• Äldre 2 Jan 23:22
    5465 visningar
    4 svar
    4
    5465

    Mat till Mysksköldpadda

    Vi har en liten mysksköldpadda på ca 3år som när vi flyttade fick ett mindre akvarium=svårare att hålla rent
    Men har ingen aning hur mkt mat dom behöver?
    Ju mer mat man ger ju skitigare blir de ju i akvariumet så vill ge så lite som möjligt.

    Han får mat i pelletsform och brukar ge ca 3-4st varje dag men kanske är på tok för mkt?

  • Svar på tråden Mat till Mysksköldpadda
  • Äldre 2 Jan 23:33
    #1

    Men du kan ju inte svälta den bara för att få renare i akvariet

    Köp ett större akvarium.

  • Äldre 2 Jan 23:42
    #2

    Jag tänker undvika att ge bannor kring att hålla djur man saknar kunskaper kring, men vill ändå råda dig att ta reda på mer om din sköldpadda, dennes foderbehov och också ta reda på om ditt nya mindre akvarium uppfyller minimimåtten i L80.

    Beroende på hur sköldpaddan reagerar på att bli lyft så är bästa sättet att undvika bajs och foderrester i akvariet att mata i en separat behållare, och ha ätbara växter i akvariet som kan fungera som bakfylla under resten av dygnet. På repti.net kan du få tips och råd från folk som kan dessa djur betydligt bättre än jag.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Äldre 2 Jan 23:42
    #2

    Jag tänker undvika att ge bannor kring att hålla djur man saknar kunskaper kring, men vill ändå råda dig att ta reda på mer om din sköldpadda, dennes foderbehov och också ta reda på om ditt nya mindre akvarium uppfyller minimimåtten i L80.

    Beroende på hur sköldpaddan reagerar på att bli lyft så är bästa sättet att undvika bajs och foderrester i akvariet att mata i en separat behållare, och ha ätbara växter i akvariet som kan fungera som bakfylla under resten av dygnet. På repti.net kan du få tips och råd från folk som kan dessa djur betydligt bättre än jag.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Äldre 5 Jan 22:40
    #3

    Vi fick denna sköldpadda och dom sa inte vilken ras de var
    Såklart vi inte ska välta den!
    Frågade på djuraffären om råd men dom sa att vi skulle googla men hittar inte så mkt :/ 
    Vill veta om han ska ha mat varje dag och hur mkt bara.
    Är ju onödigt om man ger tex 3pellets/dag och dom bara behöver ha mt var tredje dag

  • Äldre 1 Jun 17:54
    #4

    Men ta ut sköldpaddan och lägg den i en stor plastbalja när den får mat. Så kan du mata din sköldpadda mätt. 
    Men det vore bra om du kunde artbestämma din padda för att ta reda på korrekt skötselråd? Finns massor av bra reptilforum, mitt tips är att ladda upp en bild och få den artbestämd så att du kan ta reda på korrekt skötselråd.. 

Svar på tråden Mat till Mysksköldpadda