• Anonym (Dilem­ma)
    Äldre 7 Jan 12:39
    821 visningar
    15 svar
    15
    821

    hur hade ni gjort?

    Vi bor i ett fint nybyggt hus i ett fint område. Trivs hela familjen.
    Har ett större lån på huset men äger 25%. Nu är räntan väldigt låg, men det kommer den inte vara i oändlighet.
    Inga andra lån.
    Går plus minus noll för det mesta. Finns ett litet sparande, men inga större summor månadsvis.
    Reser sparsamt. Köper alltid billigaste av allt. Är väldigt ekonomiska.

    Nu tänker jag, ska vi sälja huset och flytta till ett mindre lyxigt hus i närområdet?
    Istället ha mer pengar på banken som trygghet, kunna ha en lägre månadskostnad, kunna resa lite mer, inte ha samma strikta ekonomi utan ha råd att köpa lite mer, göra lite mer... Ja ni förstår.

    Hur hade du/ni tänkt?

  • Svar på tråden hur hade ni gjort?
  • Äldre 7 Jan 12:43
    #1

    Om ni inte har ökade inkomster i framtiden eller minskade kostnader skulle jag rekomendera flytt. Er marginal för att klara räntehöjning, arbetslösehet, sjukdom, akutrenovering är liten. Kan fort bli väldigt jobbigt.

  • Anonym (Dilem­ma) Trådstartaren
    Äldre 7 Jan 12:55
    #2
    Kjell2 skrev 2015-01-07 12:43:23 följande:

    Om ni inte har ökade inkomster i framtiden eller minskade kostnader skulle jag rekomendera flytt. Er marginal för att klara räntehöjning, arbetslösehet, sjukdom, akutrenovering är liten. Kan fort bli väldigt jobbigt.


    Ökade inkomster blir det via jobben hela tiden, men inga pengar som märks om tex räntan skulle stiga.

    Det är ju stoltheten som är tuffast nästan. Att flytta från ett pampigt hus till ett mindre hus, mycket äldre och mer slitet. Men vi skulle nog sova bättre. Ett stort lån är inte roligt. Nu när räntan är låg märker man det inte, men sen känns det lite mer skrämmande.

    Och om man bara fått ett liv vill jag hellre prioritera resor, friare ekonomi, större buffert & mindre lån. Helt klart. Får försöka få med övriga familjen på samma linje.
  • Anonym (ooo)
    Äldre 7 Jan 13:09
    #3

    Låter klokt. Varför leva på gränsen till vad ekonomin klara om man inte måste? Känner du dig inte innerst inne mer stolt om du skaffar dig det liv som du hellre vill ha än har kvar ett fint hus som du egentligen inte vill prioritera?

  • Anonym (Unna sig!!)
    Äldre 7 Jan 13:18
    #4

    Vardagslyx är underbart. Det låter som att ni lever i misär. Ni borde flytta tycker jag.

  • Anonym (Dilem­ma) Trådstartaren
    Äldre 7 Jan 13:25
    #5
    Anonym (ooo) skrev 2015-01-07 13:09:32 följande:

    Låter klokt. Varför leva på gränsen till vad ekonomin klara om man inte måste? Känner du dig inte innerst inne mer stolt om du skaffar dig det liv som du hellre vill ha än har kvar ett fint hus som du egentligen inte vill prioritera?


    Jo. Visst gör jag det. Att slippa oroa sig för pengar jämt. Vi har ju alltid så att vi klarar oss och lever nog i mångas ögon lyxigt med. Men jag vill slippa tänka på ekonomi hela tiden. Vill bo billigt & kunna spara mer. Leva mer.
  • Anonym (Dilem­ma) Trådstartaren
    Äldre 7 Jan 13:26
    #6
    Anonym (Unna sig!!) skrev 2015-01-07 13:18:48 följande:

    Vardagslyx är underbart. Det låter som att ni lever i misär. Ni borde flytta tycker jag.


    Vi lever inte i misär. Äter gott, har bil, bor i fint hus, inga lån på vare sig bil eller studier eller ngt annat, men i det långa loppet skulle vi kunna spendera pengarna på så mkt roligare saker än att bo toppmodernt med ett för stort bolån på banken....
  • Anonym (L)
    Äldre 7 Jan 14:47
    #7

    Beror ju helt på vad man prioriterar. Vill familjen leva i ett pampigt hus eller vill den ut och resa mer?

    Och känner man att man behöver vända på varenda krona för att kunna bo "pampigt" så är det kanske inte rätt?

    Prata med din familj och se hur de känner, man behöver ju inte känna att man "byter ner sig" bara för att man väljer ett mindre boende. Man väljer ju till en hel del annat istället. Jag kanske har fel men så ser jag det

  • Anonym (K)
    Äldre 7 Jan 14:56
    #8

    Hur tänkte ni när ni flyttade in i huset? Har något förändrats sen dess eftersom du nu oroar dig för ekonomin?  Är din partner av samma åsikt?

    Jag hade inte tvekat att flytta om jag inte kunnat spara och leva ett hyfsat liv pga huset.

  • Äldre 7 Jan 15:06
    #9
    Anonym (Dilemma) skrev 2015-01-07 13:26:54 följande:
    Vi lever inte i misär. Äter gott, har bil, bor i fint hus, inga lån på vare sig bil eller studier eller ngt annat, men i det långa loppet skulle vi kunna spendera pengarna på så mkt roligare saker än att bo toppmodernt med ett för stort bolån på banken....
    Amorterar ni och i så fall i vilken takt?

    Även om ni enligt er själv har det bra nu så lever ni med väldigt liten marginal. Händer något finns det inga reserver att ta ifrån.

    Hade ni bott billigare och iställer t ex rest en del och köpt lite roligar saker kunde ni sluta med det om räntan går upp eller ni tappar inkomst.
  • Anonym (Dilem­ma) Trådstartaren
    Äldre 7 Jan 15:37
    #10
    Kjell2 skrev 2015-01-07 15:06:41 följande:
    Amorterar ni och i så fall i vilken takt?

    Även om ni enligt er själv har det bra nu så lever ni med väldigt liten marginal. Händer något finns det inga reserver att ta ifrån.

    Hade ni bott billigare och iställer t ex rest en del och köpt lite roligar saker kunde ni sluta med det om räntan går upp eller ni tappar inkomst.
    Håller med till fullo
  • Anonym (Dilem­ma) Trådstartaren
    Äldre 7 Jan 15:39
    #11
    Anonym (K) skrev 2015-01-07 14:56:15 följande:

    Hur tänkte ni när ni flyttade in i huset? Har något förändrats sen dess eftersom du nu oroar dig för ekonomin?  Är din partner av samma åsikt?

    Jag hade inte tvekat att flytta om jag inte kunnat spara och leva ett hyfsat liv pga huset.


    När vi köpte huset hade vi sparat & ärvt lite pengar som gjorde det möjligt för oss att betala av bilen, 25% på huset, CSN och nya möbler. Men efter tre år i huset så känns det mest som att det bara går runt. Runt runt runt. Tills räntan skjuter i höjden.
  • Anonym (Dilem­ma) Trådstartaren
    Äldre 7 Jan 15:48
    #12
    Anonym (L) skrev 2015-01-07 14:47:36 följande:

    Beror ju helt på vad man prioriterar. Vill familjen leva i ett pampigt hus eller vill den ut och resa mer?

    Och känner man att man behöver vända på varenda krona för att kunna bo "pampigt" så är det kanske inte rätt?

    Prata med din familj och se hur de känner, man behöver ju inte känna att man "byter ner sig" bara för att man väljer ett mindre boende. Man väljer ju till en hel del annat istället. Jag kanske har fel men så ser jag det smile1.gif


    Tack.

    Vi blev nog fartblinda när vi sparat ihop en hyfsad slant och sen ärvde i samma veva. Vi tänkte "woow nu kan vi köpa drömhuset". Och det är drömhuset, men det allra viktigaste är ju vad man fyller sitt hus med. Och familjen finns ju även i ett slitet hus.
  • Anonym (Dilem­ma) Trådstartaren
    Äldre 5 May 22:14
    #13

    Ville bara avsluta denna tråden om någon i framtiden skulle läsa den och undra. Vi sålde det fina huset och köpte ett billigare hus. Och vi är sjutusen ggr lyckligare nu. Mer avslappnade. Kommer aldrig nånsin mer i mitt liv sätta mig med ett för stort bolån igen. Och då är ändå räntan lägre än på riktigt länge nu. Är jätteglad för all pepp jag fick i tråden. Vi har fått ett nytt liv.

  • Anonym (nice)
    Äldre 5 May 22:21
    #14

    Gud vad kul att läsa att ni bestämde er för vad ni behövde för att vara lyckliga och genomförde det! Nu blev jag på bra humör. Grattis!

  • Anonym (Dilem­ma) Trådstartaren
    Äldre 6 May 09:57
    #15
    Anonym (nice) skrev 2015-05-05 22:21:03 följande:

    Gud vad kul att läsa att ni bestämde er för vad ni behövde för att vara lyckliga och genomförde det! Nu blev jag på bra humör. Grattis!


    Åh tack
Svar på tråden hur hade ni gjort?