• Melln

    gråter och deppar

    Jag och min sambo har i 4 år försökt få barn. Månad efter månad kommer besvikelsen att ingenting har hänt.

    Sist vi träffa vår läkare så sa han att vi hade ett försök till på naturlig väg. Men va tror ni, mensen kom som vanligt. Jag bröt ihop fullständigt över sorgen att vi inte kan skapa barn på naturlig väg. Det är inget fel på nån av oss. (Oförklarligt barnlösa.).

    Nu har vi ivf me allt vad det innebär inbokad och jag är jätterädd!

    Vet inte mycket om Ivf och det lilla jag hört skrämmer mig.

    Sen är det tydligen inte ens säkert att det fungerar ?

    Snälla ge mig lite ljus och vägledning till en ledsen och förvirrad tjej? ????

  • Svar på tråden gråter och deppar
  • Jag är bara jag

    Efter 4 år är det verkligen dags för IVF för det ökar chansen väldigt mycket! Det är inget att vara rädd för,var glad istället att nåt äntligen händer. Glad  Det funkar för 22% på ett försök och annars fortsätter man bara. Vid IVF upptäcker man ofta vad felet till infertiliteten är dessutom. Det kan vara dåliga ägg,hårda äggskal,fragmenterade ägg eller nåt annat.

    Lycka till! {#emotions_dlg.flower}

  • Tess1984

    Ville bara skicka dig lite styrka och hopp.

    Själv har jag och min kille också försökt få barn ett tag, har varit gravida 2 gånger men de har slutat i missfall..

    Ge inte upp, min bästa vän kämpade också i flera år på naturlig väg men när de sen fick IVF tog det sig direkt, nu har de nyss fått sitt andra barn via IVF...

    Jag har själv börjat på yoga och mediterar flera dagar i veckan, för en tids sen provade jag på zonterapi som fått min mens mer regelbunden och jag känner inte av min PMS lika mycket mer.

    Lycka till, hoppas att ni snart har er bebis i famnen.

  • ser91

    Hej! Jag och min sambo fick barn nu i november genom ivf efter att ha försökt sedan februari 2010. Vi var oförklarligt barnlösa. Vi sökte hjälp hösten 2011 och gjorde första ivf-försöket hösten 2012, efter att ha provat pergotime-tabletter ett par cykler utan resultat.

    Vi lyckades på tredje ivf-försöket. Vid första ivf-försöket fick vi ut 6 ägg - inget befruktades. Vid andra ivf-försöket (våren 2013) fick vi ut 9 ägg - ett befruktades men stannade av i celldelningen och kunde därför ej återföras. Vid tredje ivf-försöket i (januari 2014) fick vi ut 18 ägg, 14 befruktades och 11 klarade sig genom celldelningen. Ett återfördes och 10 frystes ner. Tredje försöket resulterade alltså i graviditet och en dotter :)

    Tycker inte du ska vara rädd. Självklart är det jobbigt och tungt att genomgå ivf, men vad det förhoppningsvis resulterar i är ju underbart. Man glömmer snabbt allt negativt som varit. Vet känslan du har och förmodligen allt du kommer känna framöver. Jag kan svara på hur jag upplevt ivf-resan, om du vill fråga mig något.

  • Melln

    Tack snälla ni som kommenterar {#emotions_dlg.flower}

    Om ni vill så får ni gärna berätta om hur det var för er! Jag vet som sagt ingenting om Ivf så vet inte alls vad jag har att förvänta mig.

    Är så rädd att behöva gå igenom allt och att det inte ska fungera Gråter

  • Limaliie

    Hej hej jag tänker ge dig lite hopp!


    Vi försökte dock inte i 4 år utan 2 år innan vi gick vidare med IVF. Hade gjort utredning som visade på att allt var normalt och borde fungera.

    I november-13 gjorde vi vårt första försök och fick ut ett enda ägg! Gissa hur vi kände oss då? Dels hade de gett oss låg dos då de trodde jag skulle få många blåsor (så fel de hade) och dels fick de bara ut ett ur typ 6 blåsor. Jag gissar på att felet ligger här att vi inte blev gravida och det var inget som syntes i utredningen. Dock hade jag bra äggreserv så jag vet inte jag vad jag ska tro.Hur som, av detta lilla enda ägg blev det en dotter BabyHjärta Hon är vårt mirakel och ligger nu här på lekmattan bredvid mig och leker, hon är 5 månader den 6:e

    IVF var jobbigt att gå igenom MEN det är såå värt det och på 3 försök är chansen rätt stor att ni blir gravida. Ge inte upp! Solig

  • Limaliie

    Sen, fråga på vad du undrar om IVF så kan vi som gått igenom svara finns två protokoller iallafall, antingen långa eller korta.

    Långa börjar du med nässpray och nedreglerar kroppen, sen börjar du med sprutor.

    På korta börjar du med sprutor direkt och lägger till en spruta efter några dagar som förhindrar ägglossningen.

    Jag gjorde korta

  • ser91

    Jag fick långa protokollet alla 3 försöken, läkaren avgör vad som bör passa dig bäst.

    Långa protokollet innebär: Nässpray i 3-4 veckor, sen sprutor (som man tar själv i magen med en speciell "penna", ungefär som många diabetespatienter tar insulin) i 10-11 dagar och sen en ägglossningsspruta (som är lite bökigare då den injektionen ej görs med vanliga "pennan", utan med en vanlig spruta. Samt så måste man blanda medicinen till denna).

    Första försöket kan man mer se som ett test än ett egentligt försök. Vilken dos med medicin som passar just dig bäst, kan läkarna inte med säkerhet veta. Därför får de testa sig fram lite. Lyckas man redan på första försöket så är det så klart underbart bra, men de flesta lyckas på andra eller tredje försöket.

    I mitt fall startade första försöket som sat med nässpray. Sen injektioner av puregon 150 enheter. Efter några dagar med injektioner får man åka på blodprov för att kontrollera hormonvärdena, vilket i mitt fall då var låga. Fick då öka till 225 enheter de sista dagarna (resulterade i 6 ägg). I slutet av behandlingen görs ett vaginalt ultraljud för att bedömma storleken på äggblåsorna och i mitt landsting kontaktar kliniken då uppsala reproduktionscenter för bedömning om när äggplockning kommer ske, samt viken dag och vilket klockslag som ägglossningssprutan ska tas (vilket är noga).

    Vårt andra försök hade jag 225 enheter puregon hela vägen (resulterade i 9 ägg).

    När inga ägg befruktas så räknas inte försöket som ett "riktigt" försök. Dock gör läkarna en bedömning om det är värt att fortsätta om mqn inte får befuktade ägg. Vi fick alltså inga befruktade varken första eller andra försöket (hade alltså 3 landstingsbetalda försök kvar inför vårt tredje). Inför vårt tredje sa läkaren att de ej skulle bevilja fler landstingsbetalda försök om vi återigen knte skulle få befruktade ägg.

    Nu blev det ju ett underbart resultat :) använde 225 enheter puregon, men fick sänka till 125 efter blodprovet och sedan ned till 100 efter ultraljudet. Detta då man kan bli sk överstimulerad och bli väldigt sjuk av det). Resulterade alltså i 18 ägg.

    Varje behandlingstillfälle kan alltså vara väldigt olika resultatmässigt och även när det gäller biverkningar, trots samma medicinering.

    Jag började äta multikvinna och antioxidanter en tid innan sista försöket. Kanske gjorde det skillnad för min del. Detta blev ett långt inlägg, men är däkert många tankar och frågor som snurrar hos dig just nu. Så tänkte beskrivsa så gott jag kan :) fråga gärna på. Tycker att det är givande att kunna besvara de frågor jag själv hade tidigare.

  • noctura

    Nu kanske du redan har börjat din resa med IVF men jag kan berätta vad jag hittills har upplevt.


    Jag och min man har försökt att få barn i 3 år utan resultat och efter utredning finner dem inget fel. Jag började med nässpray i mitten av december som jag tar morgon och kväll. Oroa dig inte för biverkningar för det är inte säkert att du kommer att få några. Jag har klarat mig utmärkt!


    Nu ha jag tagit sprutor i 7 dagar och om några dagar ska jag på undersökning för att se hur det ser ut. Sedan är det dags för äggplockning någon gång nästa vecka. Jag funderar inte så mycket på det hela utan jag ser det som en process som skall göras. Sedan ser jag det som en bonus om embryot tar sig vid första insättningen. Du ska se att allt kommer att gå riktigt bra! :)

  • stajlish

    Hej! Tänkte skriva till dig med det gick inte för att du hade privat sida. Skriv meddelande till mig!
    /M

  • Limaliie
    MMoa skrev 2015-01-28 23:46:03 följande:

    Hej, hur gammal är du? Om du är under 40 så har du jättestor chans. Kolla på denna länk. Här finns många som ha varit i värre situation än dig men ändå fått sitt barn. chinesemedicalcenter.se/page_se/patientfall.html


    Inte alls reklam eller så! *suck* sidan ser ju så oseriös ut som den bara kan bli.


Svar på tråden gråter och deppar