• Äldre 7 Jan 14:09
    2444 visningar
    14 svar
    14
    2444

    Vad sysselsätter sig era barn med?

    Min grabb är 9 år, han har så otroligt svårt att hitta på saker att göra om han inte får spela datorspel eller se på youtube/netflix.

    Vad gör egentligen barn i denna ålder när de inte sitter framför en skärm eller leker med kompisar?

  • Svar på tråden Vad sysselsätter sig era barn med?
  • Äldre 7 Jan 14:23
    #1

    Nu är mina pojkar inte riktgt så gamla ännu, men min 7-åring:
    - Tränar konståkning 5 gånger/veckan
    - Går i simskola 1 gång/veckan
    - Går på gymnastik 1 gång/veckan
    - Lego är poppis
    - Pussel är poppis (men går i vågor)
    - Pysslar (vad han pysslar med går i vågor - innan jul var det bara sådana där gummiband som man gör armband av)
    - Leker ute (oftast med lillebror som är 5,5)
    - Spelar fotboll ute

    Han är allmänt väldigt aktiv med mycket spring i benen. Det bästa han vet är att springa.......bara springa

  • Äldre 7 Jan 15:05
    #2

    Ritar, bygger lego, leker med syskonen, bygger koja, ute i parken, sparkar fotboll, spelar brädspel och kort. Förutom de organiserade som handboll, bad mm

  • Äldre 7 Jan 15:36
    #3

    Känner igen lite men mest med 6 åringen faktiskt. Han verkar skärmtokig.

    8 åringen däremot brukar vara duktig på att hitta på grejer. Han gillar att rita och  har precis börjat läsa själv, dvs att han kan sätta sig med en bok och sitta och verkligen läsa för att den är bra. Just nu är det Wimpy Kid som gäller (Jeff Kinney) 

    www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi%20Kinney

    Den har serier ritat i också och han gör sina egna serier och ritar av karaktärerna från boken. 

    Lego är fortfarnde gångbart

    Han älskar fotboll så går gärna ut och spelar

  • Äldre 7 Jan 15:52
    #4

    Har inte heller så gamla barn men kan ju svara för min 7-åring och hur det ser ut nu.
    Hon:
    Spelar handboll en gång i veckan
    Spelar fotboll en gång i veckan
    Pusslar, pysslar, virkar, väver, stickar och ritar
    Bygger och leker med playmobil och/eller lego
    Bygger och leker i snön
    Åker pulka

    Helst och mest leker hon dock med sin bror eller med kompisar och gör så varje dag. Vi bor ett område med många barn och någon vill alltid leka.


    Avskyr CIO-metoder
  • Äldre 7 Jan 19:24
    #5

    Tack för era svar, hoppas på fler tips :)

    Min pojke har olika aktiviteter också men det är ju kvällar och helger, han vill inte vara på fritids efter skolan så den tiden måste han sysselsätta sig själv om han inte kan följa med en kompis. Läxor ska ju gäras men sen vill han så gärna bara sitta vid datorn.

    Han gillar att bygga och leka med lego någon timme om dan.

    Pussel och pyssel är han inte så intresserad av, det var mer av det när han var yngre. Ritar inte så mycket nu för tiden heller men det händer.

    Läser gör han inte gärna på eget initiativ, men om man påminner honom kan han läsa en stund.

    Går inte gärna ut när han inte har någon kompis att leka med ute. Fotboll gillar han inte alls. Han gillar över huvudtaget inte sånt som man måste jobba för eller träna för att bli bra på, inget tålamod alls om det inte går bra på en gång.

  • Äldre 7 Jan 20:10
    #6

    Oj, min dotter har haft egen häst sedan strax innan hon skulle fylla 9 år, hon är 11 nu. All tid går åt till den och det som blir över ägnas åt träning av olika de slag, just nu på gymmet tillsammans med oss.  Sen blir det vattenjympa oxå. När hon landar på kvällen spelar hon lite på datorn, eller paddan.
    Har hon lite mer tid över så läser hon gärna. 

  • Äldre 7 Jan 22:48
    #7
    Majsan70 skrev 2015-01-07 20:10:25 följande:

    Oj, min dotter har haft egen häst sedan strax innan hon skulle fylla 9 år, hon är 11 nu. All tid går åt till den och det som blir över ägnas åt träning av olika de slag, just nu på gymmet tillsammans med oss.  Sen blir det vattenjympa oxå. När hon landar på kvällen spelar hon lite på datorn, eller paddan.
    Har hon lite mer tid över så läser hon gärna. 


    Haha, ja det är ju inte direkt aktuellt med egen häst :)

    Han har också olika aktiviteter som han går på, men vi vill inte att han har för mycket aktiviteter heller utan håller nere det. I vår är det ridning, simning och orientering som gäller så tre dagar i veckan har han aktiviteter under vissa perioder och det tycker vi är tillräckligt. 

    Kvällarna och helgern är hur som helst inget problem då har vi tid umgås och hans syskon är också hemma. Det är tiden när han är hemma själv efter skolan som slutar runt kl 14 som blir det knepiga. Vi tycker inte han ska spela eller sitta och titta på youtube då utan att han ska göra andra saker men han har svårt att hitta på saker som är roliga att göra ensam.
  • Äldre 7 Jan 23:28
    #8
    suziz skrev 2015-01-07 22:48:57 följande:
    Haha, ja det är ju inte direkt aktuellt med egen häst :)

    Han har också olika aktiviteter som han går på, men vi vill inte att han har för mycket aktiviteter heller utan håller nere det. I vår är det ridning, simning och orientering som gäller så tre dagar i veckan har han aktiviteter under vissa perioder och det tycker vi är tillräckligt. 

    Kvällarna och helgern är hur som helst inget problem då har vi tid umgås och hans syskon är också hemma. Det är tiden när han är hemma själv efter skolan som slutar runt kl 14 som blir det knepiga. Vi tycker inte han ska spela eller sitta och titta på youtube då utan att han ska göra andra saker men han har svårt att hitta på saker som är roliga att göra ensam.
    Jag är nästan alltid hemma dagtid så dottern behöver inte sitta själv efter skolan. Vi har lix inte problemet med vad göra på ledig tid.
  • Äldre 1 Mar 09:17
    #9

    TECKNA är det bästa som finns. Men de som håller på med konst i den åldern och uppåt är ovanligt, tror jag. Du som förälder, vad gjorde du ofta när du var 9 år då? Intressen kan vara ärvtligt.

  • En blå giraff
    Äldre 1 Mar 10:31
    #10
    +1

    Min 7-åring har vissa "datordagar" i veckan då han får spela/kolla som han vill. Andra dagar är det datorfritt och han får hitta på annat. Bolibompa är tillåtet de dagarna och även någon film ibland. Han är dock inte så intresserad av det. Mest blir det att han bygger lego och leker med sin bror. Han ritar också en del eller läser serietidningar.Vi brukar försöka göra någon liten utflykt t.ex. åka pulka och ta med fika. Idag ska vi till IKEA (han har datorfritt). Han gnäller en hel del på sina datorfria dagar men hittar till slut på något. Man ska inte vara rädd för att barnet har trist och gnäller för jag tror det är bra för kreativiteten.

    Min son är tyvärr väldig motståndare till att gå på organiserade aktiviteter. Han ogillar starkt att vara styrd och gillar inte idrotter.Annars hade han gärna fått gå på något sånt också.

  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 1 Mar 11:31
    #11

    Spelar piano

    Läser

    Spelar geocache (tillsammans med oss föräldrar)

    Bygger/leker med lego

    Bygger flygplansmodeller

    Går ut och gungar, leker i sandlådan eller sparkar boll

    Springer runt med kameran och tar bilder på saker

    Ritar

    Bakar

    Bygger kojor (inomhus med typ stolar, filtar osv)

    Bygger hinderbanor

    Snickrar

    Skriver berättelser

  • Äldre 1 Mar 14:37
    #12
    Gurlz skrev 2015-03-01 09:17:19 följande:

    TECKNA är det bästa som finns. Men de som håller på med konst i den åldern och uppåt är ovanligt, tror jag. Du som förälder, vad gjorde du ofta när du var 9 år då? Intressen kan vara ärvtligt.


    Ja, jag ritade väl en hel del och läste framförallt mycket böcker, byggde med lego. Gillade att pyssla, byggsatser med mera. Att skapa framförallt, men mina barn är inte så intresserade av det jag var intresserad av som barn.

    Fast, på den tiden så var det ju inga barnprogram på tv annat än en viss tid på kvällen och man visste inte om datorer eller tv-spel. Annars hade jag ju helst suttit vid datorn också antar jag eftersom det är mitt intresse idag, programmering och spel.
  • Äldre 1 Mar 18:53
    #13

    Trots en hel del organiserade aktiviteter finns massor av tid som gärna skulle fyllas med enbart lek med kompisar med korta avbrott för tv och iPad. Men tioåringen läser också mycket (kapitelböcker och KP), spelar gitarr och piano, bakar/lagar mat, snickrar, programmerar legorobotar, pysslar med loom bands i dyl. Ibland löser han korsord eller Sudoku. Klipp&klistrar kort i färgat papper. I perioder viker han avancerade pappersflygplan eller origami efter instruktioner i en bok, eller tar fram trollerilådan eller experimentbyggsatser. Övade jojo-tricks och cirkuspryttlar som diabolo och sticks ett tag. När han var sjuk kom legot fram efter ett par år i dvala. Kulbana bygger han nån gång om året. Med kompisarna åker han kickbike, bmx, skateboard, parkourar, spelar fotfoll, bygger kojor och grejer av gamla kartonger och gör små filmer med videokamera, men han kan tänka sig att göra dessa grejer på egen hand i nödfall. En skärmaktivitet som känns lite mer social är att spela Minecraft gemensamt med vänner som bor långt bort, samtidigt som de pratar på Skype. Vi uppmuntrar honom till utelek med kompisar efter skolan, men han har svårt att få med sig kompisarna ut.

  • Äldre 2 Mar 17:14
    #14

    Har två barn, 10 och 6 år, totalt ointresserade av TV/dator-spel.
    Hamnar dock båda ofta framför TV'n om vi vuxna inte påminner om att det finns annat att göra. Har begränsat TV-tiden till 1 timme om dagen, för att de inte ska sitta bort hela tiden i soffan
    Det de gör istället är tex. leker, cyklar, ritar, läser, bygger mm
    Försöker få ut dem en stund på eftermiddagarna när vi är hemma, och det brukar bli jättebra bara de kommer utanför dörren.
    Har också aktiviteter några dagar/kvällar i veckan, med simskola, fotboll, skidåkning mm.
    Bra aktiviteter tycker jag är när vi lyckas få igång dem på något större "projekt". Då blir de engagerade och har inga problem att sysselsätta sig flera dagar i sträck.
    Exempel på det kan vara att snickra egna saker (lådor, fågelholkar), att planera middagsmaten för några veckor framöver (omröstningar, veckomenyer, inköp), att bygga utomhus (kojor, fotbollsmål, höjdhoppställning, fånga insekter/djur och mata (spindlar, grodor, fjärilslarver), att sy/sticka/virka egna saker (mössor, dockkläder, "ormar").

Svar på tråden Vad sysselsätter sig era barn med?