• Inorr02

    5 år i mellan

    Är det nån här som har 5 år i mellan era barn ?

    om allt går som de ska blir det 5 år mellan vår dotter och den lilla i magen.

    hur har funkat för äldre barnet med den åldersskillnad ?
    har ni tyckt att de var att ha 5 år mellan ?

  • Svar på tråden 5 år i mellan
  • HWikström

    Jag har 6 år mellan mina döttrar. Det har funkat hur bra som helst. Den äldsta fick vara ensambarn i 6 år och skämdes bort med kärlek. Sen när nr 2 kom började hon i förskoleklass och hade fullt upp där med en massa kompisar så då "krävde" hon inte lika mycket av oss och då kunde vi fokusera på den yngsta. 

    Misstolka mig inte, det handlade ju så klart inte om att "överge" eller sluta se och vara med vår äldsta men per automatik fick hon andra intressen och behov än oss föräldrar. 

  • 880215

    Mellan mig och min bro rör det 4 år och 10,5 månader. ;)

    Vi har haft stor glädje av varann. Jag tycker det är bättre med fem år, eller mer, mellan barnen, än 1, 2 och 3 år.

  • 880215
    Inorr02 skrev 2015-01-03 18:13:50 följande:

    låter bra 


    "bro rör" = "bror är".

    Tack iPaden för att du får mig att framstå som helt tappad.
  • Inorr02
    880215 skrev 2015-01-03 18:22:58 följande:
    "bro rör" = "bror är".

    Tack iPaden för att du får mig att framstå som helt tappad.
    va ??? fattar inte vad du menar
  • 880215
    Inorr02 skrev 2015-01-03 18:24:27 följande:

    va ??? fattar inte vad du menar


    Läs mitt första inlägg.
  • malintherese01

    Hej! 
    Jag är gravid nu, och min dotter är 8 år. (blir 9 i November) och jag oroar mig också för att det är ett för stort "glapp" mellan dom... 

    5 år mellan hade jag tyckt va ganska perfekt ;) 

  • HWikström

    Vi berättade när magen började synas för det kändes mest naturligt, annars blir det lite abstrakt för barnet, tyckte vi. 

    Men vår dotter visste iof att vi jobbade på ett syskon så hon gick och väntade på det. 

  • Penguine

    Vi kommer att ha nästan 5 år mellan våra barn, den lille kommer nu i början av februari. Är lite orolig att hon blivit för "bortskämd" med att bara vara själv och att det kommer bli problem med avundsjuka. Men hon visar otroligt mycke kärlek för hennes syskon redan nu och har längtat länge efter ett syskon så jag hoppas det går bra.

  • Inorr02
    Penguine skrev 2015-01-13 09:36:42 följande:

    Vi kommer att ha nästan 5 år mellan våra barn, den lille kommer nu i början av februari. Är lite orolig att hon blivit för "bortskämd" med att bara vara själv och att det kommer bli problem med avundsjuka. Men hon visar otroligt mycke kärlek för hennes syskon redan nu och har längtat länge efter ett syskon så jag hoppas det går bra.


    känner lite samma är rädd hon ska bli svartsjuka och känna sig bortvald när den lilla behöver mycket omvårdnad. men hon har tjatat länge om att hon vill bli stora syster. Vi har haft svårt att bli gravid en andra gång men nu är det äntligen på gång en liten
  • Smulu

    Jag kommer ha ganska precis 7 år mellan stora syster och lillasyskonet.

    Hon kommer hämtas innan mellanmålet på skolan och jag har lovat att hon får ta med en kompis hem en gång i veckan när bebisen är född :)

    Hon har vetat ända sedan jag plussade att hon ska få ett syskon och även visat ultraljudsbilden för kompisarna på skolan :)

  • Fenneka

    Fem år exakt mellan mina och det har gått bra.  Båda är flickor.  Nu är äldsta snart tonåring och den yngre fortfarande ett barn, och det märks.  Tålamodet för lilla syrran är litet, men stort för andra små barn.  Det är nog en fas. 

    Lillasyster vill uppnå samma nivå som storasyster nu.  Dvs läsa som en person fem år äldre, eller klara av samma saker i andra områden.  Hon har blivit duktig av det, men i nivå med syrran blir det ju aldrig.

    Men de älskar varandra och det går jätte bra 95% av tiden.

  • PF2

    Vad skönt att höra att det verkar funka. Om allt går bra så kommer vår lilla tjej bli 5 ungefär när nr 2 kommer. När vi frågat henne om hon vill ha syskon har hon svarat, varför? ni har ju mig det räcker bra ????. Min sambo är övertygad att hon kommer att bli glad, det tror väl jag med men lite orolig är jag, hoppas på det bästa. ????

  • Maxin

    Vi kommer också att 5 år mellan våra. Hon har länge väntat på syskon och frågat om inte mamma har en bebis i magen (i sommras). Så när i på julafton gav henne att bli storasyster/storebror frågade hon " är det på riktigt" Glad Är förståss lite nervös för hur det blir med avundsjuka och så, då hon haft 5år ensam eller hur man säger...

  • kluster

    Vår son fyller 5 år i sommar, samtidigt som bebis anländer. Han var inte stormförtjust i början över syskon men nu tycker han det är spännande med magen som växer.

Svar på tråden 5 år i mellan