• vargaa

    Valp 2015 - vi som vill/ska/har skaffat valp i år

    Är det fler som planerar att skaffa valp i år? Berätta om er själva och era hundplaner, du kanske redan hunnit få hem din valp?

    Vi har en hund idag, vår andra gick bort i höstas. Vi tittar lite efter en ny om det dyker upp nån som passar. Isf blir det en hane, troligen blandras, gärna vallhundsraser. Vår nuv hund är en bc-blandis, 2 år, hane.

    Jag har hittat en kull som känns intressant och om 3 veckor ska vi åka dit och titta. :)


    Mamma till Elise och Vilgot - www.vargaaa.blogspot.com
  • Svar på tråden Valp 2015 - vi som vill/ska/har skaffat valp i år
  • Ebbagr

    DJag ska ta en hundvalp till sommaren då jag studerar och har mer tid då. Ska troligen ha en papillon, men det kan bli ändringar. Kan hända att det blir en papillon/Chiahua. Jag vill jobba med hundar i framtiden så det är en dröm för mig att få min egna hund. Denna hund kommer kosta mig alla mina pengar men hen kommer vara värd vartenda öre! jag är jätte taggad men ändå rädd, för att misslyckas, vet att jag kommer klara det dock. många är ganska negativa till att jag ska skaffa hund vilket jag inte förstår. Detta är ju det jag brinner för, jag älskar djur speciellt hundar och nu får jag chansen att skaffa en egen. Jag är i alla fall överlycklig och längtar! :D

  • vargaa
    Ebbagr skrev 2015-01-07 21:42:28 följande:

    DJag ska ta en hundvalp till sommaren då jag studerar och har mer tid då. Ska troligen ha en papillon, men det kan bli ändringar. Kan hända att det blir en papillon/Chiahua. Jag vill jobba med hundar i framtiden så det är en dröm för mig att få min egna hund. Denna hund kommer kosta mig alla mina pengar men hen kommer vara värd vartenda öre! jag är jätte taggad men ändå rädd, för att misslyckas, vet att jag kommer klara det dock. många är ganska negativa till att jag ska skaffa hund vilket jag inte förstår. Detta är ju det jag brinner för, jag älskar djur speciellt hundar och nu får jag chansen att skaffa en egen. Jag är i alla fall överlycklig och längtar! :D


    Man kan inte veta om det är rätt val förrän man provat. Man får lära sig att anpassa sig, så brukar det gå bra i slutändan. Raserna du tittar på är ju inte överdrivet krävande så det är ju en bra start när man är osäker. När man väl lärt sig leva med hund tycker inte jag att det är någon uppoffring i livet. Jag upplever inte att jag nånsin begränsas av mitt hundägande, men jag har ju haft hund hela mitt vuxna liv så jag vet inget annat :)
    Mamma till Elise och Vilgot - www.vargaaa.blogspot.com
  • Hopester

    Jag går också i planer på valp 2015. Står på intresselistan för en valp från en parning mellan två fina BC-hundar som jag tyckte lät intressant. Hundarna har inte parats ännu så vi får se om det blir några valpar av den kombinationen. Blir i sånt fall en tik för mig. Har en hund sedan innan som blir 2 år i vår, en sheltie. Har alltid dragits lite mer åt de vallande raserna. Anledningen till att jag valde BC var för att jag provade valla med min sheltie och det var så kul, min sheltie tyckte väl sådär om det. Så självklart blir det vallning med BC:n om det blir någon, men även lydnad och agility. Med sheltien tränar jag rallylydnad och ska även gå agilitykurser i höst. Vet att BC:n är en otroligt krävande ras så håller på tittar lite hur hösten kommer att se ut. I värsta fall väntar jag med valpköp tills den tiden som krävs finns, alterativt väljer en mindre krävande ras, som sheltie #2 (förutsatt att tiden finns). Jag är studerande (blir dock klar i höst) och hittills har det gått super med min älskade lilla sheltie, men osäkerheten ligger i hur det kommer se ut för mig efter studierna...

  • vargaa

    Hopester - va spännande, hoppas att du finner det möjligt att skaffa en bc och börja valla. Har man bara möjligheten så är ju bc en väldigt rolig ras. Jag önskar att jag kunde valla, då skulle det bli en bc här med. :)

    Sheltie smälter alltid hjärtat med sin söthet. Har hört att dom ofta har rädslor och mentalitetsproblem. Jag har träffat både och. När jag var liten hade en kompis en liten sheltiehane och det var en hund med guldmentalitet. En av dom mentalt bästa hundar jag träffat när jag tänker efter, men det förstod man ju inte då.


    Mamma till Elise och Vilgot - www.vargaaa.blogspot.com
  • Abbe83

    Jag är sugen på att utöka familjen med en hund till. Vill att vår schäfer Thor ska få en hundkompis för vi känner ingen som har hund. Men är inte säker på om det blir en till hund i år, måste övertala min sambo först. Nu skulle det passa perfekt att skaffa en till hund för jag är arbetslös. Det kommer nog dröja innan jag lyckas hitta ett jobb och då kommer jag bara jobba 50% pga olika diagnoser. 

    Velar över om vi skaffa en valp eller vuxen omplacering men har bestämt att det bli en tik. Min sambo vill bara ha schäfrar medan jag vill ha 2 olika raser. Jag tittar runt lite och läser om olika raser. Min första hund var en tax så jag är lite sugen på en tax igen eller nån mellanstor, stor ras, kanske blandras. Nån ras som passar som aktiv sällskapshund och inte har stor jaktlust. 

  • vargaa

    Abbe 83 - Va roligt! Man måste ju inte bestämma nåt, bara veta att möjligheten finns och hålla utkik på blocket. :)

    Vi var iväg och tittade på en kull idag. Underbara valpar, och jättetrevliga föräldrar o ägare, men föräldrarna var inte vad jag vill ha denna gång så jag tror inte att vi väljer nån från den kullen. Så nu väntar vi på att få titta på den andra kullen vi anmält intresse på.


    Mamma till Elise och Vilgot - www.vargaaa.blogspot.com
  • Ebbagr
    Abbe83 skrev 2015-01-14 19:57:07 följande:

    Jag är sugen på att utöka familjen med en hund till. Vill att vår schäfer Thor ska få en hundkompis för vi känner ingen som har hund. Men är inte säker på om det blir en till hund i år, måste övertala min sambo först. Nu skulle det passa perfekt att skaffa en till hund för jag är arbetslös. Det kommer nog dröja innan jag lyckas hitta ett jobb och då kommer jag bara jobba 50% pga olika diagnoser. 

    Velar över om vi skaffa en valp eller vuxen omplacering men har bestämt att det bli en tik. Min sambo vill bara ha schäfrar medan jag vill ha 2 olika raser. Jag tittar runt lite och läser om olika raser. Min första hund var en tax så jag är lite sugen på en tax igen eller nån mellanstor, stor ras, kanske blandras. Nån ras som passar som aktiv sällskapshund och inte har stor jaktlust. 


    Finsk lapphund vill jag rekommendera! den rasen är så himla mysig och go! Jag hade velat ha en sån men jag har bestämt mig för en liten ras, jag har redan färdigt burar och sånt för en liten hund, men annars hade jag gärna köpt en finsk lapphund! :D
  • Abbe83
    Ebbagr skrev 2015-01-18 21:02:41 följande:
    Finsk lapphund vill jag rekommendera! den rasen är så himla mysig och go! Jag hade velat ha en sån men jag har bestämt mig för en liten ras, jag har redan färdigt burar och sånt för en liten hund, men annars hade jag gärna köpt en finsk lapphund! :D
    Finsk lapphund skulle jag kunna tänka mig att skaffa, tycker de är jättefina. 
  • Ebbagr
    Abbe83 skrev 2015-01-18 22:53:20 följande:
    Finsk lapphund skulle jag kunna tänka mig att skaffa, tycker de är jättefina. 
    Dem är jätte fina! Både på utsidan och insidan! :D
  • Fral13

    vi kommer få hem en valp till sommaren (om bara parningen lyckas vill säga). Det blir en stående fågelhund till. Vi har en tik sedan innan som blir 3 år till sommaren. I första hand vill vi ha en tik, men det kan bli en hane med. Det beror på vad det blir för fördelning av könen i kullen. Vi är två på listan på att välja valp iaf :) 

Svar på tråden Valp 2015 - vi som vill/ska/har skaffat valp i år