Jul 00:57
    #15

    Många av mina favoriter finns med där. Settlers och 7 wonders är två spel jag gillar. Det som är bra med 7w är att alla tänker samtidigt så det tar inte längre tid även om man är många.

Svar på tråden Söker tips på bra sällskapsspel =)