• Anonym (GoaKi­llen)
    Äldre 7 Jan 14:06
    5327 visningar
    67 svar
    67
    5327

    Samtyckeslag

    Om/när samtyckeslagstiftningen kommer och blir lag så undrar jag lite. 

    Det är upp till killen att bevisa att tjejen ville ha sex. Hur ska jag göra det rent praktiskt? 

    Jag vet att det finns tjejer därute som felaktigt vill anmäla killar för våldtäkt av alla dess möjliga anledningar. Har erfarenhet av en polare som blev anmäld för våldtäkt då han i själva verket var och arbetade på en annan ort med tonvis av vittnen. Tjejen ville bara skada honom för att hon helt enkelt inte gillade honom. 

    Sånt gör ju att man blir rädd. Även om 9 fall av 10 tjejen är en hederlig tjej så vet man ju aldrig. Måste vare samma rädsla som tjejer har fast tvärtom. 

    Om det nu ligger på mig att bevisa att tjejen ville ha sex. Hur ska jag göra det? Ska jag ta fram ett papper som man får skriva på? (Hur många flyr inte då och tycker jag är weird) 

    Nu tycker man att nä så ska man ju inte behöva göra. Men... när det kommer till rättegångar och sånt så skiter de i det mesta om det inte går att bevisa. Så jag måste ha hårda bevis på att tjejen ville ha sex, annars ligger jag risigt till. Eftersom det ligger inpräntad i samhället att fler kvinnor är offer så kommer mina ord inte vara lika tunga som en kvinnas ord. 

    Så jag måste ha hårda bevis. Hur ska jag göra? Ska jag spela in ett ja? 

    Överväger att låta tjejerna helt enkelt förlora en go kille på marknaden och ge upp sexet helt. 

  • Svar på tråden Samtyckeslag
  • Anonym (..)
    Äldre 7 Jan 14:10
    #1

    Men ligg inte med psykfall då.
    Om du ger upp sex pga samtyckeslagen är det din egen förlust, inte någon annans.

    Skitkonstig tråd.

  • Anonym (GoaKi­llen) Trådstartaren
    Äldre 7 Jan 14:11
    #2
    +1
    Anonym (..) skrev 2015-01-07 14:10:15 följande:

    Men ligg inte med psykfall då.
    Om du ger upp sex pga samtyckeslagen är det din egen förlust, inte någon annans.

    Skitkonstig tråd.


    Men hur vet man vilka som är psykfall då? 

    Vet tjejer det i förväg vilka killar som är psykfall på gatan och våldtar? (Kan man säga till tjejer att va inte med psykfall till killar för då blir ni inte våldtagna?) 

    I min värld vet man inte alltid sånt i förväg, psykfall tenderar till att säga och bete sig "korrekt" till en början. 
  • Äldre 18 Jan 17:26
    #3

    Spela in hennes muntliga samtycke till samtliga sexakter med mobilen då om du vill vara säker.

    Sen vet inte jag hur det fungerar juridiskt om hon påstår sig ha dragit tillbaka samtycket under sexets gång.

  • Äldre 18 Jan 17:54
    #4

    Tror inte det kommer förändra så mycket, alltså det kommer inte generera så mycket fler fällande domar.

    En intressant aspekt är ju att man måste vara på det klara med vad som är samtycke i ett förhållande, låt säga att din partner väcker dig genom att ge dig oralsex, då är det våldtäkt. Samtycke fanns ju inte.

  • Armage­ddon
    Äldre 18 Jan 18:36
    #5
    +1

    Låt oss säga att man fixar det juridiska först, skriver kontrakt, spelar in överenskommelse osv.

    Efter det ändrar sig tjejen av någon anledning, men killen som har papper på att det är grönt våldtar henne då hon givet samtycke tidigare.

    Hur kommer hans "bevis" att värderas i en domstol.

    Om han frias pågrund av bevisat samtycke så kommer ju lagen att bli ett frikort för många våldtäktsmän, om han fälls så är det ju helt ointressant att kunna bevisa samtycke, då man kan bli fälld i vilket fall.

    Men jag gissar att syftet med lagen är att komma åt de fall där det är uppenbart att offret inte vill, men inte vågar säga ifrån, eller av andra anledningar inte gör motstånd.

    Men det kan mycket väl bli många som hamnar oskyldigt i fängelse pga av hämndlystna ex, psykfall och allmänt tokiga kvinnor.

    Rättssäkerheten faller ju lite när det är den anklagade som ska bevisa sin oskuld, och inte tvärtom.

  • Äldre 18 Jan 19:21
    #6

    Skulle varit så mycket enklare juridiskt om vi bara ändrade vår sexualkultur och började spela in allt sex på video, alternativt alltid hade gruppsex så att det alltid fanns vittnen Tungan ute

  • Äldre 18 Jan 19:40
    #7
    Alica90 skrev 2015-01-18 19:21:02 följande:

    Skulle varit så mycket enklare juridiskt om vi bara ändrade vår sexualkultur och började spela in allt sex på video, alternativt alltid hade gruppsex så att det alltid fanns vittnen Tungan ute


    haha, ja det kanske är lösningen! ;P
    Armageddon skrev 2015-01-18 18:36:15 följande:

    Låt oss säga att man fixar det juridiska först, skriver kontrakt, spelar in överenskommelse osv.

    Efter det ändrar sig tjejen av någon anledning, men killen som har papper på att det är grönt våldtar henne då hon givet samtycke tidigare.

    Hur kommer hans "bevis" att värderas i en domstol.

    Om han frias pågrund av bevisat samtycke så kommer ju lagen att bli ett frikort för många våldtäktsmän, om han fälls så är det ju helt ointressant att kunna bevisa samtycke, då man kan bli fälld i vilket fall.

    Men jag gissar att syftet med lagen är att komma åt de fall där det är uppenbart att offret inte vill, men inte vågar säga ifrån, eller av andra anledningar inte gör motstånd.

    Men det kan mycket väl bli många som hamnar oskyldigt i fängelse pga av hämndlystna ex, psykfall och allmänt tokiga kvinnor.

    Rättssäkerheten faller ju lite när det är den anklagade som ska bevisa sin oskuld, och inte tvärtom.


    Jag tror inte att det kommer förändras så mycket, det blir ord mot ord, precis som det är nu i många fall. Den part som kan återberätta den mest trovärdiga skildringen av vad som hänt kommer antagligen få rätt.

    Snubbar som han i Lund flyger ju dock, då till och med han erkänt att tjejen sa stop/nej.

    Men om man nu skall vara så extrem, så går ju att vända på steken med, om nu samtycke getts men tjejen backar ur, men killen har samtycket väldigt väldokumenterat(papper, inspelning) så kanske hon är shit out of luck. Då har han ju bevis på att hon var med på sex, då måste väl hon bevisa att hon sa nej?

    Så som sagt, tror inte det kommer förändra så mycket. Vissa fall, ja, men överlag, ingen större skillnad.
  • Äldre 18 Jan 20:39
    #8

    Jag undrar också hur man har tänkt sig samtyckeslag....

    Rimligtvis borde alla inblandade vara lika ansvariga för att få ett samtycke eller har man tänkt sig att man per automatik givit sitt samtycke i och med att man frågar?

    Ska man erhålla samtycke för varje ny aktivitet, hångel, smek, ta av kläderna, oralsex, vaginalt samlag, analt samlag mm?

    Ska samma krav gälla oavsett förhållande? Jag kan tänka mig att par som varit gifta i fem år eller mer känner det lite fånigt att varje gång erhålla ett officiellt samtycke.

    Exakt vad krävs för att det ska räknas som ett godtagbart samtycke?
    Hur ska man bevisa att så skett om anmälan görs och fallet tas till rätten?

    Hur undviker man att folk utnyttjar samtyckeslagstiftning till att försöka sätta dit någon efteråt, om de av något skäl vill hämnas för något, att de blivit dumpade exempelvis?

    På vilket sätt skulle samtyckeslag ge ett bättre skydd för utsatta tjejer/kvinnor?

    Hur ser man på samtycke från en person till en annan, som de står i beroendeställning till?

    Kan man lita på ett ja?

  • Anonym (Instr­uktion­sbok)
    Äldre 29 Jan 16:56
    #9

    Det här är nåt som verkar vara väldigt svårt för oss svenskar att förstå hur det skulle kunna fungera.
    Mitt råd är att kolla upp det med de länder som faktiskt har en sån lag och har haft rätt länge. Finns en hel hög därute där man t om fortfarande lyckas ha sex.
     
    Finns säkert nåt officiellt i de länderna som kan ge oss en instruktionsbok för Dummies om det. Det blir så låg nivå när svenskar som inte förstår frågar andra svenskar som inte heller förstår. 

  • Anonym (dd)
    Äldre 29 Jan 17:05
    #10

    Man ska aldrig behöva bevis att man är oskyldig. Bevisbördan är hos den som påstår att ett brott har ägt rum.

    Så tjejen (exempelvis) borde väl behöva komma med bevis (bild, ljud, etc) som stärker att hon inte samtyckte? Eller har jag missförstått lagen?

Svar på tråden Samtyckeslag